Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteribytte.

Startet av Tormod Beck, tirsdag 25. januar 2022, klokken 17:43

« forrige - neste »

Vidar_S

Sitat fra: RJK på fredag 22. april 2022, klokken 18:35
Lader du hos Mer, men benytter egen brikke, blir du fremdeles belastet av CMH, selv om du ikke har aktivert kortet engang. Oppdaget etter sommerferien at alle mine ladinger der, ble fakturert gjennom CMH. Ikke noe dårligere pris, jeg fikk fremdeles "coop-rabatten", så det kostet absolutt ikke noe mere.

Såpass ja... Kikket i appen igjen nå (lenge siden sist) og jeg ser de er lavere i pris nå enn før. Med den gratispakken hos CMH får man faktisk billigere lading på Eviny sine ladestasjoner enn ved bruk av Eviny sin egen app ettersom CMH fakturerer 4,81 / 5,35per kWh for lading på 50kW / 150kW. Det kommer riktignok et øktgebyr i tillegg på 4,99, men så lenge man lader litt og ikke har veldig varmt batteri er det likevel rimeligere og spesielt på vinterstid. Ser også ut til at man kommer rimeligere fra det ved lading med CMH hos Fortum/Recharge.

I stand corrected  :)


goggo

Sitat fra: Vidar_S på mandag 25. april 2022, klokken 11:07
Sitat fra: RJK på fredag 22. april 2022, klokken 18:35
Lader du hos Mer, men benytter egen brikke, blir du fremdeles belastet av CMH, selv om du ikke har aktivert kortet engang. Oppdaget etter sommerferien at alle mine ladinger der, ble fakturert gjennom CMH. Ikke noe dårligere pris, jeg fikk fremdeles "coop-rabatten", så det kostet absolutt ikke noe mere.

Såpass ja... Kikket i appen igjen nå (lenge siden sist) og jeg ser de er lavere i pris nå enn før. Med den gratispakken hos CMH får man faktisk billigere lading på Eviny sine ladestasjoner enn ved bruk av Eviny sin egen app ettersom CMH fakturerer 4,81 / 5,35per kWh for lading på 50kW / 150kW. Det kommer riktignok et øktgebyr i tillegg på 4,99, men så lenge man lader litt og ikke har veldig varmt batteri er det likevel rimeligere og spesielt på vinterstid. Ser også ut til at man kommer rimeligere fra det ved lading med CMH hos Fortum/Recharge.

I stand corrected  :)

Hmm, dette var merkelig. Jeg har ladet for ca 500 kroner hos MER i april, og brukte som vanlig min NAF RFID og forventet å få regningen fra mitt NAF XTRA kredittkort (med 15% ekstra rabatt) som jeg alltid gjør.
Men nå logget jeg inn hos CMH og ser at disse ladingene er registrert der.
Når jeg logger inn hos MER så står det at min konto er knyttet til NAF XTRA kredittkortet.

Hvor i huleste kommer jeg da til å få faktura fra? Kommer jeg til å miste min 15%  rabatt hos NAF bare fordi jeg har knyttet min CMH konto til min MER konto?

Jeg kan jo ringe MER og spørre om dette, men det er det kanskje noen her som har gjort allerede?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TB

Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

goggo

Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 11:45
Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.

Ja du har rett.
Nå ringte jeg MER og de sier at hvis MER kontoen er knyttet mot CMH (Charge My Hyundai) kontoen så vil all fakturering skje via CMH uansett hva jeg har lagt inn som fakturaløsning (i mitt tilfelle NAF XTRA kredittkort) på min profil hos MER.

Hun jeg snakket med på MER support nå sier at dette har jeg selv akseptert da det står i den avtalen jeg har godkjent hos CMH. Morsomt med masse "liten skrift" i disse avtalene ja...

MER var heller ikke villig til å kompensere meg for den rabatten (ca 70 kroner i mitt tilfelle) jeg går glipp av hos NAF på grunn av dette. 

Jaja - dette synes jeg er en stygg sak som MER bør rydde opp i.
Jeg har nå i alle fall brutt den koplingen mellom MER og CMH, og skal vel overleve selv om jeg "mister" de 70 kronene. :)

Blir ikke akkurat fristet til å bruke MER etter dette, nei.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

MinID

Sitat fra: goggo på mandag 25. april 2022, klokken 12:44
Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 11:45
Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.

Ja du har rett.
Nå ringte jeg MER og de sier at hvis MER kontoen er knyttet mot CMH (Charge My Hyundai) kontoen så vil all fakturering skje via CMH uansett hva jeg har lagt inn som fakturaløsning (i mitt tilfelle NAF XTRA kredittkort) på min profil hos MER.

Hun jeg snakket med på MER support nå sier at dette har jeg selv akseptert da det står i den avtalen jeg har godkjent hos CMH. Morsomt med masse "liten skrift" i disse avtalene ja...

MER var heller ikke villig til å kompensere meg for den rabatten (ca 70 kroner i mitt tilfelle) jeg går glipp av hos NAF på grunn av dette. 

Jaja - dette synes jeg er en stygg sak som MER bør rydde opp i.
Jeg har nå i alle fall brutt den koplingen mellom MER og CMH, og skal vel overleve selv om jeg "mister" de 70 kronene. :)

Blir ikke akkurat fristet til å bruke MER etter dette, nei.

mvh
Hugo

Holdt på å gå i denne fellen på lørdag. Så de hadde en såkalt gratis avtale med mer, men da måtte du overføre din mer konto til Hyundai. Hoppet av den godkjenningen da Hyundai ser ut til å være et fordyrende ledd.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

RJK

Sitat fra: MinID på mandag 25. april 2022, klokken 13:01
Sitat fra: goggo på mandag 25. april 2022, klokken 12:44
Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 11:45
Er rimelig sikker på at om du ser ladingen på CMH konto blir du fakturert av CMH.
CMH viser bare forbruk som er belastet CMH konto, som de skal fakturere.

Ja du har rett.
Nå ringte jeg MER og de sier at hvis MER kontoen er knyttet mot CMH (Charge My Hyundai) kontoen så vil all fakturering skje via CMH uansett hva jeg har lagt inn som fakturaløsning (i mitt tilfelle NAF XTRA kredittkort) på min profil hos MER.

Hun jeg snakket med på MER support nå sier at dette har jeg selv akseptert da det står i den avtalen jeg har godkjent hos CMH. Morsomt med masse "liten skrift" i disse avtalene ja...

MER var heller ikke villig til å kompensere meg for den rabatten (ca 70 kroner i mitt tilfelle) jeg går glipp av hos NAF på grunn av dette. 

Jaja - dette synes jeg er en stygg sak som MER bør rydde opp i.
Jeg har nå i alle fall brutt den koplingen mellom MER og CMH, og skal vel overleve selv om jeg "mister" de 70 kronene. :)

Blir ikke akkurat fristet til å bruke MER etter dette, nei.

mvh
Hugo

Holdt på å gå i denne fellen på lørdag. Så de hadde en såkalt gratis avtale med mer, men da måtte du overføre din mer konto til Hyundai. Hoppet av den godkjenningen da Hyundai ser ut til å være et fordyrende ledd.
Får man ikke NAF-rabatten om man legger inn det kortet som betalingskort hos CMH?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Så lenge en har penger til gode på CMH kontoen som kompensasjon for batteribytte (som denne tråden egentlig omhandler) vil det lønne seg å benytte CMH.

Koblingen mellom Mer og CMH trenger en ikke, ved å benytte CMH kortet vil lading trekkes fra kompensasjonen.

Er kompensasjonen brukt opp, slik at en må betale for lading brukes en brikke koblet mot Mer konto, eller APP.
Dermed kan en få ulike rabatter.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Dette er ikke helt rett. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ble trukket hos CMH for lading hos Mer, før jeg hadde fått ladekortet og lenge før jeg fikk mine første kreditter. De kom nemlig godt senere enn sommerferiens slutt, og lderved lenge etter at jeg måtte betale via Visakortet med Bank Accept, fra S-Banken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 14:55
Dette er ikke helt rett. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ble trukket hos CMH for lading hos Mer, før jeg hadde fått ladekortet og lenge før jeg fikk mine første kreditter. De kom nemlig godt senere enn sommerferiens slutt, og lderved lenge etter at jeg måtte betale via Visakortet med Bank Accept, fra S-Banken.
Litt dårlig beskrevet av meg i forrige post.
Samme hendte også med meg selv - pga. jeg koblet sammen Mer og CMH kontoen - så dette er naturlig å gjøre.

"Så lenge en har penger til gode på CMH kontoen vil det lønne seg å benytte CMH."

Men, koblingen mellom Mer og CMH trenger en ikke, ved å benytte CMH kortet vil lading trekkes fra kompensasjonen (om en har noen igjen der.) Har en ikke noe, benytt Mer direkte via annet kort.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 25. april 2022, klokken 16:10
Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 14:55
Dette er ikke helt rett. Som jeg har skrevet tidligere, jeg ble trukket hos CMH for lading hos Mer, før jeg hadde fått ladekortet og lenge før jeg fikk mine første kreditter. De kom nemlig godt senere enn sommerferiens slutt, og lderved lenge etter at jeg måtte betale via Visakortet med Bank Accept, fra S-Banken.
Litt dårlig beskrevet av meg i forrige post.
Samme hendte også med meg selv - pga. jeg koblet sammen Mer og CMH kontoen - så dette er naturlig å gjøre.

"Så lenge en har penger til gode på CMH kontoen vil det lønne seg å benytte CMH."

Men, koblingen mellom Mer og CMH trenger en ikke, ved å benytte CMH kortet vil lading trekkes fra kompensasjonen (om en har noen igjen der.) Har en ikke noe, benytt Mer direkte via annet kort.
Da må man eventuelt fjerne koblingen mellom Mer og CMH. Jeg benyttet altså brikken min som er koblet mot Mer, og de fleste andre operatørene, og som jeg ikke får koblet mot CMH.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tormod Beck

Ladet 48 kwt for 375 er det innafor?

Vidar_S

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 11:46
Ladet 48 kwt for 375 er det innafor?

Sånn i utgangspunktet vil jeg påstå at det er relativt dyrt, men om det er kompensasjonsbeløp som ellers ville ha gått ut på dato er det jo fremdeles "gratis".

Tormod Beck

Ja, det er helt riktig, har gitt det til en god venn.
Men begynner ikke hurtig lading å bli ganske dyrt da?
Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tormod Beck på tirsdag 24. mai 2022, klokken 13:38

Du kommer jo noen mil med en fosilbil også da.

Ja, men det er jo ikke så morro, er det vel?

Tormod Beck

Ikke noe er Morro med bil lenger, når en har fått kjøreforbud.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA