2022.4

Startet av Motorwatt, tir 25. jan 2022, kl. 19:50

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitatahh.. stilig. Tesla kan absolutt forbedre seg på en del punkter.

De trenger ikke forbedre seg, men gjøre det mere tilgjengelig 🙃

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lør 05. mar 2022, kl. 22:34
Sitatahh.. stilig. Tesla kan absolutt forbedre seg på en del punkter.

De trenger ikke forbedre seg, men gjøre det mere tilgjengelig 🙃
Det er jo en type forbedring i mitt hode. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lør 05. mar 2022, kl. 19:40
Tesla har jo en mere elegant løsning. Gjelder bare å kjøpe en bedre Tesla!
Det er ikke det samme. En del av poenget med service mode er å kunne komme til nede ved panseret og fjerne snø. I tillegg kan man da og vippe opp viskerne og fjerne is som er på siden og oppe på viskerne. Den forsvinner ikke selv om det er varme i frontruten.

PS: Har hatt både S & X, og selv om de er mere påkostede biler, så er det tydelig  at det ikke er bedre biler enn 3 og Y. Bærer preg av at det var de første bilene Tesla utviklet. De har underdimensjonert understell som ikke tåler at ytelsen på bilen brukes. Ga opp å telle verkstedbesøk, det var tosifret på alle. Kunne godt tenkt meg ny X eller S, men ikke før de har gått gjennom en solid rekonstruksjon.

PS2: I-Pace har varmetråder i hele frontruten, ikke bare ett lite felt nederst. Ikke at jeg har sett veldig stor nytte av noen av variantene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Hva har isproblem på viskere med understellutfordringer og serviceproblemer å gjøre? Servicemode har jeg da ikke nevnt? Mange andre som har varmetråder i frontvindu uten at dette er tema her.

Ser at jeg burde satt inn en emoji etter uttalelsen om "bedre Tesla". Den kommer her, så da er vi forhåpentligvis på rett spor igjen:
🙃

Electric cars in Norway

Sitat fra: Motorwatt på søn 06. mar 2022, kl. 08:34
Hva har isproblem på viskere med understellutfordringer og serviceproblemer å gjøre? Servicemode har jeg da ikke nevnt? Mange andre som har varmetråder i frontvindu uten at dette er tema her.

Ser at jeg burde satt inn en emoji etter uttalelsen om "bedre Tesla". Den kommer her, så da er vi forhåpentligvis på rett spor igjen:
🙃

Motorwatt :+1: Herlig. Fint at du oppdaterte dette. Jeg lurte også på dette når du skrev det første gang. Men nå er det krystallklart.

geear

Har ikke hatt problem med viskere som fryser verken verken på X (uten vinterpakke) eller Y, så igjen er det nok bruksmønsteret som bestemmer hva som er viktig. Viskerne på Y er dessuten stille, og tar godt på hele ruta. Viskerne på X laget masse mekanisk lyd fra mekanismen, og visket svært dårlig i et felt nede på passasjersiden med en gang det ble litt skitt på veien. Egentlig over min tålegrense, men med 20+ servicebesøk så orket jeg ikke klage flere ganger på viskerne også (fikk ganske tidlig forbedrede spyledyser pga problematikken med feltet som aldri ble helt rent).

S sine viskere går i slow mo, sist jeg hadde S som lånebil, ga viskerne assosiasjoner til en eller annen 80-talls bil.  :P det var en 90D fra 2016 eller noe, så forhåpentligvis er det bedre på nyere.

Motorwatt

Er det noe spesielt bruksmønster på vindusviskere? Jeg har riktignok garasjer i et uthus som ligger 50 m. fra huset, men brukes veldig sjelden. Lettere å parkere 1m. fra trappen :D. Jeg kan ha utfordringer med viskere når det har kommet mye og/eller våt snø, men det overrasker meg hvor kraftige de er.  Støy er ikke noe verre enn de andre bilene jeg har hatt.

Nå har jeg tydeligvis "vinterpakke" uten å være bevisst om at jeg har kjøpt noe slikt. Ligger den i Premium-pakken?

Contango

Sitat fra: Motorwatt på søn 06. mar 2022, kl. 10:24
Nå har jeg tydeligvis "vinterpakke" uten å være bevisst om at jeg har kjøpt noe slikt. Ligger den i Premium-pakken?
Ja. Mot slutten av S75 produksjonen var bortimot alt tidligere ekstrautstyr standard.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Motorwatt

Ser på faktura at jeg betalte 40.400.- for Premium (og 16.200 for soltak), så det var nok ikke helt standard. Da er det vel også sannsynlig at vinterpakken inngikk i Premium.

Contango

Mulig jeg husker feil, men jeg tror ikke du fikk bilen så sent i '18 uten Premium pakken og at prisene i fakturaen bare ble spesifisert separat. Sånn mener jeg det i hvert fall var på min. Vinterpakken inkluderte baksetevarme, og oppvarmet vindusfelt og spylerdyse. Muligens også oppvarmet ratt men kanskje det var separat.
Men nå er vi off-topic....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Motorwatt

Det er nok riktig. De la på Premium-beløpet, og trakk det fra i bilprisen. Så over og ut .....

geear

Sitat fra: Motorwatt på søn 06. mar 2022, kl. 10:24
Er det noe spesielt bruksmønster på vindusviskere? Jeg har riktignok garasjer i et uthus som ligger 50 m. fra huset, men brukes veldig sjelden. Lettere å parkere 1m. fra trappen :D. Jeg kan ha utfordringer med viskere når det har kommet mye og/eller våt snø, men det overrasker meg hvor kraftige de er.  Støy er ikke noe verre enn de andre bilene jeg har hatt.

I juli 2017 forsvant vinterpakke, hifi stereo og skinn (premium?) som separate pakker, og ble slått sammen til premiumpakken. Noe av det som tidligere var ekstrautstyr (i skinn/premiumpakken?) ble da også standard, selv uten premiumpakken, som ambient interiørlys og kurvelys. I 2018 en gang, våren tror jeg, omtrent samtidig med MCU2, så ble vel premiumpakken også standard.

Bruksmønster (sikkert sammenheng med garasje og været der man bor), vel, tydeligvis varierer det, har som sagt på 4,5 år med Tesla aldri hatt problem med at viskerne fryser fast. Bruker som regel forvarming når bilen står parkert ute i snørike/kalde strøk.

Elmo

Hyggelig at dere har så mange meninger om
SOFTWARE VER. 2022.4.x
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Motorwatt

Sitat fra: Elmo på søn 06. mar 2022, kl. 15:38
Hyggelig at dere har så mange meninger om
SOFTWARE VER. 2022.4.x

Nesten alle tråder sporer av en eller annen gang. Det er en del av dynamikken, og lite man kan gjøre noe med. Spesielt når det opprinnelige temaet er på vei til å dø ut.

kodax

Hæ, dø? Jeg fikk 2022.4.5.5 nå for noen dager siden, en ekstremt livsbejaende opplevelse...
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA