Tesla model Y og lading på Easee lader

Startet av Ladeangst, tir 25. jan 2022, kl. 14:38

« forrige - neste »

Ladeangst

Vi har to Easee ladere satt opp i vår garasje. De er koblet opp på samme kurs på 32A.
Laderne er satt opp mot Tibber og vi har også satt opp Tibber Pulse. Dette fungerer bra når vi bruker smartlading.
Utfordringen kommer når vi skal lade bilen uten bruk av smartlading, typisk midt på dagen.
Slår da av smartlading i Tibber appen. Bilen starter da å lade, men den stopper opp i løpet av noen minutter. Vi kan starte den på nytt, men det samme skjer. Ladingen blir avbrutt etter noen minutter. Bilen det gjelder er en Tesla model Y. Har sjekket i bilens innstillinger og både planlagt lading og lading ved lavt strømforbruk er slått av.
Har prøvd å lade bilen hos bekjente som har en annen type lader (og ikke koblet opp mot Tibber). Her lader bilen uten problemer.
Har hørt med Tibber på chatten og kun fått et veldig generelt svar som ikke har løst problemet.
Føler jeg famler i blinde.
Vurderer å ta bort koblingen mellom Tibber og Easee for se om det hjelper, men da mister vi vel smartladningen.
Noen her som har erfaring med dette og som har noen forslag til løsning?

Motorwatt

Smartladingen fra Tibber er en kvasiløsning. Enklere å sjekke i Tibber-appen når strømprisen er best, og så bruke innstillingen i bilen for planlagt lading. Ellers så kan du sette den til å lade fast mellom 0000 og 0400. Da er det statistisk best priser.

Motorwatt

Én liten sak til: Det finnes en mengde apper for Tesla laget av 3dje-parter som ber om tilgang til bilen. Slik som Tibber. Flere av disse er ikke optimale når det gjelder når og hvordan de vekker bilen. Det hjelper heller ikke alltid å bare slå av funksjonen i disse appene, da den kan fortsette å forespørre. Hvis man avslutter bruk av slike apper, bør/må man samtidig endre Tesla-passordet.

Ladeangst

Hmm Du sier noe av det jeg tenker. Prøve å kutte ut Tibber og se om det blir bedre  :+1:

jlan

Er bilen også registrert i Tibber? Jeg pleier å slå av Smart Charging i bilens Tibber side også, når jeg skal lade om dagen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Tibber anbefaler å ikke bruke smartlading på bilen, men kun på laderen. Men ha bilen koblet opp mot Tibber også, så de vet SoC. Så styres start og stopp via Easee.

Husk å velge riktig bil i laderen hvis det er flere elbiler som bruker samme lader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tror nok det er lurt. For at Tibber skal klare å beregne tidspunktet for når lading skal være ferdig, må SoC sjekkes jevnlig. Tibber gjør dette ca. hver time, og vekker da også opp bilen. Tibber sier at de mener man fremdeles kan spare noe med Smartlading, men det krever også at bilen sovner raskt etter sjekken. Det skjer flere ganger at den ikke rekker å sovne på de 13-14 minuttene det må gjøres, og da starter en ny syklus som normalt er 13-14 minutter + ca. 5 minutter, osv. Hvis det er minimalt med prisforskjell i løpet av natten, så kan faktisk batteritapet utgjøre mere enn det en tjener på å lade smart. Men egentlig snakker man om småtteri uansett.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tir 25. jan 2022, kl. 22:44
Tror nok det er lurt. For at Tibber skal klare å beregne tidspunktet for når lading skal være ferdig, må SoC sjekkes jevnlig. Tibber gjør dette ca. hver time, og vekker da også opp bilen. Tibber sier at de mener man fremdeles kan spare noe med Smartlading, men det krever også at bilen sovner raskt etter sjekken. Det skjer flere ganger at den ikke rekker å sovne på de 13-14 minuttene det må gjøres, og da starter en ny syklus som normalt er 13-14 minutter + ca. 5 minutter, osv. Hvis det er minimalt med prisforskjell i løpet av natten, så kan faktisk batteritapet utgjøre mere enn det en tjener på å lade smart. Men egentlig snakker man om småtteri uansett.
Stemmer helt med min erfaring. Fjernet bilen fra Tibber etter kun et døgn da den nesten ikke sov.
Vinninga går fort opp i spinninga.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Ikke at jeg benytter Tibber smartlading selv, men dersom man lader bilen fast om natta er de 20%'ene de lover også bare tøys og tull. I snitt ligger jo prisen om natta lavere enn 80% av døgnsnitt. Lader Leafen fra 22:00 og Teslaen fra 23:00, så tar bare Teslaen over når Leafen er ferdig. Om ikke begge er tomme er de da ferdige i god tid før den dyre perioden på morgenen.

TøddiVedder

Har tibber selv, men bruker ikke smartlading. Men bilen er koblet opp i power up i tibber. Vekker den bilen da også, eller bare når man går inn og sjekker?

Handyman

Sitat fra: TøddiVedder på ons 26. jan 2022, kl. 21:07
Har tibber selv, men bruker ikke smartlading. Men bilen er koblet opp i power up i tibber. Vekker den bilen da også, eller bare når man går inn og sjekker?
Jeg testet bare et døgn og da sov bilen lite. Koblet fra Tibber, og da sov den som en stein, som den pleier.
Denne tjenesten loger tilstand siste 24 timer: https://sinus.app/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Vil tro at den ikke vekker bilen hvis du kun har registrert den som Powerup, men vet ikke sikkert. Du kan spørre Tibber. Som @Handymann brukte jeg den bare 2-3 dager før jeg fant ut at Tibber var kilden. Er en pedant når det gjelder bilens søvnvaner, da.

geear

Er en stund siden jeg var i kontakt med Tibber om det, men da anbefalte de å IKKE legge bilen inn i powerup i det hele tatt dersom man var opptatt av standbyforbruk. De hadde ingen løsning på det, og oppfordret til å heller velge en tilsvarende bil (batteristørrelse) uten app, for å få forbruksprofilen sånn passe riktig. I ettertid har de også lagt inn en bil som heter Tibber 1 eller noe, med konfigurerbar batteristørrelse. Jeg bruker den.

Ladeangst

Takk for mange gode svar. Var ikke klar over at smartlading kan styres både på Easee og inne på bilen (i Tibber). Prøvde det som flere her foreslår, å skru av smartlading på bilen. Nå ser det ut som det fungerer. Masse takk for hjelpen 😊
Det snakkes om at bilen bruker mer strøm i standby, når det er koblet opp til Tibber/powerup. Er det snakk om stort merforbruk? 

geear

Du risikerer at den omtrent aldri slår seg skikkelig av. Samme problemet du får når du bruker sentry, men sannsynligvis ikke like høyt forbruk som det. Du ser det hvis du går inn i appen noen timer etter du har brukt bilen, når det fungerer som det skal, så vil du se "Sist sett x antall timer/dager siden", før den får vekket bilen, hvis den er online med en gang, så ser du aldri den meldingen...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA