Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx

Startet av TJV, ons 26. jan 2022, kl. 20:58

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Kjellegolf på lør 29. jan 2022, kl. 18:40
Id4 rwd kom på sterk sjetteplass av 20-31 biler både i sommer test og nå i vinter testen
Altså, om en RWD bil kom på sjetteplass bak en haug med AWD biler er ikke så veldig imponerende. Apples and oranges...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: turfsurf på lør 29. jan 2022, kl. 20:53
Id4 rwd kom på sterk sjetteplass av 20-31 biler både i sommer test og nå i vinter testen
Altså, om en RWD bil kom på sjetteplass bak en haug med AWD biler er ikke så veldig imponerende. Apples and oranges...

Det er jo relativt tap av rekkevidde i prosent vs wltp i kulde. Det må jo være sammenlignbart?

Jambo

Sitat fra: VoltWay på lør 29. jan 2022, kl. 20:31
Sitat fra: Jambo på tor 27. jan 2022, kl. 20:25
Artig å se hvordan forskjellen i forbruk endret seg i tabellen. Jeg ble inspirert til å lage en liten oversikt her ved å kombinere høydeprofil og km kjørt i testen i et bilde som viser den delen av testen mellom Otta og Folldal:
Hva brukte du for å generere grafen med høydedata?
flattestroute.com

Dessverre fungerer ikke siden så veldig bra, bl.a. "via"-funksjonen fikk jeg ikke til å funke, men fant ikke noen annen side for å lage høydeprofil for kjørerute.

Kjell Salvigsen

Det er ikke så svart hvitt, det er faktisk like mange rwd som awd som id4 rwd ligger bak i de to NAF testene jeg viser til :-) (Det er flest awd biler i disse testene også) I sommertesten jeg nevner kommer id4 rwd tett bak 4 rwd biler og 1 awd. I vintertesten er størstedelen av bilene Awd, der er det mest awd på de fem plassene foran ( 4 awd og 1 rwd Seat Cupra) Disse testene som NAF arrangerer skiller ikke mellom epler og pærer/rwd/awd, her er hovedpoenget å teste om dagens elbiler leverer WLTP rekkevidden ,som produsentene presenterer i markedsføring/salg til oss elbil kunder, eller ikke. På det området leverte id4 bra både i sommer og vintertesten. Hvis det stemmer at software oppdatering i mars gir 5 mil ekstra rekkevidde, så er virkelig vw oppe på et bra nivå mener jeg. Jeg tror et overivrig varmesystem er hovedsynderen nå på vinteren,at det går unødvendig mye energi der og at oppdatering vil pynte en del der, da blir id4 enda mer effektiv på vinteren - det er da den kan beskyldes for å ikke være effektiv.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Løytnanten

Sitat fra: Kjellegolf på lør 29. jan 2022, kl. 22:51

Hvis det stemmer at software oppdatering i mars gir 5 mil ekstra rekkevidde, så er virkelig vw oppe på et bra nivå mener jeg.
Var det ikke nylig avdøde Rosenborg-trener, Nils Arne Eggen som uttalte de bevingede ord: There is hope in a hanging snore?

Dieselgubben

Vag eier også Porsche, og denne var jo på 11 tallet i reduksjon av rekkevidde. Tredje best i testen og med 4wd. I tillegg gjorde e-tron Gt det helt greit. Igjen bevis for Vag egentlig gjorde en helt grei test og at det skiller lite mellom dagens el-biler når det gjelder tap av rekkevidde i kulde.

Når det gjelder Meb med 4wd gjorde Enyaq X det like skarpt som TM3 Lr, så heller ikke der helt bekmørkt. Men Id4 Gtx og Q4 50 gjorde det svakt, og her bør importør på banen med forklaring og oppdatering snarest ellers risikerer man å tape markedsandeler i Norge. Det bør ikke være så stor forskjell mellom biler med Meb plattform og 4wd, men Enyaq X viser i alle fall at potensialet er der og at Gtx og Q4 forbruket kan rettes på med programvare.

Olemann

Noen som vet hvordan de kontrollerer for ulik kjørestil, tipper de roterer sjåfører ganske ofte, men er alle innom alle bilene?

Bjoris

Sitat fra: Olemann på søn 30. jan 2022, kl. 21:05
Noen som vet hvordan de kontrollerer for ulik kjørestil, tipper de roterer sjåfører ganske ofte, men er alle innom alle bilene?

De bytter ikke sjåfører så her ligger det nok litt selv om de er instruert til å kjøre likt. Jeg lurer veldig på om frontmotoren er inne å drar når det er slike forhold. Om ikke så er det merkelig med 60 km kortere rekkevidde på GTX vs RWD, jeg testet begge der jeg kjørte 60 km ned for å hente demobilen og forbruket var så og si identisk på begge, men da var det varmere og tørt såvidt jeg husker.

Jeg har lest ett sted at GTX ikke har samme batteri som RWD, derfor får heller ikke GTXen så mye raskere ladetid som RWD, kan jo ligge noe her også, kanskje er ikke GTX batteriet like bra i kulden?

Kjell Salvigsen

Noen som blir med på ny test? Jeg har fått tilgang til 2 biler, 1 gtx og 1 rwd med tilsvarende utstyr/vekt og like dekk. Trenger minst 1 sjåfør til :-) Jeg planlegger å kjøre tur retur Oslo Storefjell førstkommende lørdag (Naf løypa blir for lang og tidkrevende når man bor i Oslo området og gjør dette ulønnet på fritiden) Vi kjører med like dekktrykk, identiske modes/temp//forhold i kupe og kjører sammen hele veien for å luke bort flest mulig feilkilder. Det er ca 1000 høydemetre og ganske like temperaturer som Naf testen så langt jeg kan se. Er også åpen for flere biler med. Alt blir grundig loggført og dokumentert. Bare for moro, synes det er interessant å evt nyansere og antakelig komme med et litt annet bilde av forskjellene mellom rwd og gtx. Tror selv at denne testen kan ha færre feilkilder da en detaljer er uklart i NAF testen og de kjørte bilene i ulike grupper/felt da. Ta kontakt her eller evt på sms / mail 45025447 / ksalvig@gmail.com . Kom gjerne med innspill og tips !
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Bjoris

Sitat fra: Kjellegolf på man 31. jan 2022, kl. 12:00
Noen som blir med på ny test? Jeg har fått tilgang til 2 biler, 1 gtx og 1 rwd med tilsvarende utstyr/vekt og like dekk. Trenger minst 1 sjåfør til :-) Jeg planlegger å kjøre tur retur Oslo Storefjell førstkommende lørdag (Naf løypa blir for lang og tidkrevende når man bor i Oslo området og gjør dette ulønnet på fritiden) Vi kjører med like dekktrykk, identiske modes/temp//forhold i kupe og kjører sammen hele veien for å luke bort flest mulig feilkilder. Det er ca 1000 høydemetre og ganske like temperaturer som Naf testen så langt jeg kan se. Er også åpen for flere biler med. Alt blir grundig loggført og dokumentert. Bare for moro, synes det er interessant å evt nyansere og antakelig komme med et litt annet bilde av forskjellene mellom rwd og gtx. Tror selv at denne testen kan ha færre feilkilder da en detaljer er uklart i NAF testen og de kjørte bilene i ulike grupper/felt da. Ta kontakt her eller evt på sms / mail 45025447 / ksalvig@gmail.com . Kom gjerne med innspill og tips !

Skulle gjerne vært med, men bor på vestlandet så  det blir litt langt:) Lykke til, spent på resultatet, tenker det er viktig at det ikke er motbakker der bilene har lite strøm igjen, det blir det viktigste for å se på forskjeller. Men som i NAF testen der noen kom seg over og fikk "billig" mil etter på så får du jo helt feil inntrykk av faktisk avstand mellom bilene

Løytnanten

Sitat fra: Bjoris på tir 01. feb 2022, kl. 09:27
Sitat fra: Kjellegolf på man 31. jan 2022, kl. 12:00

Skulle gjerne vært med, men bor på vestlandet så  det blir litt langt:) Lykke til, spent på resultatet, tenker det er viktig at det ikke er motbakker der bilene har lite strøm igjen, det blir det viktigste for å se på forskjeller. Men som i NAF testen der noen kom seg over og fikk "billig" mil etter på så får du jo helt feil inntrykk av faktisk avstand mellom bilene
Rekk opp handa dem som har fjellhytte uten motbakker mot slutten av turen!

Jeg vil nok si at det viktigste disse testene bør avsløre er hvilke biler som tåler motbakker og vinterlige forhold best.

SurSnasen

Sitat fra: Løytnanten på tir 01. feb 2022, kl. 09:56
Rekk opp handa dem som har fjellhytte uten motbakker mot slutten av turen!

Rekk opp hånda de som har minst 350 kilometer til fjellhytta 1000 meter over havet.

biggern

Nå skal Møller ut på en tredje tur, mens de klør seg i hodet.
https://www.motor.no/aktuelt/rekkeviddetesten-slik-gikk-med-skodaen-pa-ny-test/217555

Syntes det er rart at 80X skal klare motsatt av GTX.
Håper virkelig FW 2.4 eller 3.0 skal korrigere dette.
Men det beste hadde jo vært om bilene hadde vært typegodkjent for 18"
Ref : i4 M50
Mens rekkevidden til bilen oppgis til 510 kilometer, med standard-hjulene (18"), synker den til 417 kilometer med hjulene som er to dimensjoner større (20"), ifølge BMWs målinger etter WLTP-normen.

Det er jo ganske mye.
Hva kunne disse klart med 18"?
Skoda Enyaq iV80   509 km/17,7 kWh   347 km   -31,83 %
Skoda Enyaq iV80X   477 km/18,2 kWh   403 km   -15,51 %

Volkswagen ID.4 Pro   485 km/18,4 kWh   414 km   -14,64 %
Volkswagen ID.4 GTX   475 km/18,6 kWh   353 km   -25,68 %

Krokstein

Jeg sliter litt med fysikken på de hjulstørrelsene. Har man større forbruk på grunn av større felgdiameter, eller er det fordi dekkene samtidig blir bredere og har større kontakt med bakken?
ID.4 GTX

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA