Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilkjøp og app

Startet av Contango, torsdag 27. januar 2022, klokken 17:49

« forrige - neste »

Contango

Noen råd etter mye tid brukt på installasjon.
- hvis selger har gjort en factory reset så resettes også programvareversjon og antagelig navdata. For å få app funksjonalitet må programvaren i bilen oppdateres.
- antagelig må selger slette bilen fra myPeugeot for at kjøper skal kunne koble den til. Min selger hadde gjort det og bilen var "fri".
- sett av flere timer til jobben og kjøp en pute å slå i når frustrasjonen er høyest. Dette er ikke intuitive saker.

Jeg husker ikke lenger akkurat hva jeg gjorde men startet i hvert fall med myPeugeot appen. Du får epost fra Peugeot på aktiverte tjenester (e-fjernkontroll og Real Time Traffic), og det kan ta litt tid. Men da vet du at de i alle fall har registrert deg og at du kan begynne i bilen. Får du ikke de bekreftelsene må du sjekke hva du har gjort galt i da du registrerte deg og bilen i appen.
Etterhvert fikk jeg frem informasjonen om ny programvare og tilbud om link til oppdateringene via email. Ta de! Vær nøye med å strukturere minnepinnen akkurat slik det beskrives i (den dårlige) bruksanvisningen. Både programvaren og de nye kartdataene kan lastes ned på samme minnepinne før installasjon.
Ikke vær for utålmodig i bilen. Oppdaterings forespørselen kommer etterhvert etter at man har satt i minnepinnen og den er riktig strukturert. Men det tar vinter og vår å vente på installasjonen av programvaren i bilen. Ta med en god bok. Kartdataene tar enda lenger tid, og jeg var til og med litt nøye på å ikke installere Tyrkia, Kazakstan, Russland og nesten alle andre land - steder den bilen aldri kommer til å frekventere med meg i. Selv med bare noen få land var det en tålmodighetsprøve.

Et generelt råd. Jeg hadde et løpende Tronity (et selskap som fanger datastrømmen fra bilen) abonnement jeg har brukt på en annen bil som jeg flyttet til denne. Da jeg endelig fikk styringen over temp og lading i myPeugeot appen tok det noen timer før Tronity også ble koblet på. Jeg har også et premium abonnement hos ABetterRoutePlanner, og med de to sammen (man kan bruke en OBD istedenfor Tronity) får man en svært god og presis rekkeviddeestimator. Anbefales på det sterkeste dersom man skal bruke bilen på lengre turer. På den andre bilen er jeg innenfor et par prosent presisjon og faktisk bedre enn Tesla. Veldig mye tryggere å bruke enn det bakoverskuende estimatet i bilen. Med Carplay kommer SOC i prosent også opp i ABRP nav'en hvis det er satt en destinasjon der.
Jeg anbefaler generelt en OBD fremfor Tronity, for informasjonen er mer presis og mer omfattende. Men på 208'en ser det utsom man må ta av et panel i bilen, og det er jo litt klønete.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA