Fjæringen har blitt knallhard, tror jeg… (2017-modell)

Startet av Redgarden, ons 26. jan 2022, kl. 21:54

« forrige - neste »

Redgarden

Holder på å bli sprø (eller mistenker at jeg allerede har blitt det). Byttet til MCU2 i høst, og da jeg rullet ut fra verkstedet på mine 20-tommere slo det meg øyeblikkelig at fjæringene var knallharde. Men hadde hatt lånebil (en S) i en uke, så slo det bare fra meg som at det var forskjellen på de to bilene  jeg kjente. Dette var samme uka som temperaturen falt mot null, og like etterpå kom 19-tommers vinterhjulene på. Og jeg tenkte at det jo blir hardere gummi når det er kaldt. Men gjennom vinteren har hardheten variert (og bilen står i oppvarmet garasje). Noen dager kjennes fjæringene helt ok, men stort sett er de til å dø av. Jeg filleristes så tennene skrangler over fartsdumper og dårlig Oslo-asfalt. Snakket med en nabo med X av samme årgangen, og han sa han opplevde det samme. Men han  trodde også han bare innbilte seg det ;) Ba Tesla se på det for noen uker siden, og jammenmeg byttet de ikke begge luftdemperne foran. Men hjalp det? Neida, stivere enn noen gang. Har googlet litt på amerikanske forum, og ser det er noen som har opplevd det samme, inklusiv at det varierer fra dag til dag. Og de trodde også at de var sprø...

Noen som har noen formening om hva dette er? Bortsett fra innbilning... Det er så ille at jeg vurderer sterkt å levere bilen i innbytte for en ny Y.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

jkirkebo

Sitat fra: Redgarden på ons 26. jan 2022, kl. 21:54
Holder på å bli sprø (eller mistenker at jeg allerede har blitt det). Byttet til MCU2 i høst, og da jeg rullet ut fra verkstedet på mine 20-tommere slo det meg øyeblikkelig at fjæringene var knallharde. Men hadde hatt lånebil (en S) i en uke, så slo det bare fra meg som at det var forskjellen på de to bilene  jeg kjente. Dette var samme uka som temperaturen falt mot null, og like etterpå kom 19-tommers vinterhjulene på. Og jeg tenkte at det jo blir hardere gummi når det er kaldt. Men gjennom vinteren har hardheten variert (og bilen står i oppvarmet garasje). Noen dager kjennes fjæringene helt ok, men stort sett er de til å dø av. Jeg filleristes så tennene skrangler over fartsdumper og dårlig Oslo-asfalt. Snakket med en nabo med X av samme årgangen, og han sa han opplevde det samme. Men han  trodde også han bare innbilte seg det ;) Ba Tesla se på det for noen uker siden, og jammenmeg byttet de ikke begge luftdemperne foran. Men hjalp det? Neida, stivere enn noen gang. Har googlet litt på amerikanske forum, og ser det er noen som har opplevd det samme, inklusiv at det varierer fra dag til dag. Og de trodde også at de var sprø...

Noen som har noen formening om hva dette er? Bortsett fra innbilning... Det er så ille at jeg vurderer sterkt å levere bilen i innbytte for en ny Y.

Hmm, min X fra 2017 har ingen endringer i fjæringskarakteristikken. Jeg har MCU1, men ser ikke helt at det skulle kunne påvirke ting...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

automat

Sitat fra: jkirkebo på tor 27. jan 2022, kl. 01:26

Hmm, min X fra 2017 har ingen endringer i fjæringskarakteristikken. Jeg har MCU1, men ser ikke helt at det skulle kunne påvirke ting...

Med MCU1 har du vel knapt nok fått noen SW-oppdateringer siste året.

Jeg byttet til MCU2 i høst, men har ikke lagt merke til noen endringer i fjæring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Pre-raven så er det vel kun trykket i luftfjærene bilen kan gjøre noe med, og i så fall ville du oppdaget at den også var unormalt høy?

k1

Kan det være så enkelt som at de har endret dekktrykket fra hva du er vandt til? Merker godt forskjell på så lite som 0,3 bar, si 2,7-3,0 bar.

Redgarden

Sitat fra: k1 på tor 27. jan 2022, kl. 07:49
Kan det være så enkelt som at de har endret dekktrykket fra hva du er vandt til? Merker godt forskjell på så lite som 0,3 bar, si 2,7-3,0 bar.

Nei, jeg kjører på 40 PSI (ca 2,8 bar). Anbefalt er vel 42 PSI. Men kan jo gå ned enda lavere... Men forklarer jo ikke hvorfor det føles annerledes fra dag til dag ;-)

Redgarden

Sitat fra: geear på tor 27. jan 2022, kl. 07:33
Pre-raven så er det vel kun trykket i luftfjærene bilen kan gjøre noe med, og i så fall ville du oppdaget at den også var unormalt høy?

Godt tenkt! Har hatt på blokka en stund at jeg skal måle, bare aldri kommet så langt. Ser andre X'er ser lavere ut (enda jeg kjører stort sett på Low). Men mener forrige eier sa at tesla hadde hevet bakenden på den, så den ikke skulle henge bakpå med rumpa (som jeg også ser noen X'er gjør). Men uansett rart at jeg hadde kjørt med den i halvannet år før den plutselig ble super-hard...

Øyvind.h

Kan være lurt å ha demper-innstillingen fremme på skjermen for å se at bilen faktisk står i low eller normal?
Karakteristikken kan være litt forskjellig mellom årgangene. Min 2016 var stivere i Very low enn normal. Og stivere igjen i high/very high. Mest komfortabel i normal.

Om du har hevet bilen noen steder nære der du bor går den automatisk til den innstillingen når du passerer. Dermed kan du ende opp med å kjøre et stykke i very high/high uten at du merker det, fordi det er GPS lagret. Derav tipset om å følge med på demper-høyden underveis :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Den gir også varsel i ICU når den hever bilen lokasjonsbasert, med en liten "popup", men den er ikke synlig særlig lenge.

Sitat fra: Redgarden på tor 27. jan 2022, kl. 09:43

Godt tenkt! Har hatt på blokka en stund at jeg skal måle, bare aldri kommet så langt. Ser andre X'er ser lavere ut (enda jeg kjører stort sett på Low). Men mener forrige eier sa at tesla hadde hevet bakenden på den, så den ikke skulle henge bakpå med rumpa (som jeg også ser noen X'er gjør). Men uansett rart at jeg hadde kjørt med den i halvannet år før den plutselig ble super-hard...
Hørtes veldig rart ut at de har "hevet bakenden".

Redgarden

Sitat fra: geear på tor 27. jan 2022, kl. 14:01
Den gir også varsel i ICU når den hever bilen lokasjonsbasert, med en liten "popup", men den er ikke synlig særlig lenge.

Sitat fra: Redgarden på tor 27. jan 2022, kl. 09:43

Hørtes veldig rart ut at de har "hevet bakenden".

Ja, pleier ha kontroll på når den hever seg. Ja, tidligere eier sa så... Har det ikke skriftlig, så vet egentlig ikke hva som er gjort. Men har lest flere steder at det er et problem at bilen legger seg "bakpå" ved akselerasjon, så er vel for å motvirke det...

Espen Hugaas Andersen

Hvis det er gjort endringer på stag e.l. og så har Tesla justert demperne til den høyden som er innenfor spec så kan det absolutt forklare at bilen føles hard ut. Jeg ville fått sjekket ut akkurat hva tidligere eier har gjort.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Redgarden

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lør 29. jan 2022, kl. 07:53
Hvis det er gjort endringer på stag e.l. og så har Tesla justert demperne til den høyden som er innenfor spec så kan det absolutt forklare at bilen føles hard ut. Jeg ville fått sjekket ut akkurat hva tidligere eier har gjort.

Fikk kontakt nå, og det var visst fronten som var senket for at «ikke stabstag skulle slites ut». Men det meste foran der har blitt byttet ut etter det... Men dette kan jeg fint lite om merker jeg :(

turfsurf

Sitat fra: Redgarden på lør 29. jan 2022, kl. 15:24

Fikk kontakt nå, og det var visst fronten som var senket for at «ikke stabstag skulle slites ut». Men det meste foran der har blitt byttet ut etter det... Men dette kan jeg fint lite om merker jeg :(
Det er omtrent som med Xen vi hadde det. Senket litt foran, byttet deler i understell både her og der.

Var inne hos Tesla fire ganger grunnet dette, og endte opp med å selge den før garanti gikk ut.

Min konklusjon er at X har ikke understell som håndterer effekt og vekt den har. De som kjører pent og pyntelig og alltid har bilen i chill har nok ikke problemer.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Redgarden

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lør 29. jan 2022, kl. 07:53

Det som var gjort er: Performed air suspension high calibration. Lower the car 15 mm in front and 5 mm rear.

Høres jo ut som det ikke er gjort noe «mekanisk»...? Bare sluppet ut litt luft? I så fall burde det vel nesten bli det samme å alltid kjøre i very low, eller...?

geear

Ja. Vi vanlige dødelige gjør slikt med å endre linkstagene på høydesensorene, men Tesla kan bare endre verdiene i software, så her har de nok ikke gjort noe mekanisk. Merkelig å sette sånn stuk på den. Høres ut som noe som er gjort for å bevare stikkakslingene litt lenger, under hard aksellerasjon. Det er vanlig med vibrasjoner forfra, og det er anbefalt å kjøre i lav posisjon når en aksellererer hardt, for å få mer riktig vinkel på akslingene. Tviler på det har noe med stabstag å gjøre.

Virker nesten som Tesla har gitt opp å finne en løsning på denne feilkonstruksjonen, og nå bare kompenserer seg ut av garantitiden.

Dette forklarer uansett ikke at du opplever den som hard noen ganger og andre ikke..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA