Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snø og glatte veier

Startet av oysf, fredag 21. januar 2022, klokken 11:02

« forrige - neste »

lars667

Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:03
Feil: Om den henter seg inn i 99,9% av tilfellene, er det det samme som at den ikke henter seg inn i én av 1000 tilfeller og det er totalt uriktig og ville være katastrofalt for omdømmet om det hadde vært slik.

Jepp, skal ikke si at jeg har den statistikken. Men den henter seg inn i tilnærmet alle tilfeller. Jeg vil likevel si at det er et potensielt dårlig sikkerhetsdesign at du får såpass regen når du f. eks. kommer inn i et uventet glatt parti, midt i en sving og med motgående trafikk (har hørt et tilfelle hvor hen  mistet kontroll i en slik situasjon, men sitter ikke i Havarikommisjonen). Husk at TM3 og TMY også brukes av utleiefirma. Det kan ikke være en forutsetning at sjåfør er spesialtrent. Slik sett så har også filosofien om at bil må styre dette selv noe for seg, og default være satt opp på den sikre siden.

Om den henter seg inn er også et annet spørsmål enn om den henter seg inn fort nok. Jeg synes det ikke er helt fort nok i normal modus (den kan slenge ut nok til at bil endrer vesentlig retning før den henter seg inn), men bruker chill når det er glatt. Ikke dealbreaker for meg, men jeg synes TM3/Y har forbedringspotensiale her. Det burde også fanges opp i sikkerhetstestene euroNCAP og hvanå... En annen ting er at den kanskje burde sette inn litt mer FWD/AWD etter gjentatte slipp.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

sjokomelk

Sitat fra: JLindberg på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.
Oppfører seg annerledes enn 95% av alle forhjulstrekkere ja, fordi det er en bakhjulstrekker med 4-500hk. Du må ta høyde for at dette ikke er en Golf med 75hk, men mer i slekt med en BMW M3 med 450hk. Folk har glemt hvordan man skal kjøre bil med slappe forhjulstrekkere. Gå tilbake til 70/80-tallet med framtunge bakhjulstrekkere uten diffsperre, så ser du at folk klarte å kjøre disse bilene helt fint på vinteren også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Autowinder

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 11:29
Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:19
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 23. januar 2022, klokken 10:56
Se på denne videoen vedr "snow mode"...
https://youtu.be/XB9Sf2YRWVo
Automatic snow mode er vel ikke det samme som manuell Terreng Assistent, men det hjelper på glatte veier.

Er du en kverulant eller? Hvem har sagt noe om at snow mode er terreng assistent!?

Dere etterlyser mindre regen på glatta, og snow mode hjelper på dette slik at man reduserer behovet for å aktivere terreng assistent.

Påsto jeg noe om at du sa snow mode er terreng assistent?
Jeg konstaterte vel bare at det ikke er det samme og at det hjelper på glatte veier.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

#33
Sitat fra: sjokomelk på søndag 23. januar 2022, klokken 11:45
Sitat fra: JLindberg på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.
Oppfører seg annerledes enn 95% av alle forhjulstrekkere ja, fordi det er en bakhjulstrekker med 4-500hk. Du må ta høyde for at dette ikke er en Golf med 75hk, men mer i slekt med en BMW M3 med 450hk. Folk har glemt hvordan man skal kjøre bil med slappe forhjulstrekkere. Gå tilbake til 70/80-tallet med framtunge bakhjulstrekkere uten diffsperre, så ser du at folk klarte å kjøre disse bilene helt fint på vinteren også.

Har ingenting å si hva man sammenligner det med efffektmessig. M3'n er Rwd manuell/paddle-shift og er mekanisk koblet til motoren helt til du clutcher. Det er da å forvente en viss spenstig oppførsel uansett underlag egentlig.
70 og 80tallet var også full av RWD-varianter, gjerne med åpen diff og vesentlig slappere motorisering med svært begrenset motorbrems som egentlig aldri ga noen utfordringer foruten feste i oppoverbakker.
Eneste motorsterke biler med god motorbrems var automat på den tiden, foruten lastebil.

Kontrasten til 3/Y blir enorm, som egentlig kan styres fra a til å med Software, hver eneste egenskap i drivlinja kan justeres.
Derfor er det merkelig at man i utgangspunktet tilnærmer seg glatt underlag med full regenererering uansett.
Hadde front-motor vært "med" fra feks 3°c automatisk hadde dette vært en mer riktig aproach, men de et enkleste er rett og slett å få ned regenerereringen.

"Alle" jeg kjenner med eldre 3'er kjører med Low regen vinterstid, da normal regen ga akkurat samme utfordringene som Y har i dag.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Sitat fra: lars667 på søndag 23. januar 2022, klokken 11:32
Sitat fra: Autowinder på søndag 23. januar 2022, klokken 11:03
Feil: Om den henter seg inn i 99,9% av tilfellene, er det det samme som at den ikke henter seg inn i én av 1000 tilfeller og det er totalt uriktig og ville være katastrofalt for omdømmet om det hadde vært slik.

Jepp, skal ikke si at jeg har den statistikken. Men den henter seg inn i tilnærmet alle tilfeller. Jeg vil likevel si at det er et potensielt dårlig sikkerhetsdesign at du får såpass regen når du f. eks. kommer inn i et uventet glatt parti, midt i en sving og med motgående trafikk (har hørt et tilfelle hvor hen  mistet kontroll i en slik situasjon, men sitter ikke i Havarikommisjonen). Husk at TM3 og TMY også brukes av utleiefirma. Det kan ikke være en forutsetning at sjåfør er spesialtrent. Slik sett så har også filosofien om at bil må styre dette selv noe for seg, og default være satt opp på den sikre siden.

Om den henter seg inn er også et annet spørsmål enn om den henter seg inn fort nok. Jeg synes det ikke er helt fort nok i normal modus (den kan slenge ut nok til at bil endrer vesentlig retning før den henter seg inn), men bruker chill når det er glatt. Ikke dealbreaker for meg, men jeg synes TM3/Y har forbedringspotensiale her. Det burde også fanges opp i sikkerhetstestene euroNCAP og hvanå... En annen ting er at den kanskje burde sette inn litt mer FWD/AWD etter gjentatte slipp.
Ja er enig i at TM3 var bedre tidligere med mer balanse mellom DU foran og bak og ikke slik det er blitt med hovedvekt på fremdrift fra bakre DU. Det ligger kanskje en idé om lavere forbruk til grunn for dette.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: Radial på søndag 23. januar 2022, klokken 12:07
"Alle" jeg kjenner med eldre 3'er kjører med Low regen vinterstid, da normal regen ga akkurat samme utfordringene som Y har i dag.

Hmm, vår SR+ fra 2019 står på "normal" regen hele året. Verken jeg eller kona har opplevd det som et problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Radial på søndag 23. januar 2022, klokken 12:07
Sitat fra: sjokomelk på søndag 23. januar 2022, klokken 11:45
Sitat fra: JLindberg på lørdag 22. januar 2022, klokken 20:47
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 22. januar 2022, klokken 18:20
"Problemet" er ikke bilen, men uerfarne sjåfører som kun har kjørt 70-100hk forhjulstrekker på vinterføre tidligere. Og da blir overgangen til noe som tilsvarer en veldig kraftig bakhjulstrekker med høykompresjonsmotor ganske brå og brutal. Det oppleves veldig annerledes og skummelt/farlig når bilen overstyrer ved hastighetsendringer, og ikke med understyringen til en slapp forhjulstrekker hvor du bare slipper pedalene for å havne på rett kjøl hvis du i det heletatt merker noe.

Det er etter min meining ikke riktig å si st det er sjåfører som er problemet. Når bilen oppfører sig andelenes enn 95 % av andre biler på markedet (herunder de fleste elbiler) og derved skaper farlige situasjoner fordi sjåføren ikke er trenet i denne noe mer krevende kjørestil. Nye biler til over en halv million skal kunne lånes ut til konen uten det krever særlig glattførekurs. Det er en potensiell veldig stor fare som kan oppstå hvis man mister kontroll over en bil og det er vel noe Tesla burde ta høyde for.
Oppfører seg annerledes enn 95% av alle forhjulstrekkere ja, fordi det er en bakhjulstrekker med 4-500hk. Du må ta høyde for at dette ikke er en Golf med 75hk, men mer i slekt med en BMW M3 med 450hk. Folk har glemt hvordan man skal kjøre bil med slappe forhjulstrekkere. Gå tilbake til 70/80-tallet med framtunge bakhjulstrekkere uten diffsperre, så ser du at folk klarte å kjøre disse bilene helt fint på vinteren også.

Har ingenting å si hva man sammenligner det med efffektmessig. M3'n er Rwd manuell/paddle-shift og er mekanisk koblet til motoren helt til du clutcher. Det er da å forvente en viss spenstig oppførsel uansett underlag egentlig.
70 og 80tallet var også full av RWD-varianter, gjerne med åpen diff og vesentlig slappere motorisering med svært begrenset motorbrems som egentlig aldri ga noen utfordringer foruten feste i oppoverbakker.
Eneste motorsterke biler med god motorbrems var automat på den tiden, foruten lastebil.

Kontrasten til 3/Y blir enorm, som egentlig kan styres fra a til å med Software, hver eneste egenskap i drivlinja kan justeres.
Derfor er det merkelig at man i utgangspunktet tilnærmer seg glatt underlag med full regenererering uansett.
Hadde front-motor vært "med" fra feks 3°c automatisk hadde dette vært en mer riktig aproach, men de et enkleste er rett og slett å få ned regenerereringen.

"Alle" jeg kjenner med eldre 3'er kjører med Low regen vinterstid, da normal regen ga akkurat samme utfordringene som Y har i dag.
At hver eneste egenskap i drivlinja kan justeres er ikke helt sant, Tesla (og de fleste andre elbiler utenom for eksempel Rivian og Rimac) har fortsatt et design basert på maks en motor per aksling, og åpen diff, som gjør at det er individuell bremsing av det hjulet med minst friksjon, som er eneste måte å fordele kreftene på. Optimalt hadde de hatt diffbrems eller en motor per hjul (som er måten Rivian og Rimac har løst det på). Vanskelig å spekulere i om det hadde påvirket dette problemet i den ene eller andre retningen, men det hadde iallfall gitt en helt annen fremkommelighet og enda mer kjøreglede.

daktari

Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.

På en ICE vil man gjerne frakoble (clutche) og forsøke å trille gjennom svingen, men da kommer ofte bakhjulsslippen mot slutten av svingen. Men med Y høres det ut som hekken kan slippe FØR svingen starter. Man opplever jo det hvis man bremser hardt på tørr vei også, men bremsebalansen med 70% foran skal jo håndtere dette.

Burde ikke NAF eller Elbilforeningen kjørt noen tester, mot andre biler som f.eks S, med unnamanøver og sving på isbane/glattkjøringsbane?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Dette er storm i vannglass. For oss som har vokst opp med bakhjulsdrevne biler er dette stort sett null problemer.

Dette er heller ikke nytt, TMS RWD oppførte seg helt likt, og den var heller ikke problematisk. Brukte aldri low regen på den heller.

Og nå har jo Tesla løst det med å detektere glatt føre, og redusere regen / koble inn AWD for de som har det. Opplevde ikke noe problem på underkjølt regn og nullføre med TM3, mens jeg observerte en X3 rett foran oss som nesten snurret, og flere biler som bare stanset og sto i grøfta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Handyman

#40
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp. Det er jo meget krevende å håndtere, men burde håndteres av ESP som da skrur av regen og korrigerer med brems på ett hjul.
Vi som har kjørt bilen med nyere SW vet at regen i ditt eksempel, er langt fra rask nok til å få bakhjulene til å slure før bremsene tar. Regen bygger opp effekten mye saktere i starten enn tidligere. Det kan lett å ses i SMT. Regen forran trer også raskere og kraftigere inn dersom du slipper gassen fort.
Det høres ut som du kun fremsetter en teori, som ikke er basert på erfaring med siste SW.
SW er justert flere ganger i vinter, og det som var godt merkbart før er ikke tilfellet nå.

Hvis regen på bakjulene hadde vært bare halvparten så farlig som enkelte påstår, så burde vi sett en del ulykker med TMY med dette som årsak. Media hadde elsket å skrive om det. 

Til slutt; dersom du på glatta raskt må bremse før en sving eller når du tar igjen en bil, så er min påstand at du kjører som en dust.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 15:34
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp.
Vi som har kjørt bilen med nyere SW vet at regen i ditt eksempel, er langt fra rask nok til å få bakhjulene til å slure før bremsene tar. Regen bygger opp effekten mye saktere i starten enn tidligere. Det kan lett å ses i SMT. Regen forran trer også raskere og kraftigere inn dersom du slipper gassen fort.

I tillegg så er det jo slik at når det er så glatt at regen faktisk fører til problemer, så er ikke hard bremsing det du ønsker å gjøre.

Må du bremse hardt på nullføre så har du allerede bommet grovt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 23. januar 2022, klokken 15:39
Sitat fra: Handyman på søndag 23. januar 2022, klokken 15:34
Sitat fra: daktari på søndag 23. januar 2022, klokken 14:11
Utfra det dere skriver høres det litt snodig ut. Scenariet med problem er jo at man har litt for høy fart mot en sving på glatt føre (eller tar igjen en bil). Da må man raskt av gassen over på bremsen, og før den starter mekanisk brems (og potensielt understyrer) vil den da bremse masse på bakhjula, noe som kan medføre bakhjulsslipp.
Vi som har kjørt bilen med nyere SW vet at regen i ditt eksempel, er langt fra rask nok til å få bakhjulene til å slure før bremsene tar. Regen bygger opp effekten mye saktere i starten enn tidligere. Det kan lett å ses i SMT. Regen forran trer også raskere og kraftigere inn dersom du slipper gassen fort.

I tillegg så er det jo slik at når det er så glatt at regen faktisk fører til problemer, så er ikke hard bremsing det du ønsker å gjøre.

Må du bremse hardt på nullføre så har du allerede bommet grovt.
Helt enig, måtte derfor legge til siste setning i innlegget mit. Situasjonen som daktari beskriver er et godt eksempel på et oppkonstruert problem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

VIl bare legge til at moderne sikkerhetssystemer, det være seg med bil eller fly eller hva som helst, må ta hensyn til at fører/pilot, om aldri så kompetent, har en dårlig dag. Her mener jeg at Tesla har et sikkerhetssystem som har en barriere mindre enn en del andre hvis en del uheldige faktorer spiller inn (ref flyanalogien, swiss cheese og alt det der). Derfor er argument om at "du allerede har bommet grovt" irrelevant. Vitsen med aktive sikkerhetssystemer er å redusere risk nettopp når det ikke er Petter Solberg på en god dag som sitter bak rattet. Når du har feilberegnet farten ned en bakke i en sving, skal ikke bilens systemer forverre situasjonen når du reagerer naturlig.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Namdalingen

Jeg kjører konstant i terrengmodus ved antydning til glatte veier. Kanskje litt økt strømforbruk, ellers uproblematisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA