FSD i USA gikk nå opp til $12K - Lureri, idioti eller magi?

Startet av kodax, tirsdag 18. januar 2022, klokken 17:30

« forrige - neste »

kodax

Regner med at uttalelsen til Musk på Earnings Call overbeviser FSD-skeptikerne  :laugh:
"My personal guess is that we'll achieve Full Self-Driving this year," he said. "I would be shocked if we do not achieve Full Self-Driving safer than a human this year. I would be shocked."
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Motorwatt

Kanskje det er på tide at han definerer hva han mener "Full Self-driving" virkelig er. Snakker vi L3, L4 eller L5? Så lenge Tesla ikke opererer med nedfelte begreper innen autonomi, så kan han love hva han vil uten risiko for at hans noe frynsete forhold til tidsberegninger blir ytterligere skadet.

Hva er din mening, Kodax?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:49
Kanskje det er på tide at han definerer hva han mener "Full Self-driving" virkelig er. Snakker vi L3, L4 eller L5? Så lenge Tesla ikke opererer med nedfelte begreper innen autonomi, så kan han love hva han vil uten risiko for at hans noe frynsete forhold til tidsberegninger blir ytterligere skadet.
Enig, ville gjerne også stilt følgende oppfølgingsspørsmål: Hvor fort vil bilene kjøre? Gangfart er vel relativt enkelt å få til  ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. januar 2022, klokken 14:49

Hva er din mening, Kodax?
Min mening om hva?

Min mening om det du mener? Det håper jeg ikke du mener :laugh:

Eller min mening om hans uttalelse? Eller min mening om spørsmålet mitt i 1.post?
- Kanskje han blir sjokkert, kanskje ikke. Selv om det blir mynt en million ganger etter hverandre, så er det like sannsynlig at det blir mynt neste gang. Mr.Musk sier han har asberger, så ikke umulig han blir like overrasket hver gang. Og når vi ikke vet om han mener at en Tesla skal klare FSD eller om han også forventer myndighetsgodkjennelse, så blir det også mer vagt. Noen mener jo han juger, i så fall blir han jo ikke sjokkert hvis det ikke går. Noen mener han ikke forstår at dette ikke vil fungere, i så fall blir han vel kanskje sjokkert. Noen mener teamet hans lyver til han, i så fall burde han bli veldig sjokkert. Noen mener sikkert at både han og teamet hans nok vet bedre enn synserne på forum som ser noen odde youtube-video, i så fall blir vel noen her på forumet sjokkert (evt går fra FSD-skeptikere til FSD-fornektere:). Jeg klarer ikke ha noen mening om dette, det er altfor mange ukjente faktorer i regnestykket for min del. Men underholdende, det er det!

Eller min mening om mitt FSD-kjøp?
- Tja, EAP var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte FSD. Automatisk filskifte og stopp for trafikklys er nyttig, resten gir meg lite. Den nye HW jeg fikk mener noen er null verdt, jeg vet ikke. Potensiell videre oppgradering av HW kan kanskje være verdt endel. Jeg syns nok ikke det er verdt de 40(?) tusen jeg betalte foreløpig, men det blir det kanskje. (Jeg ser ikke for meg at jeg selger X-en på lenge.)
Hadde jeg feks kjøpt Performance i stedet, (som jeg tror kostet minst like mye som FSD), så hadde jeg følt meg mye mere "lurt" i hvert fall, da jeg hverken er interessert i mer aks, mindre komfort, harry felger og kalipere etc. Det er mye folk bruker penger på som jeg ikke skjønner, og jeg forventer ikke at alle skal kunne forstå at jeg ikke gråter over FSD-kjøpet mitt:)
Model Y - Model 3

Motorwatt

Du har iallfall ikke noen veldig radikale meninger :D

Hva tror man om pris? Nå koster FSD i USA 107.248.- NOK. Hvorfor, og hvordan kan en slik pris forklares og forsvares? Er det inntektspotensiale for Robotaxi som er den eneste driveren? Eller er den satt så høyt i håp om at ingen kjøper den? Kanskje for nok en gang å få kunder til å betale for fortsatte utviklingskostnader? De har vel brukt opp den milliarden+ de fikk inn fra oss som bare betalte 40K NOK (eller mindre) for den.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

kodax: siste post, meget fin :)

@Motorwatt: Jeg har kjøpt et produkt fra Tesla som lover mer enn de har levert. Men leveringen holder jo på enda. Prisen var jo litt drøy på FSD men skal vi tro på Elon, så får vi valutta for pengene.
Til og med Elon, må jo føle et visst press her, får jeg håpe. Glorien blir nok ikke like fin, om verdens-rikeste-mann, skal lure sine trofaste kunder. Luring er når man tar betalt for skinnet, før bjørnen er født ;D (Lærte den kommentaren her på forumet, takk) Så viser det seg at mamma-bjørnen ikke er gravid engang...men at det jobbes med saken. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

kodax

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. januar 2022, klokken 17:15
Du har iallfall ikke noen veldig radikale meninger :D

Hva tror man om pris? Nå koster FSD i USA 107.248.- NOK. Hvorfor, og hvordan kan en slik pris forklares og forsvares? Er det inntektspotensiale for Robotaxi som er den eneste driveren? Eller er den satt så høyt i håp om at ingen kjøper den? Kanskje for nok en gang å få kunder til å betale for fortsatte utviklingskostnader? De har vel brukt opp den milliarden+ de fikk inn fra oss som bare betalte 40K NOK (eller mindre) for den.
Det å sette opp prisen genererer jo PR, og skaper en forventning om at det nærmer seg.
Det hadde vært interessant å visst hvor mange som kjøper til den prisen, samt en beregning på hvor mange som hadde kjøpt hvis de ikke hadde satt opp prisen. Det kan jo hende at de feks. kommer med et tilbud en periode. "Halv pris"-tilbud i 30 dager hadde nok generert svært mye salg (jeg tror mye mer enn dersom prisen ikke hadde vært satt opp i utgangspunktet), og gitt dem mye inntekter selv dersom de hadde refundert det overskytende de få(?) som har kjøpt det til høyere pris.
Model Y - Model 3

daktari

Men går det ingen alarmer når fyren har sagt det samme hvert eneste år siden 2016?

2016 "Next year"
2017 "Next year"
2018 "Next year"
2019 "Next year"
2020 "Next year"
2021 "Next year"
2022 "Next year"

Enten blir han villedet av ingeniørene, ellers så gjør han egne antagelser (gjetter vilt) eller han vet veldig godt at hvor mye som gjenstår. Han er jo en smart fyr, så jeg tror det siste.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:47
Men går det ingen alarmer når fyren har sagt det samme hvert eneste år siden 2016?

2016 "Next year"
2017 "Next year"
2018 "Next year"
2019 "Next year"
2020 "Next year"
2021 "Next year"
2022 "Next year"

Enten blir han villedet av ingeniørene, ellers så gjør han egne antagelser (gjetter vilt) eller han vet veldig godt at hvor mye som gjenstår. Han er jo en smart fyr, så jeg tror det siste.
Eller så er de seriøst overbevist om at de "snart er der", men at de stadig møter på uforutsette problemer. Den tor jeg litt på.
En mulighet er også at ingen her på forumet ikke har snøring på hva som faktisk foregår. Det tror jeg enda mer på.
Alt dette er slevfølgelig bare spekulasjoner fra min side.

Thalgar

"Personer med Aspergers syndrom har ofte en stereotyp atferd, smale interesser og en preferanse for aktiviteter preget av gjentakelser. De kan være unormalt intense eller fokuserte, ha lite fleksible rutiner, bevege seg på stereotype og repetitive måter, eller være svært opptatt av bestemte deler av objekter."

Musk har som kjent Asperger. Begynner å lura på om FSD-manien er eit utslag av det.
Model Y LR Quicksilver, 2023

daktari

Men hvis man kikker litt på lange foredrag fra Cruise, Waymo, MobilEye hvordan de beskriver utfordringer og den arkitekturen de sensorene de velger. Deretter kan man se en vilkårlig FSD-video og se at bilen feiler på perception, den feiler på path planning, den feiler på excecution, den feiler på mapping osv. Så kan man begynne filosofere over hvor sjukt lang tid dette vil ta når det er steg for steg littegran forbedring hver gang.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:57

2016 "Next year"
2017 "Next year"
2018 "Next year"
2019 "Next year"
2020 "Next year"
2021 "Next year"
2022 "Next year"

Eller så er de seriøst overbevist om at de "snart er der", men at de stadig møter på uforutsette problemer. Den tor jeg litt på.
En mulighet er også at ingen her på forumet ikke har snøring på hva som faktisk foregår. Det tror jeg enda mer på.
Hvordan kan mangel på kunnskap på dette forumet være årsak til den helt reelle "forsinkelsen"? 😀
Tesla S75D - 09/2018

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:12
Sitat fra: Handyman på torsdag 27. januar 2022, klokken 20:57

2016 "Next year"
2017 "Next year"
2018 "Next year"
2019 "Next year"
2020 "Next year"
2021 "Next year"
2022 "Next year"

Hvordan kan mangel på kunnskap på dette forumet være årsak til den helt reelle "forsinkelsen"? 😀
Jeg ser at jeg uttrykte med uklart. Jeg mente ikke at dette var årsaken til forsinkelsen, bare at det er mulig at ingen her vet noe særlig om hva som er grunnen til forsinkelsen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA