Motor sin vintertest

Startet av elhansen, ons 26. jan 2022, kl. 17:30

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Otkristo på ons 26. jan 2022, kl. 23:20
Sitat fra: daktari på ons 26. jan 2022, kl. 23:04
Sitat fra: Otkristo på ons 26. jan 2022, kl. 21:46
....og husk at «alle» de andre kjører med ECO modus på varmeapparat.
...noe Tesla har permanent på Y og 3.
Kilde ?
De forskjellige trådene om varmeapparat i Model 3 og Y.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Tipper daktari mener at VP som ikke virker er Teslas Eco-modus. 3 og Y ha definitivt ingen Ecomodus. Skal man redusere energiforbruket må det gjøres manuelt ved å senke temp og/eller viftehastighet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Ja påfallende opptatt av å belyse og oppklare de negative sidene ved modell Y.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: andy99 på tor 27. jan 2022, kl. 09:38
Sitat fra: Handyman på tor 27. jan 2022, kl. 08:58
Tipper daktari mener at VP som ikke virker er Teslas Eco-modus. 3 og Y ha definitivt ingen Ecomodus. Skal man redusere energiforbruket må det gjøres manuelt ved å senke temp og/eller viftehastighet.
Der er jeg uenig, det er jo det som har vært problemet i vinter.
Ikke mulig på en Y å overstyre varmeapparat. Ikke mulig å sette på full varme / full vifte og faktisk det umiddelbart. Bilen overstyrer og prioriterer energiforbruk/batterivarme og oppfører seg som et permanent eco-program.
Det du beskriver skyldes jo feil og problemer på enkelte biler/SW. Det er det svært få som benekter.
Poenget var at TMY og 3 ikke har en ECO-modus som kan skrus på eller av. Når anlegget fungerer som det skal, kan det selvfølgelig styres manuelt. Det fungerer ypperlig i min bil.

Klykken

Ganske gøy at to biler med 110kWh batteripakke (BMW/Mercedes) yter dårligere enn en med 78/82kWh (Model 3 og tildels Y) rekkeviddemessig. Tyskerne har vesentlig høyere WLTP også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Det spørs når du var inne med den og fikk det svaret, det er først blitt kjent de siste ukene at spjeldet fryser i åpen stilling og varmepumpa sjalter ut av for mye kald luft.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Klykken på tor 27. jan 2022, kl. 10:21
Ganske gøy at to biler med 110kWh batteripakke (BMW/Mercedes) yter dårligere enn en med 78/82kWh (Model 3 og tildels Y) rekkeviddemessig. Tyskerne har vesentlig høyere WLTP også.
Synes egentlig iX50 gjør det bra, men EQS burde jo surfet dette hjem. Er det en tung bil?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Nei, jeg mener at når Tesla velger kun å ha én klima-modus, så har de laget en ECO-modus som default, ikke en "høyt forbruk/sløsing"-modus. Det er jo enkel logikk og ganske smart. Og det passer med at det ikke er helt enkelt å få maks komfort på de kaldeste dagene som mange plages med. Det er ikke ment som kritikk.
Mine I-Pace videoer

SurSnasen

Hva om Model X LR hadde kjørt? Eller, vent.  Det har den jo faktisk. Kom seg 419 kilometer vinteren 2020.

daktari

Sitat fra: turfsurf på tor 27. jan 2022, kl. 11:30
Synes egentlig iX50 gjør det bra, men EQS burde jo surfet dette hjem. Er det en tung bil?
5,2 meter lang, luftfjæring, bakhjulssving, massasjeseter, sinnsyk bakseteplass osv. Den er jo større enn Model S så litt rart å sammenligne med Model 3 i mine øyne.

Model S LR (Raven??) klarte 469 km vinteren og 645 km sommeren 2020.

Så konklusjonen er jo at hvis man skal kjøre langt og billig: Tesla 3 LR.
Skal man kjøre langt med max komfort, EQS. 
Så har de omtrent samme rekkevidde og lader omtrent like raskt. Men kunne de kommet helt til Trondheim uten å lade?
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på tor 27. jan 2022, kl. 11:43
Nei, jeg mener at når Tesla velger kun å ha én klima-modus, så har de laget en ECO-modus som default, ikke en "høyt forbruk/sløsing"-modus. Det er jo enkel logikk og ganske smart. Og det passer med at det ikke er helt enkelt å få maks komfort på de kaldeste dagene som mange plages med. Det er ikke ment som kritikk.
Der er jeg faktisk helt uenig. Jeg er vant med at Eco-modus kjører ned både temp og viftehastighet. Noe kjører også på med delvis resirkulering. Eco er derfor ofte kun mulig å bruke dersom har på seg litt ekstra klær og det ikke er fuktig i bilen. Er det full bil funker heller Eco. Min erfaring med TMY og 3 er at Teslas klima heller varmer for mye og blåser for mye. På TM3 måtte jeg ofte kjøre klima manuelt for å få ned luftmengden og spare strøm. Det ble for mange en mye brukt Eco-modus. Eksempelvis ble det over 50 grader i fotbrønnene på min TM3 med PTC på lengre turer når den stod i auto. Noe mange opplevde. Det er helt klart ikke meningen at det skulle være slik, men det er uansett ikke ECO. Det er sløsing med energi.
Min erfaring og påstand er at heller at Tesla har det motsatte av Eco når man har den i Auto, og som vi gjerne kan kalle "høyt forbruk/sløsing"-modus. Igjen virker det som om du gjør deg noen konklusjoner på bakgrunn av feil på bilene som det skrives om her.

SurSnasen

Men hva er egentlig den store besparelsen med ECO? 21 grader for føreren er 21 grader for føreren, uansett om modusen er ECO eller "LetHellBreakLoose". Det eneste er vel eventuelt flersone-klima hvor temperaturen i så fall reguleres ned på de plassene hvor det ikke sitter noen?

Handyman

Sitat fra: SurSnasen på tor 27. jan 2022, kl. 12:25
Men hva er egentlig den store besparelsen med ECO? 21 grader for føreren er 21 grader for føreren, uansett om modusen er ECO eller "LetHellBreakLoose". Det eneste er vel eventuelt flersone-klima hvor temperaturen i så fall reguleres ned på de plassene hvor det ikke sitter noen?
Som jeg skrev litt om så reduseres ofte viftehastighet og bilen kjører gjerne delvis resirk. Noen modeller senker gjerne temp også. Fuktig luft og ujevn temp er ofte resultatet.

daktari

Sitat fra: Handyman på tor 27. jan 2022, kl. 12:30
Sitat fra: SurSnasen på tor 27. jan 2022, kl. 12:25
Som jeg skrev litt om så reduseres ofte viftehastighet og bilen kjører gjerne delvis resirk. Noen modeller senker gjerne temp også. Fuktig luft og ujevn temp er ofte resultatet.
Det er hvertfall ikke sånn på ID.4 såvidt jeg har merket. Så det "eco"-argumentet (de andre brukte eco så Tesla er bedre enn testen viser) kan vel legges i skuffen.

Apropos 3er med og uten VP så gikk den 2020 sommer 612 km, men 21 sommer var 654 km. (40 km diff) Vinter 2020 gikk 404 km (men da snødde det periodevis), men vinter 21 gikk 504 km. I går 521 km fra km-teller. Det er ganske konsistente tall og tyder på at VP og andre oppdateringer fra 20 til 22 har en ganske bra effekt på rekkevidden.
Mine I-Pace videoer

SurSnasen

Sitat fra: Handyman på tor 27. jan 2022, kl. 12:30

Ja, jeg så det. Men jeg lurer fremdeles på hva den store besparelsen er. Jeg har selv prøvd mye ECO-moduser for å se om det har hatt noen gevinst på forbruket. Men kan ikke akkurat si at det har gitt noen gevinst kanskje bortsett fra en kilometer eller to økt rekkevidde. Ujevn temperatur har jeg aldri opplevd med noen ECO-modus. Fuktig luft har jeg opplevd, men det har helst vært i fuktig vær når i tillegg AC har vært avslått.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA