Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i egen garasjeplass i sameie som alternativ til å bli flådd i fellesanl.

Startet av elbilbølle, torsdag 20. januar 2022, klokken 19:52

« forrige - neste »

elektrolux

En løsning er å bruke et mobilt batteri/inverter/evse løsning som dette og lade det fra stikket du allerede har.

Deretter lader du bilen med inverteren. Ingen regler brutt og mulighet for å lade så mange biler du orker ;)

https://insideevs.com/news/411676/sparkcharge-portable-ev-charger-roadside-assistance/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Hen9ng på torsdag 27. januar 2022, klokken 11:18
Dette virker jo veldig spesielt er det et poeng å «begrense unormalt høyt forbruk» ? Jeg tror ikke det er så mange som lader bilen fordi det er gøy. Det er da fordi man har et reelt behov myr lading og strøm. Jeg kjører ca. 3000 km/mnd. Håper de tar dette med i beregningene og ikke har planer om å stenge pendlere ute..
Slik jeg har forstått abonnementet Ohmia tilbyr avgjøres prisen av fleire faktorer:
- bilprodusent og merke, estimat på forbruk.
- antall km som kjøres. Som bilforsikring.
- andelen lading hjemme.

Det som skal innføres er en pakke løsning for kWh.
Mulig årsak er at Ohmia opplever "alle" velger for lite km, og mye lading borte.
Enklere å innføre kWh pakker enn å kreve dokumentasjon for kjørte km og andel lading borte?

Når de uansett skal telle kWh ville en felles fast kostnad for selve anlegget og en pris for faktisk benyttet strøm være et enklere alternativ?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Griffel

Litt pussig ordning.
Hentet fra Ohmia hjemmesiden:

"Vi endrer våre ladeabonnement

Etter ønske fra et flertall av våre kunder endrer vi 22. februar våre ladeabonnement til å være basert på antall kilowattimer (kWt) man bruker, men du vil fortsatt ha en fast og forutsigbar månedspris.

Du vil kunne se hvor mange kWt abonnementet inneholder, og hvor mye strøm du har brukt. Vi introduserer også roll-over, hvor kWt man ikke har brukt overføres til neste periode*. Ellers er abonnementet fortsatt beregnet på biltype, årlig kjørelengde og hvor man lader mest.

Våre abonnement vil fortsatt ha en fast og forutsigbar månedspris som i tillegg til strøm inkluderer tilgang til ladeboks, drift av anlegget, forsikringer, garanti, teknologiske oppdateringer og kundeservice.

Akkurat som før trenger man ikke å tenke på svingninger i strømprisen, abonnementsprisen er den samme uansett. Les mer om endringen her.

* Du kan maks overføre tre måneder av antallet kWt i ditt ladeabonnement, men det er ingen utløpsdato på disse."


kWh men "Ellers er abonnementet fortsatt beregnet på biltype, årlig kjørelengde og hvor man lader mest." Lyder bare rart og uten mening.

I en tid hvor en oppfordres til strømsparing er det pussig å lage et system hvor en må abonnerer på på et antall kWh, men bedre enn km.

Det finnes jo konkurrenter med mer forståelige avtaler.

Uansett litt mer forståelig enn tidligere, og litt mer fleksibelt siden en nå kan ha en ladestasjon og to el-biler på samme abonnement (trolig).

Men om en blir flådd er et annet spørsmål.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Wisd0m

Spørs hvilke rettigheter de har til å endre slik. De har tidligere hatt at de "garanterer" at du har nok. Nå er det tydeligvis en øvre grense:

"Vi garanterer nok strøm til at din Tesla 2021 Model 3 kan kjøre 12 000 KM i året, gitt at du lader MEST HJEMME. Vi tar all risiko for sesongvariasjoner i strømprisen slik at du ikke får ladesjokk om vinteren. Kjører du mindre enn oppgitt, justerer du dette opp eller ned på "Min Side"."

Jeg tipper at de egentlig må beholde eksisterende løsning hvor de garanterer og at de som ønsker det kan gå over til ny løsning. At de nå prøver å begrense tapet sitt med de høye strømprisene er Ohmias problem.

TB

Taper de egentlig penger på strømprisen? De tjener mindre, men taper..?
(at selskapet taper vil være naturlig da de har vært i en investeringsfase, og ikke har nok abonnementer pr nå.)

Sammenligning:
For Kona, 15 000 km pr å, ca 700 kr pr mnd. sist jeg sjekket.
I desember brukte jeg 202 kWh, prisen på strøm i desember ca ca 2,7 kr/kWh uten støtte = 545 kr.
Ville ikke tape på så lavt forbruk, men blir for lite igjen til å betale ned investeringen?

De som bruker mer, de har trolig også betalt en del mer pr mnd?
Kvoten er for å stoppe de (få?) som bruker svært mye?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Griffel

Det kan jo bli interessant å se hvordan abonnements grensene for kWh faller ut sammenlignet med km. Kanskje er det en anledning til å heve prisene uten at det blir alt for synlig?

Tilfeldig valg av regne eksempel:
Tesla 3 antatt forbruk som ligger til grunn for km/år 1,8kWh/mil
(vet ikke hva Ohmia benytter i sin strøm til bilen garanti, men et årlig gjennomsnitt ligger vel lavere enn det)
12000 km mest hjemme, Ammerudsletta borettslag: 549/mnd (Tilfeldig valgt)
100% utnyttelse av abonnement. 3,05kr/kWh
85% utnyttelse av abonnement : 3,59kr/kWh
Med dagens strømpriser kanskje ikke mer enn nødvendig. Gjennomsnitt for 2021 husholdning i Oslo 2021 kom kanskje opp i 1,6 -1,7kr/kWh.
I 2020 om abonnementsprisen var den samme var dette jo en kjempe forretning, og det er jo forventet at strømprisene vil synke noe igjen i 2022.

Det er nok ikke et for å innføre en begrensning at endringen innføres men heller for å tilfredsstille kundenes, og myndighetenes, ønske om at en skal kunne forstå hva en betaler for. Det er vel et spørsmål om ordningen med et km abonnement grenser til å være ulovlig.
Uansett løser nye ordning problemet til tråd-starter med to biler + firmabil.

Eller en anledning til å legge på prisen uten at det blir alt for tydelig?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA