Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil og bremser. Utfyllende lesverdig reklameartikkel

Startet av elektrolux, søndag 23. januar 2022, klokken 10:39

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.bildeler.no/elbil-og-bremser/a/1253

Selvgjort er velgjort.
Bremseanlegget på en elbil er ikke noe annerledes enn på en tradisjonell fossilbil. Det er faktisk både bremseklosser, bremseskiver og bremsecalipere på elbilen din!

Er du litt teknisk anlagt klarer du fint å bytte bremseklosser og -skiver helt selv.
Skulle du likevel være litt usikker, kan det være til hjelp å ta en tur innom vår YouTube-kanal «Vi viser deg hvordan». Kanalen har over 1200 egenproduserte videoer som på enkelt vis viser deg hvordan du selv foretar reparasjoner på egen bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#1
Fant dette om kokepunkt på bremsevesken i Alfa Romeo forumet:

Tørt kokepunkt forteller hvor høy temperatur bremsevæska tåler før den koker når bremsevæska er ny.

Vått kokepunkt forteller hvor høy temperatur bremsevæska tåler før den koker når bremsevæska inneholder 3,7% fuktighet/vann.

Typisk kokepunkt på normale/vanlige brukte bremsevæsker:
              Tørt kokepunkt     Vått kokepunkt

DOT 2    190 °C                  140°C
 
DOT 3    205°C                   140°C

DOT 4    230°C                   155°C

DOT 5    260°C                   180°C

DOT 5.1 270°C                   190°C
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Fra 1 mars 22 vil kokepunktet på bremsevesken bli sjekket på EU kontrollen og kravet om maks rust på bakre bremseskivene reduseres til 50% av sveipet bremseflate:

https://www.elbil24.no/nyttig/na-endres-eu-kontrollen/75386149

Gode nyheter i mine øyne. Vil sannsynligvis medføre ferre unødvendige bytte av bremsevesken når egenskapene faktisk testes.

Blir litt som luftfilteret på ICE motor. Mens jeg knapt klarte å kjøre 1 hel dag under rallyetappene på Rally optic 2000 gjennom ørkenen i Tunisia i 1995, var luftfilteret omtrent like fint etter transportetappen gjennom hele Europa.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Driver2

Grei endring med test av bremsevæskern.  Det som forundrer meg er at det nå aksepteres 50% rust på skiver bak.  Med så mye rust, blir det fort 100%  de to påfølgende årene.   Det kan ikke være godt for trafikksikkerheten.  Nok et tåpelig direktiv fra EU maktapparatet.  Jeg bytter skiver med en gang de blir mer enn 10% rust på anleggs flaten.                  " Tidligere var det kun tillatt med inntil 25 prosent rust på anleggsflaten på begge sider på bakhjulene. Nå økes dette til 50 prosent."

elektrolux

#4
Hvorfor ikke bare pusse vekk rusten slik jeg gjorde på denne skiven fra Berlingo electric?

Gikk fra underkjent til 100% OK på 5 min.

Skivene trenger kun byttes om de mangler godstykkelse etter rustfjerning.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA