Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dømt til å betale bompenger for elbil -- i periode med fritak

Startet av krl, onsdag 19. januar 2022, klokken 13:22

« forrige - neste »

krl

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/nWnv1Q/doemt-til-aa-betale-60-000-kroner-etter-bompasseringer-til-tross-for-elbilfritak

Linken er dessverre bak betalingsmur. Oppsummert, så er drosje-selskapet Ridel, som startet opp som ren elbil-drosje, nå dømt til å betale bompenger i perioden før bompenger ble innført for elbil i Kristiansand...

Dette virker som nok et forsøk på å kvele Ridel; både lokalavisen, politikere og andre har forsøkt å presse dem ut av markedet. Mengden artikler med negativt fokus ser ikke ut til å ha noen ende, så her er det tydeligvis noen med makt som føler seg "tråkket på tærne".


Electrix

Vil det si at de må betale bompenger for elbil i perioden elbil var gratis i bommen? Det høres jo merkelig ut, er det noe om at de ikke har registrert elbilene med fritak eller noe sånn?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

hanche

Dette blir ren spekulasjon, men argumentet kan være noe slikt som at fritak fra bompenger gir dem en urettmessig fordel i forhold til andre drosjer. Om det finnes noe juridisk holdbart grunnlag for et slikt argument, tør ikke jeg uttale meg om.

Nå kjører det jo elektriske drosjer rundt andre steder også. Jeg har sett mange Tesla-drosjer her i Trondheim, for eksempel. Jeg har aldri hørt noe om at de må betale mer bompenger enn andre elbiler. Men de er jo individuelle drosjer, ikke et helt drosjeselskap. Som om det skulle gjøre noen forskjell.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

For å få fritak for elbil så må man ha autopass brikke registrert på bilen. Slik er det jo for oss alle. De har rett og slett kjørt uten å ha brikker i bilene, det var slik jeg forsto artikkelen i alle fall.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

dundun

Da er det jo ikke mye synd på dem.

Man må ikke ha brikke i bilen engang, det holder å ha den registert.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

elektrolux

Merkelig hjemmel egentlig.

Lurer på hvor godt den ville stått seg i retten.

Tramper virkelig kravet om Autopass reglene om bomfritak/halv kostnad ?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Står seg veldig godt i retten. Det er beskrevet i vilkårene for bompengeanleggene at det kreves montert Autopass-brikke med gyldig avtale for å få rabatt/fritak.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

arthur

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. februar 2022, klokken 10:37
Lurer på hvor godt den ville stått seg i retten.

Svært godt! Reglene er klare, hva, eller hvem, er da problemet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: goggo på torsdag 20. januar 2022, klokken 16:59
For å få fritak for elbil så må man ha autopass brikke registrert på bilen. Slik er det jo for oss alle. De har rett og slett kjørt uten å ha brikker i bilene, det var slik jeg forsto artikkelen i alle fall.

Mvh
Hugo

Snodig - ifb. henting av ny bil fikk jeg regning for passering av bom - men da etter satsene for elbil.
Mao. helt uten brikke. Så selv uten brikke fikk jeg laveste sats...og således så burde en vel også slippe å betale dersom elbiler var gratis i nevnte periode? Kan ikke se at det er noen krav om brikke og slikt for å få elbil rabatt......Men kanskje reglene var slik før?

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på onsdag 16. februar 2022, klokken 12:59
Sitat fra: goggo på torsdag 20. januar 2022, klokken 16:59
For å få fritak for elbil så må man ha autopass brikke registrert på bilen. Slik er det jo for oss alle. De har rett og slett kjørt uten å ha brikker i bilene, det var slik jeg forsto artikkelen i alle fall.

Mvh
Hugo

Snodig - ifb. henting av ny bil fikk jeg regning for passering av bom - men da etter satsene for elbil.
Mao. helt uten brikke. Så selv uten brikke fikk jeg laveste sats...og således så burde en vel også slippe å betale dersom elbiler var gratis i nevnte periode? Kan ikke se at det er noen krav om brikke og slikt for å få elbil rabatt......Men kanskje reglene var slik før?

Reglene er klare, men kanskje forhandleren din hadde fikset noe midlertidig med bomselskapet, når var dette?

Jeg måtte gjennom Oslo for å hente min Zoe for snart 4 år siden, og var usikker på ev. bompenger på vei tilbake. Kontaktet daværende Fjellinjen, og fikk tydelig beskjed om at man blir fakturert om man ikke har en Autopass-avtale, også elbiler. Fikset det kjapt via mail samme dag, og kjørte min nye elbil lykkelig og fornøyd tilbake gjennom Oslo helt gratis (uten brikke, men med registrert Autopass-avtale). Har ikke lest artikkelen, men her er det nok drosjeselskapet som har vært litt for slappe.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

hELgenen

Jeg hentet min siste bil desember 2021. Helt uten brikke eller autopass avtale og passerte da bomringen i Oslo og fikk elbil takst. Er 100% sikker på at forhandler ikke hadde gjort noe.

Jeg registrerte så avtale og brikke i etterkant. Mulig det kan ha betydning?


Svein_H

Det er godt mulig ja, mener de sa at avtalen kunne tilbakedateres noen dager i slike tilfeller, slik at jeg unngikk å bli feilaktig fakturert.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Men det var Fjellinjen for 4 år siden, og ikke den %!&$¤£4 Fremtind som jeg nå har kuttet ut, og gått over til SkyttelPASS i stedet..! (en liten digresjon)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

arthur

Hvorfor er dette så vanskelig?

"Alle elektriske varebiler i takstgruppe 1 med gyldig AutoPASS-avtale kjører gratis fra 1. januar 2021."

https://www.fjellinjen.no/privat/priser/

Har man ikke en gyldig avtale så har man ingen avtale, sånn er verden, deal with it!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA