NAF vintertest 2022

Startet av elektro, onsdag 26. januar 2022, klokken 08:53

« forrige - neste »

edyrli

Her ser det ut til at det kan dukke opp noen overraskelser. Både positvt og negativt. Ved 150km har F.eks. har Tang (400 km) og Ionic 5 4WD på 20 tommere (430 km) brukt like mye av batteriet som Polestar 2 LR Singemotor (517 km).
2020 SEAT Mii Electric
2017 Mitsubishi Outlander PHEV
1996 Suzuki LS-650 Savage

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:44
EQS ligger an til å dra det i land som forventet. BMWene skuffer litt så langt. EV6 og I5 ser ut til å imponere stort. TMY er og overaskende nært TM3. Må ta med Taycan CT som og gjør det veldig bra.

Ser mer ut som model 3 lr drar det i land når man ser på 200km. spørs litt hvor pessimistisk gom`en til eqs er.
Model 3 2019 LR Rwd

PF

Sitat fra: elektro på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:22
Kan melde om gode kjøreforhold! Hadde nettopp 21,5 kWh/100 km til Gjøvik i ur-e-tron 55 uten softwareoppgradering og med takboks. Packline FX SUV. Utetemperatur -2 til -5 grader, sol, fuktig vei og nok sidevind til at vimplene står rett ut.

Noe som tilsier at ur e-tron ikke gjør det mye dårligere en IXen gjør det, ref rapportere tall på motors sine sider. Min personlige mening er at Audi har fått ufortjent rykte rundt forbruk

geear

Syns det er mye avstand mellom bilene, helt tydelig at de som startet først (med lengst rekkevidde) også holder høyere tempo enn de bakover. Utgjør vel ikke allverdens på så lang tur, jeg er ikke kjent i området, og ser ingen målestokk på kartet, men det er vel fort oppe i mils forskjell?

Ser ellers ut som de to Model 3-ene og Model Y er i en egen klasse forbruksmessig, nede på 14-15-tallet, mens resten ligger på 17-24 kWh per 100 km. Born og Mokka-e er i nærheten, men ikke oppdatert siden 200 km. Har de stoppet eller kjører de bare ekstremt mye saktere enn resten?

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 26. januar 2022, klokken 12:58
Ser mer ut som model 3 lr drar det i land når man ser på 200km. spørs litt hvor pessimistisk gom`en til eqs er.
Sjedde mye rart mellom 15 og 25 mil synes jeg, da brukte noen biler veldig mye, og andre veldig lite. Snodig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Tett i toppen nå etter 350km. EQS på 23%, Model 3 på 23% og IX50 på 20%.
Men Ioniq 5 19" LR 4wd står med STOPP og 80km rest? Feil på bilen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Det kritiske for å knive helt i toppen er om de kommer seg forbi toppen på Venabygdsfjellet, dvs etter ca 450 km fra start. Ut fra estimatene på 300 km (ca Sel, dvs før kraftigste signingene opp mot Dombås) er det bare EQS 580, TM3 LR, iX xDrive50 og TMY LR som kommer dit.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: Orbit på onsdag 26. januar 2022, klokken 15:42
Det kritiske for å knive helt i toppen er om de kommer seg forbi toppen på Venabygdsfjellet, dvs etter ca 450 km fra start. Ut fra estimatene på 300 km (ca Sel, dvs før kraftigste signingene opp mot Dombås) er det bare EQS 580, TM3 LR, iX xDrive50 og TMY LR som kommer dit.
Sånn sett bedre å se på checkpoint på eksempelvis 350km og hvordan bilene ligger an ift hverandre der fremfor å se hvor mange km de gikk tilslutt. Kan heller ekstrapolere utfra 350km for å få en mer presis differanse, for checkpoint er ganske lik da for alle (med noen ørsmå variasjoner).
De tre som ligger helt i toppen nå ser ut til å få relativt moderat forskjell i maks kjørelengde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Orbit på onsdag 26. januar 2022, klokken 15:42
Det kritiske for å knive helt i toppen er om de kommer seg forbi toppen på Venabygdsfjellet, dvs etter ca 450 km fra start. Ut fra estimatene på 300 km (ca Sel, dvs før kraftigste signingene opp mot Dombås) er det bare EQS 580, TM3 LR, iX xDrive50 og TMY LR som kommer dit.
Nå kom det akkurat noen oppdateringer, eller kanskje det var jeg som ikke hadde oppdatert skikkelig, men ser ikke ut som iX50 klarer 450 km. 83 km og 20 % igjen etter 350 km, stopper vel rundt 420-430 km da, selv uten stigningen..

Ser ut for å være helt på håret at EQS og 3LR også klarer 450 km.

turfsurf

Y ligger under WLTP, mens 3 ligger over i forbruk. Taycan CT og og Polestar single motor ligger og under WLTP. EV6 2WD ser ut til å gå kortere enn Y, selv med 21km lengre WLTP.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 26. januar 2022, klokken 15:49

Ser ut for å være helt på håret at EQS og 3LR også klarer 450 km.
Ja, det er vel de eneste som kan komme seg over Venabygdsfjellet, men det er vel på håret.

Ellers skuffet vel 3SR litt. Samme med iX40.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på onsdag 26. januar 2022, klokken 15:49
Y ligger under WLTP, mens 3 ligger over i forbruk. Taycan CT og og Polestar single motor ligger og under WLTP. EV6 2WD ser ut til å gå kortere enn Y, selv med 21km lengre WLTP.
Det stemmer kun for siste 100 km, som jo blir litt snål sammenligning. Totalt sett er det ingen som er under WLTP i forbruk.

F.eks. Y har kjørt 350 km på 85 %, og ligger da an til å klare 411 km.
Taycan CT har kjørt 300 km på 74 %, og ligger da an til å klare 405 km.
Polestar single motor har kjørt 350 km på 94 %, og ligger an til å klare 372 km.

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 26. januar 2022, klokken 16:00
Det stemmer kun for siste 100 km, som jo blir litt snål sammenligning. Totalt sett er det ingen som er under WLTP i forbruk.
Leste tabellen litt feil, regnet med at forbruket var akkumulert for turen (som ville vært logisk for meg).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

WLTP-forbruket inkluderer tap ved AC-lading (dvs dette er forbruk målt i sikringsskap). Om en akkurat klarer WLTP-rekkevidden (som er lite trolig på vinter med motbakke), skal forbruket i bil være ~10% lavere enn WLTP.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Nå har tallene for 400 km også kommet for EQS, 3 LR og iX50, og nå ser det ut som alle tre kan klare 450 km. Hhv. 82, 86 og 68 km igjen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA