Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

iV80 dårlig vinterrekkevidde

Startet av Trovi, onsdag 26. januar 2022, klokken 19:23

« forrige - neste »

Trovi

Unfortunately, in the new NAF winter test range the Enyaq iV80 finished as worst in comparison to WLPT range.
The used iV80 model had WLTP 509km, but in reality did only 347km, which is 31,83% less.
Which is the largest difference from all cars in the rest.

Surprising is the much better range of the iv80X compared to the iv80.
The used iV80X model had WLTP 477km and in the test did 403km, which is only 15,15% less.

That sounds somehow fishy...  Would be interesting to know if the tested models had same tire size and SW version.

I know about the high consumption on the short trips, but I was hoping that the iV80 will perform better in the longer trip / test, then it did... :-/

Ref. to:
https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132

turfsurf

Sitat fra: Trovi på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:23
Surprising is the much better range of the iv80X compared to the iv80.
The used iV80X model had WLTP 477km and in the test did 403km, which is only 15,15% less.


Kanskje de byttet om på bilene ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Ser på fjesboka at noen hadde meldt inn til Motor, som svarte at de skulle rette det opp. Er uansett litt skuffet over rekkevidden i vintertesten. Jeg vurderte lenge Kia EV6 og ser at den gjorde det langt bedre.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Jambo

Bilene er byttet om ja. Da er det på linje med de andre MEB-bilene. Da er det bare å vente på at fremtidig oppdatering kan gi mer effektivt forbruk og bedre rekkevidde.

Trovi

Oh, is it? The cars has been switched? That makes more sense now... :-)

VoltWay

Sitat fra: Jambo på onsdag 26. januar 2022, klokken 20:32
Bilene er byttet om ja. Da er det på linje med de andre MEB-bilene. Da er det bare å vente på at fremtidig oppdatering kan gi mer effektivt forbruk og bedre rekkevidde.
«Den som venter får se. Men det er ikke alltid han får se hva han ventet»

Det ville i så fall vært en positiv overraskelse, men jeg har ikke tro på at det skjer.

daktari

"I forhold til WLTP" er jo i min mening uinteressant. Det er ikke WLTP jeg bryr meg om på tur, men hvor langt jeg faktisk kommer. Begge bilene kjører godt over 4-5 timer før de må lades, og det er vesentlig mer enn min biologiske rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rusalka

#7
 :+1:  Enig !  Trenger en virkelig lengre rekkevidde i vintermånedene kan man jo velge 2wd eller en helt annen bil (f.eks.TMY).  Må ikke glemme at det store kvanta biler en produsent produserer selges ikke til land med lave vintertemperaturer flere måneder i året.  Av samme årsak er det ikke nødvendigvis hengerfeste og taklast som er vanlig tilvalg i andre land, så derfor dropper produsenten den muligheten...... 


VoltWay

#9
I FB-gruppen er det nå lagt ut ny info om at tallene for 80 og 80X faktisk var riktig. Det var kun på kartet de hadde byttet om senderene.

I så fall må det være noe muffens med 80-bilen eller føreren. Resultatet er jo helt omvendt av hva en hadde forventet.

Skoda Enyaq iV80
WLTP: 509 km/17,7 kWh
Resultat: 347 km, -31,83%

Skoda Enyaq iV80X
WLTP: 477 km/18,2 kWh
Resultat: 403 km, -15,51%

Mest sannsynlig er vel tallene byttet om, selv om de påstår noe annet.

Rusalka

Husker så vidt noen tester på 80 tallet .....  Testet samme bilen med ulike motor (Granada?), så var bensinforbruket mindre med større motor, spesielt i kupert terreng (les: fjelloverganger).   Granada var jo en relativt tung bil og det er jo en moderne elbil også. 
Men samme effekten som testen på 80tallet viste har jeg ikke registrert på elbil (og jeg leser ganske mye ....).
ID4 GTX og Audien burde jo også da ha gått lengre ?
Kan fremdeles ikke forstå at resultatene ikke er byttet .......
En teori kan jo være at sjåførene i disse MEB-kameratene har benyttet ulik regenerering ?  Ville det gitt slike utslag ??
Hva tror dere ?

VoltWay

Noe muffens er det som gjør at resultatet ikke er til å stole på, og da begynner en samtidig å tvile på hele testen.

Både NAF og Motor mener visst at 80x gikk lengre.

elbilFrodo

Anbefaler tråden i ID4 mht hvordan bl.a. løypetopografien kan ha spilt inn.

Rusalka

Takk, Elbil Frodo!
Lett å se på profilen at biler som klarte å trille forbi Hjerkinn får mye «gratis» påfyll av strøm nedover mot Folldal. Da blir differansen fort mye større enn hvis topografien var gjevn. MEN iv80 burde vel også klart å passere Hjerkinn når Iv80x klarte det ...?
«Stadig forvirret? Følg med på neste episode av forviklingar»

VoltWay

Hver gang de utfører denne type tester blir jeg like oppgitt og forundret over løypen de bruker, der små tilfeldigheter kan gjøre store utslag.

Denne videoen er et perfekt eksempel på hvorfor denne testen er misvisende og skrekkelig dårlig planlagt: https://youtu.be/zDt2x8ld8nY

Det er føreren av TM3 som sier at bilen meldte om 1 km gjenværende rekkevidde når han nådde toppen av Venabygdsfjellet og det gikk nedover igjen. Han sier selv at han kjørte 50 kilometer etter denne toppen. Hadde tilfeldighetene gjort det til at bilen stoppet før toppen så ville TM3 fått et testresultat som er 50 kilometer kortere.

Denne type tester proklameres som verdens største og er en stor greie for NAF og Motor, og så er det så håpløst satt opp. Det er en grunn for at WLTP er en god testmetode, fordi det er under kontrollerte forhold uten denne type tilfeldigheter som kan gi store utslag.

Tommel ned til NAF og Motor.  :-1:

Nå er ikke Enyaq en rekeviddekonge, det visste vi fra før av, og det er ikke sikkert f.eks. 80x hadde noen ulempe av denne typen. Kanskje 80 hadde, men poenget er at mulighetene for at dette skjer er store, og det kommer ikke frem i resultatene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA