Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firehjulsstyring og luftfjæring på iX40

Startet av SSK, onsdag 19. januar 2022, klokken 10:40

« forrige - neste »

Tuten

Da er integral steering og luftfjæring tatt vekk fra konfiguratoren for iX40.
2017 Model S 75D

Carboy

#16
Sitat fra: geear på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:46
50 er vel et par hundre kilo tyngre, så det blir ikke helt fair å sammenligne en 40 uten og en 50 med... 40en vil ha mindre vekt som skal kastes rundt svingene.


Ja - dessverre merket jeg stor forskjell på vekt. IX50 kjentes tydelig tyngre, og mindre agil enn iX40. Om det er 4 hjulstyring, vekt eller luftfjæring osv som gjør det vet jeg ikke, men iX40 kjentes som en lettere og mer hendig bil. Mens iX50 kjentes litt mer som et langturslokomotiv. Sannsynligvis pga vekten.
Luftfjæringen gjorde den mer «gedigen» og litt mer sofistikert over smådumper og man merker litt forskjell på med og uten luftfjæring back to back på småveier med isvuller og 30 fartshumper litt, men konklusjonen blir at begge er komfortable så det holder. Og på motorvei og vanlige større veier og skjøter i veien etc merket ikke jeg noe forskjell, der duvet Ix40 uten luftfjæring overraskende mykt og man skulle nesten tro den hadde luft for den var ganske lik oppførselen til iX50 med luft. Forskjellene er såpass små at jeg ville ikke irritert meg over det hvis jeg hadde iX50, men det er altså ikke bare ulemper med å velge iX40 uten luft.

Har I-Pace i dag med luft og den er stivere enn iX40 uten luft. Hadde låne-i-pace uten luftfjæring og karakteren på i-pace er omtrent helt lik med og uten luftfjæring. Forskjellen blir da at man ikke kan heve bilen uten luft. Men bakkeklaringen er da god nok på disse bilene. En bil som EQC kunne derimot trengt luftfjæring.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

LMOR

Det du beskriver er det samme som mange testere beskriver.
Jeg vil ha den mer agil som iX40 uten luft er.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ErikMe

Dere som har ix40; blir bilen sigen bak med litt bagasje ?

Tenker et sykkelstativ på 20 kg, 2-3 sykler, litt bagasje og en unge i baksetet ? Bmw har hatt tradisjon for luft bak på de større modeller.

Ille med en bil som synker sammen bak :(

Tony Rofstad

Fullstappa bil til hytta hver helg med 5 pers.....merker ikke noe til vekta bak ;)

LMOR

#20
Kjørt med full tilhenger i dag, merker ingenting til det jeg heller. Burde være tilsvarende som med sykkelstativ.
Men merket det på forbruket, men bare ca 30% mer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged


Egil Fonn

Vurderer oppgradering til IX 50. Hvordan er støynivået fra luftkompressoren på IX?
Om den støyer like mye som MB Eqc sin kompressor (luft på Bakaksel) velger jeg bort luft.
Har tidligere eid Tesla og Jaguar Ipace med luft og på disse var kompressor knapt hørbar.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Chimp

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 03. juni 2023, klokken 10:44Vurderer oppgradering til IX 50. Hvordan er støynivået fra luftkompressoren på IX?
Om den støyer like mye som MB Eqc sin kompressor (luft på Bakaksel) velger jeg bort luft.
Har tidligere eid Tesla og Jaguar Ipace med luft og på disse var kompressor knapt hørbar.

Hører ingenting, ix50 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA