Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beholder hengerfeste på?

Startet av filtvet, torsdag 20. januar 2022, klokken 07:15

« forrige - neste »

filtvet

Endelig fått hengerfeste levert :)

Valgets kvaler allerede - ha det montert nærmest fast fordi det tross alt beskytter mot småbulker og kollisjoner bakfra. Hadde en episode i vinter da en annen traff festet i kø. Eller ta det av etter bruk.

Og ja - det er ikke forbudt i norge å ha et avtagbart feste på hele tiden.

Hva gjør dere?

sjokomelk

Hengerfestet beskytter ikke mot små kollisjoner. Det gjør bare skaden dyrere og mer vanskelig å reparere, siden du får energien plassert lenger inn i bilen og i "ramma". Uten hengerfestet montert er det støtfangeren din som tar i mot energien over et mye større areal, og det er billigere og enklere å skifte en støtfanger enn å måtte rette opp "ramma".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

OlaM

Hengerfestet tåler fint småbulker. Men det blir jo fortere stygt og rustent. Det kan vel fikses med svart hammerlakk og en stålbørste i ny og ne. Skulle vel også hatt noe grease på innfestningen slik at den ikke ruster fast, ikke sikker på hvilken type som er riktig.
'21 3LR

Handyman

Hvis du vil kunne selge bilen med AVTAGBART hengefeste, bør du ta det av og på med jevne mellomrom.
Dersom du lar det stå på i lang tid, kan du fort få store problemer med å få det av om du en gang skulle ønske det.
Jeg demonterer alltid etter bruk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:21
Hengerfestet beskytter ikke mot små kollisjoner. Det gjør bare skaden dyrere og mer vanskelig å reparere, siden du får energien plassert lenger inn i bilen og i "ramma". Uten hengerfestet montert er det støtfangeren din som tar i mot energien over et mye større areal, og det er billigere og enklere å skifte en støtfanger enn å måtte rette opp "ramma".
Merker jeg ikke er helt enig i påstanden her i all den tid vi snakker om "små kollisjoner".
Snakker da om lavenergisammenstøt som hengerfestet klarer å ta i mot selv.

På min gamle bil hadde jeg avtagbart hengerfeste på hele tiden. Det reddet meg fra et par småuhell.
Skulle rygge tett opp til en mur, var en smule uoppmerksom og hengerfestet tok imot. Ingen skader og pustet lettet ut, men vet samtidig at uten festet ville det gikk noen solide riper i bakfanger samt sikkert noen klips ville knekt.

En bil skulle lukeparkere inn bak vår. Han jobbet frem og tilbake flere ganger, så hørte jeg lyden av et registreringsskilt (hans) få seg en solid bulk/brett. Kulen på hengerfestet mitt tok i mot.
Tenker uten hengerfestet så hadde det stått hans skilt mot min plast, med muligens knekte klips, og garantert noen riper på kanten. Nå satt han igjen alene med bulk i skiltet og ingen skader på min bil.

Så hengerfeste kan definitivt ha noe for seg for å unngå småskader i lavenergisammenstøt uten at det skal bli påført skader innover på bilen.

Syklist

Etter at jeg leste en artikkel for mange år siden om større sjanser for nakkeskader ved påkjørsel bakfra ved påmontert hengerfeste, har jeg alltid tatt det av i perioder når det ikke er i bruk.

Som nevnt av andre er det også større sjanser for skader på ramme og andre deler av bilen siden festet overfører krefter som normalt skulle bli tatt opp av støtfanger og absorberende struktur bak.

I tillegg på Model 3 kan det samle seg mye smuss og skitt i hullet rundt festet, spesielt med saltsørpe vinterstid.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

SurSnasen

Et viktig moment å huske på er at særlig låsemekanismen og nøkkelhullet på det avtagbare hengerfestet vil raskt ruste/korrodere og bli ubrukelig om det står på gjennom vinteren med all den salt og dritt som det rammes av.

geear

Lurt å iallfall ta av hengerfestet en gang eller to i året om man vil kjøre med det permanent. Jeg kjørte med hengerfeste på X montert i ca. tre år. Sprayet med litt type WD-40 spray inn over festet i toppen, og kakket til underfra med en hammer noen ganger, så kom det. Problemet er å få låsekulene til å gå inn igjen hvis de har satt seg litt. Kanskje den ene fordelen med at X har hengerfestet montert nedenfra.  :laugh:

Så ikke galt ut, men sprayet det med svart bengalakk, type "rett på rust", da jeg omsider demonterte det, og det så ut som splitter nytt igjen. Kulene så også helt fine ut, så greaset bare opp på ny.

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 20. januar 2022, klokken 07:21
Hengerfestet beskytter ikke mot små kollisjoner. Det gjør bare skaden dyrere og mer vanskelig å reparere, siden du får energien plassert lenger inn i bilen og i "ramma". Uten hengerfestet montert er det støtfangeren din som tar i mot energien over et mye større areal, og det er billigere og enklere å skifte en støtfanger enn å måtte rette opp "ramma".
Vi er nok ganske mange som har motsatt erfaring. Vi har iallfall to ganger blitt reddet for småskader til en håndfull tusenlapper på grunn av hengerfeste. Den ene gangen var en bil som såvidt dunka i en betongvegg/mur, den andre gangen var det en bil, som endte med en god bulk i skiltet sitt, og uten hengerfeste så hadde bakfangeren på vår bil også krevd rep og lakkering.

markusthorsen

Har du bilde av bilen med hengerfeste? Aldri sett det montert på MY før

Sent from my BE2029 using Tapatalk


Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Ser ut som om festet er lettere å komme til enn på modell 3 der du må ned i søla for å skru av lokket hver gang. Nei, tror jeg beholder det på. Sjekker og smører opp på nytt til sommeren.

geear

Har 3 feste inn oppunder slik som X? Sitter kontakten også under? Helt tragisk på X, iallfall. Ser veldig mye bedre ut på Y.

filtvet

På 3 må du først krype under bak bilen og løsne 2 små skruer med mynt el for å ta av lokke. og så feste hengerfeste opp under. Deretter kontakten som også sitter under lokket. Sikkert greit om sommeren...

Slarre40

Noen som har prøvd å ha en forlenger for hengerkontakten stripset på festet, slik at man slipper å krabbe under bilen og fikle hver gang man skal koble til?
Trondheim

jlan

Etter å ha endt opp med "permanentmontert" hengerfeste på TM3 nr.1 tar jeg det av nå på nr.2. Men jeg setter ikke på den store platen, bare lokket på selve festet. Det er minimalt med skitt som samler seg der.

Med litt trening så går det å koble til kontakten uten å ligge på rygg under bilen. Noen støpsel går lett, andre er veldig trange. Jeg vil ikke anbefale å ha en forlenger permanent koblet, det skal lite fuktighet til før det kommer feilmelding.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA