Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Canton sound

Startet av SolEL, lørdag 22. januar 2022, klokken 12:32

« forrige - neste »

SolEL

Hvis man velger Canton Sound vil det forlenge vente tiden på bilen?

Zooom

Sitat fra: SolEL på lørdag 22. januar 2022, klokken 12:32
Hvis man velger Canton Sound vil det forlenge vente tiden på bilen?
Jeg spurte forhandleren min og han mente det var stor risiko for at Canton ville gi forlenget leveringstid.

SolEL

Ifølge trovi (klippet fra nødvendig ekstrautstyr) blir Canton lydanlegg slik:
"Canton sound system.
It will have 12 speakers in total.
11 high-performance speakers, where 8 of them will be in the side doors, 2 in the A-pillar,  1 centrally located in the dashboard and subwoofer in the trunk".
Dette ser virkelig bra ut og prisen skal være lik Skoda sound system som bare var subwoofer.

VoltWay

#3
De kan putte inn hundre høyttalere uten at det låter bra. Det kommer helt an på kvaliteten på utstyret og oppsettet. Det har vært varierende kvalitet på andre modeller, så spesifikasjonene sier ikke meg stort.

Det er av en eller annen grunn blitt populært med så mange høyttalere i bilene, uten at jeg ser poenget med det. Jeg ville heller hatt 4-6 gode høyttalere enn 12 middelmådige.

Kom over er innlegg på et tysk forum der en bruker skrev at hans forhandler hadde sagt at valg av Canton kunne forlenge leveringstiden med 8-12 uker.

Vurderer en elbil

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 25. januar 2022, klokken 20:42
...kvaliteten på utstyret og oppsettet.
Ja... Det er jeg jo enig i.
Før hadde vi jo CD-spillere i bilen, og det gir god lydgjengivelse. Nå er det bluetooth og det gir ikke en god lydoverføring på musikk.

Hvordan får man god lydgjengivelse i bil fra Tidal på iPhonen over til bilen?
Tidal har bedre lyd enn Spotify. Tidal har MQA, Masterlyd og Hi-Fi, som er bedre enn CD. Spotify kjører noe som er en del dårligere enn CD.
Fossilbil

erato

Med all respekt, det er vel skvaliteten på anlegget i bilen, samt tøy fra omgivelsene som vil avgjøre dette mer enn lydformatet. Jeg har en Mercedes med Burmeisteranlegg og ekstra akustikkpakke, hører mye på musikk i bilen og kan ikke helt skjønne at dette betyr noe. Og begrensningene i mp3formatet og bluetooth ligger jo primært i diskanten, der trafikk- og hjulstøy er mest påtrengende.  Jeg er Hifi nut med mye lydutstyr hjemme, benytter Qobuz hjemme pga nettopp det du sier, men også bluetooth en del både i bil og på hytta der strømming av og til er begrenset til bluetooth, og kan ikke forstå at dette er noe vesentlig problem.

Og er det ikke sånn at de fleste bilanlegg har en del begresninger på hvike innformater de supporterer sånn uansett? Hvis ikke, antar jeg at du kan spille av over kabel eller fra et lydkort om du har USB C utgang. En forhandler bør kunne svare på dette, eller gi deg adgang til en demobil er du kan teste.

PS Venter på glede på min Enyaq 80x selv om det blir lenge å vente, det er ikke så viktig.

Vurderer en elbil

Min iPhone X, og alle andre iPhone jeg har hørt om, har meget dårlig utgang. Lightninguttaket. Ved å kable fra lightningen og inn i CarPlay, blir det dårligere lyd enn Bluetooth. Ved bruk av en portabel DAC blir lyden bedre fra telefonen, men da må inngangen til bilstereoen ha en minijack inngang, AUX.

Bluetooth 5.0 er veldig bra og kan overføre CD-lyd, men Spotify spiller ikke av i CD-lyd. Jeg har sjekket at iPhone X og nyere har dette.
Og meg bekjent så har ikke min Kodiaq Bluetooth 5.0, men 3.0.
Har Enyaq det?

Lydformatet/størrelsen er viktig. Har du brukt laveste oppløsning på Spotify så hører du meget stor forskjell på det og den innstillingen som er veldig høy. Likevel er den som er veldig høy, dårligere enn CD.
Fossilbil

VoltWay

#7
At 320 kbps på Spotify er dårligere enn CD er greit, men et spørsmål er om anlegget vil levere bedre lyd av å ha høyere kvalitet. I tillegg til kvalitet på alle ledd så har du støy i bilen som påvirker lydbildet. Det er ikke akkurat noe høykvalitetsanlegg i bilen, uansett om en har standardanlegg eller Canton. Jeg har Canton in min Kodiaq, men det er ganske skuffende lyd likevel. Jeg fikk bedre lyd i gamlebilen min der eg selv monterte nytt frontsett, CD-spiller og forsterker.

Spotify skal komme med Hifi-versjon, men det lar vente på seg. I tillegg var det vel snakk om at Spotify skulle dukke opp som nedlastbar app i bilen? I så fall kan en kvitte seg med et ledd og kanskje få litt bedre lyd på den måten.

Om lyden er så viktig ville jeg vurdert en ettermontert forsterker, ala det Bassbrothers tilbyr. Ikke nødvendigvis med subwoofer, den kunne jeg klart meg uten, men for å få litt bedre signalbehandling før høyttalerene.

SolEL

Har bestilt Canton og 360 kamera og selger sier vi får bilen til sommeren. Er dette realistisk? Bestilte okt 2020

VoltWay

Det er vel ingen som vet sikkert, men sånn som det ser ut i dag så er det vel lite som tyder på at du kan få den før sommeren i hvertfall. Biler med Canton blir vel ikke produsert før uke 12 og i dag er det 8-9 uker før biler blir produsert med 360-kamera igjen. Leverandøren sa at det var minst 9 uker for 360-kamera, men at det kunne bli lengre.

En skulle jo håpe at de som bestilte så tidlig skulle få bil snart, men det er visst en del igjen. Hvordan køsystemet til Skoda fungerer vet jeg ikke, men at de som bestiller senere har fått før kan jo ha med tilgangen på deler å gjøre dersom den som bestilte først hadde utstyr som den andre ikke hadde.

De som kanskje vet mest er vel fabrikkene, men selv der er det usikkerheter pga. delemangler. Av alle her i landet som kan svare så tror jeg ikke noen kan svare så mye mer enn leverandøren din. Om han sier du garantert får den til sommeren så er jo det positivt. Så vil det vise seg om det stemmer.

Svk

Hvordan er lyden kontra STD?
Noen som har sammenlignet med id4?

Ledam

Hvis du har en musikksamling på disk så kan du kopiere yndlingsmusikken over på en minnepinne og bruke den som inngang. Bilen leser FLAC format som er CD-kvalitet. Da kan du sammenligne med Spotify.
Jeg kjører ID.4 med standardanlegg og Enyaq Coupe med Canton (standard). Legger ikke merke til noen stor forskjell i det daglige, før du spiller veldig høyt. Er usikker på om jeg hadde krysset av for Canton hvis det var en opsjon. Men hvis du prioriterer musikk i bilen ville jeg tatt med en minnepinne med kjent musikk til forhandleren og bedt om å få testet litt.

Svk

Hei! har cd-samlingen min lagret digitalt, mye er FLAC, men har litt andre formater også. Brukte itunes som ripper før jeg gikk over til FLAC. Er vel over snittet intr i LYD. så lyd i bil er en viktig faktor.Lyden må vare god. Men er ikke super kresen.
Til kritik lytting så blir det jo øreklokker hjemme i fred og ro.
Ser en bruker her inne har tatt lit målinger da han jobber med lyd,id4 har en grei kurve og opplevd lyd.
Han har også målt enyaq. denne har en dupp i bassområdet.Enyaq er jo en større bil,derfor jeg vurderer denne over id4.Men id4 er jo også stor nok...

Egil S

Jeg har Canton i min RS Coupè.
Jeg opplever lyden stort sett som helt grei, litt lite trykk.

Bruker iPhone 13 pro og CarPlay, spiller med Apple music og laster ned alle spillelistene mine i høyeste kvalitet, Lossless, som skal være CD kvalitet.
Lyden oppleves som ren og pen, spiller ofte høyere enn jeg tror fordi lyden er ren. Den sliter litt på bassfronten, dyp bass er tålig ok, men det er ikke noe særlig punch.
Ikke enkelt å få bakspeilet til å vibrere litt.

Det er stor forskjell på kvaliteten av lyden basert på kilen kilden, i det siste har jeg hørt litt på tidlig 90-talls rock, der er bassen nesten borte, mens dagens hits lett kan få høytalerne til å vrenge.

Jeg var ganske skuffet i staren, men etter 50+ timer "innspilling" var lyden vesentlig bedre, litt justeringen så ble det godt nok for meg, kunne tenkt meg litt mer trykk i bassen, men jeg savner det ikke så mye at jeg gidder bruke penger på det.
Det kan jeg få hjemme eller i den andre bilen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Svk

Jeg må ut en dag å se/høre...
Men ser ut som de fleste ikke har Canton

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA