Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v-batterivarsel + gul bil-med-utropstegn

Startet av Torretje, mandag 17. januar 2022, klokken 20:47

« forrige - neste »

Torretje

Hei,

Ny eier av en imiev og for såvidt nytt medlem også.

Kjøpte en imiev fra 2012 i november som har kjørt fint i noen uker før den sluttet å starte.
Jeg fikk opp varsellampe på 12v-batteriet (gjentatt piping med en gang man vrir nøkkelen) og gul bil når jeg vrir videre til startposisjon.

Da jeg ville sjekke om startbatteriet kanskje trengte en runde med topplading fant jeg ut at begge polkontakter omtrent ikke var dratt til. Jeg kunne bare dra de av. Trodde selvfølgelig at dette var lett match.
Tok av alt, pusset ren polene, adapterne og polklemmene, ladet batteriet, monterte alt tilbake ....... og så starter den fortsatt ikke.

Tenkte å måle spenningen men fant ut at ingen av mine tre multimetere ser ut til å fungere lenger (ustabil spenning uansett hva jeg måler). Så et av stegene blir å kjøpe ny multimeter i morgen.

Men jeg er også ute etter tips for hvordan å gå videre. Om jeg har skjønt riktig er godt startbatteri mer kritisk på el enn fossil

- Når jeg setter batteriet på lading igjen (har prøvd et par, tre dager på rad) ser jeg at den kjører ca. 4 A i starten for så å dette ned mot ca. 2 A. Mener å huske at strømmen ved lading av andre batterier detter ned mot <1 A når det er fullladet. Kan dette tolkes som potensielt gammelt batteri?

- Jeg har også prøvd med starthjelp av eldre type B&D, som fint fungerer som starthjelp for bensinbil, men ikke ser ut til å hjelpe her. Kanhende den er såpass gammel at den ikke oppnår høy nok spenning som kreves til elbil?

- Har selvfølgelig som mange prøvd å koble til OBDII, for å finne ut at bilen trenger canIon el. Noen som har noen gode forslag på OBDII-lesere over disken, Biltema, Mekonomen, Jula, BilXtra osv. Jeg foretrekker komplette skanner isf. bluetooth/android, men er selvfølgelig åpen for gode forslag der også. Og trenges den kanskje for å få slettet feilkjoder for å få startet?

- Er det kanskje bare å kjøpe nytt batteri først som sist?

- NAF-medlemskap er på plass og jeg har vurdert veihjelp for å se om de får start på den, evt. lest ut koder (vet ikke om de gjør det) og om nødvendig få bilen på verksted. Men, jeg er usikker på hvordan jeg får flyttet bilen uten at den starter. Har hørt at elbiler ikke skal taues, men regner med at de kan dyttes litt. Bare å sette nøkkelen i -kjør-, sette giret i N og dytte den forsiktig avgårde?

Og så er det sikker noe som jeg ikke har tenkt på, så om noen har noen forslag ellers om feilsøking eller alternativer......

Har ikke hatt bilen så veldig lenge, og den kostet jo ikke en formue, men har blitt glad i den og vil selvfølgelig gjerne ha den på veien igjen.

NB! Bilen har stått 3-4 uker og hovedbatteriet er fortsatt på 16 streker (siste lading foregikk helt vanlig så vidt jeg kan se).




TB

Sitat fra: Torretje på mandag 17. januar 2022, klokken 20:47
- Har selvfølgelig som mange prøvd å koble til OBDII, for å finne ut at bilen trenger canIon el. Noen som har noen gode forslag på OBDII-lesere over disken, Biltema, Mekonomen, Jula, BilXtra osv. Jeg foretrekker komplette skanner isf. bluetooth/android, men er selvfølgelig åpen for gode forslag der også. Og trenges den kanskje for å få slettet feilkoder for å få startet?
caniOn viser mye nyttig informasjon om battericeller osv. Men, uheldigvis viser den ikke feilkoder. Kan ikke slette feilkoder.
Det samme gjelder Android app EvBatMon for iMiEV/C-Zéro/iOn. Den støtter standard ELM 327 blåtann ODB dongel, dette er den typen du kan få kjøpe over disk. Men, ingen feilkode støtte.

For å benytte Android app caniOn trenger du OBDLink LX Bluetooth anbefalt. (OBDLink MX og SX fungerer også.)
Har ikke sett OBDLink til salgs over disk, bare sett dem på nett.

For å lese av feilkoder trenger du diagnose utstyr, eksempelvis fra iCarsoft eller Autel.
Merk, her er det mange modeller av diagnose lesere for ulike bilmodeller, vær sikker på du bestiller riktig modell.


Sitat fra: Torretje på mandag 17. januar 2022, klokken 20:47
- Er det kanskje bare å kjøpe nytt batteri først som sist?
Er batteriet gammelt, og har lav spenning kan mye rart skje. Å bytte batteri er en enkel og rimelig reparasjon.

Men, bilen burde være mulig å starte ned mot 10,8 V. Min erfaring klarer elektronikken å starte selv ved lav spenning. Rundt 9 V blir det "juletre" effekt i instrument panel. Men, er det dårlig kontakt kan spenning bilen "ser" være lavere enn det du måler.

Det faktum at bilen ikke lar seg starte tyder på feil i batteri eller bms systemet.

For å utelukke 12V kan du gjerne bytte dette, Levetid er begrenset, spesielt om det er gammelt, eller har blitt lada ut til under 10 V.

Sitat fra: Torretje på mandag 17. januar 2022, klokken 20:47
- NAF-medlemskap er på plass og jeg har vurdert veihjelp for å se om de får start på den, evt. lest ut koder (vet ikke om de gjør det) og om nødvendig få bilen på verksted. Men, jeg er usikker på hvordan jeg får flyttet bilen uten at den starter. Har hørt at elbiler ikke skal taues, men regner med at de kan dyttes litt. Bare å sette nøkkelen i -kjør-, sette giret i N og dytte den forsiktig avgårde?
Min erfaring tilsier at om du kontakter NAF, Viking eller annet redningsselskap er spørsmålet "hvor skal vi frakte bilen". De kan teste med en 12V starthjelp, men det kan du enkelt teste selv fra et eksternt 12V batteri og startkabler.


Oppsummert:
Å lese av hva som er feil vil være viktig, for å vite hvor en skal feilsøke. Å frakte bilen til verksted, som kan lese ut koder, eller kjøpe / låne egnet diagnoseutstyr vil være en metode.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torretje

Tusen takk for svaret.

Jeg har nå målt spenningen til 13.0 V og 12.7 V over to dager (målt over +-klemmen og chassis for å eliminere dårlig kontakt mellom pol-klem), og skal sjekke om den detter noe særlig under belastning (startforsøk), men kan egentlig ikke tro at batteriet er for dårlig til å få start på bilen når du skriver ta den burde kunne klare seg ned mot 10.8 V.

Har også sett på kodelesere og får inntrykk av at det er i909 som gjelder her fra iCarsoft. Noen som har erfaring med denne? Har på 35 år med bil klart meg med to ganger bilverksted og har jo egentlig mest lyst til å klare meg selv her også. Og da må kodeleser til.

Du skriver BMS > battery management antar jeg?
Finner ikke veldig mye om den og det ser ut til at den er plassert opp på hovedbatteriet og dermed er vanskelig tilgjengelig uten å koble fra og demontere hovedbatteriet?

Om i909 er et godt valg bestiller jeg først denne og ser hva som dukker opp av feilkoder. Leser jo om noen som får kjøre når de sletter feilkoden, og om ikke en permanent løsning så vil det gi litt slakk med feilsøking.

Jeg har enn så lenge antatt at med at alt ser ut til å fungere når nøkkelen står i -kjør-, lys, nav, AC osv. at det er rimelig usannsynlig at en eller annen viktig sikring har tatt kvelden. Høres det riktig/sannsynlig) ut?

Jeg har lest et sted at brytteren som sjekker om bilen står i P ved start kan bli litt treg etter hvert. Antar jeg riktig at det er bare EN brytter som sjekker og at om displayet i dashen viser P så er hele bilen i startgiret?





TB

Ja, bil burde startet når du måler spenning til 13 - 12,7 Volt.
En test er å koble på et eksternt batteri med startkabler i tillegg, i tilfellet batteriet ditt er svakt.

iCarsoft i909 ser riktig ut, den støtter Mazda og Mitsubishi, der i-MiEV også er listet.
Har ingen erfaring med disse, så kan ikke si noe mer enn det jeg leser på nett.

BMS > battery management - det er nok riktig at deler av dette er montert inne i batteriet.

Men, forhåpentligvis er feilen et annet sted, og da slipper du demontere batteri.

En trøst
Nå er det bevist her på forum, (jeg har også sett / kjørt bilen) at en med enkle midler i en garasje kan demontere batteriet, og bytte eksempelvis en defekt celle, eller BMS / temperatur modul. Men, en må avlese feilkoder før en starter med noe slikt for å vite nøyaktig hva en skal bytte.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Jag tror inte 12v batteriet är orsaken, 12 volt bör räcka till att starta bilen.
Girvajern kan ibland kärva på dessa bilar, men då märker du fort att spaken går trögt, och displayen inte alltid visar rätt girposition.
Tror felet ligger på högspänningssidan, antingen själva batteriet, eller andra komponenter som går på högspänning, typ värmaren eller AC-kompressor. Jag antar att du redan har testat att slå av både värme och AC vid startförsök?
Var i landet har du bilen?

Torretje

Takk for finn tilbakemelding igjen.

Skal se om jeg får bestilt i909 i løpet av helgen.

Nå at jeg har målt spenningen, og tidligere har prøvd med starthjelp som fint klarer å svinge i gang min bensinbil har jeg satt tanken om nytt batteri foreløpig tilsiden. Bensinbilen skal få nytt batteri i løpet av helgen (står alt klart i kjelleren) så jeg skal ta et forsøk med startkabler men forventer ikke løsningen her.

Jeg har i mellomtiden sett noen vidoer om demontering av hovedbatteriet, og det ser ut som mulig ja. Høyspenning er nok det som krever mest opmerksomhet utover kontrollert senking av batteripakken.
Men det blir først feilkodediagnose.

#engolf

Har ikke bevist prøvd å starte med ting avslått, men tror det AC/varme har vært avslått ved noen forsøk (som nevnt tidligere ser alt ut til å fungere når nøkkelen står i -kjør-. Jeg skal dog ta et forsøk ved å slå av alt som lar seg slå av.

Bilen er i Indre Østfold

Har prøvd å huske om det var noe spesielt før bilen streiket, og husker at jeg fikk to jordfeil ved siste lading. Jeg er nærmest 100% sikkert på at jordfeilen skyltes skjøteledning, for jeg byttet til ny ledning og ladet da problemfritt fra ca. 60 til 100%. Kan ikke se for meg at bilen 'tar' kvelden pga. det, men det kan kanskje ha utløst en eller annen feil?

ACCEPTUS

Les av feilkoder, får du p1a15, og det ikke hjelper på koble fra høyspentkablene under bilen til ptc heater og ac komressor, kan du skrote den. Da trenger du ny mcu...

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torretje

Ja, og så tok historien en uventet vending.

Skulle sette en powerbank på lading i går da jeg oppdaget at det hang en liten svart plastbitt på undersiden, som er magnetisk for å holde den på plass i laderen.
Skjønte ikke helt hva det kunne være siden plast ikke er magnestisk, men det så ut som om det hadde knekt av et eller annet. Dattera tittet litt på den, men viste heller ikke hva det kunne høre til. Hun klarte dog å se noen bokstaver og tall, og med lupe så jeg noe som så ut som et par små ledninger som var knekt. Tenkte mot transistor, thyristor eller noe sånt, men skjønte fortsatt ikke hvor den kunne komme fra. Dattera sjekket laptopen sin som lå like ved powerbanken.
Jeg foreslå at hun kunne google nummeret og se hva det var for et komponent.

Ja, noen skjønner nok hvilken vei dette går.
Hun fikk treff på noe 'security key chip'.
Hmm, husket da at nøkkelen en gang datt og at dekselet spratt sin vei. Da var det bare å vippe av dekselet og se hvor det var knekt....... men kunne ikke se at det var noe knekt på innsiden. Klikket dekselet på plass igjen da det begynte å lyse en 'security'-lampe. Alltid kjørt gamle biler uten startsperre. Kunne dette være en RFID-brikke til startsperre?
Av med dekselet igjen og da så jeg en liten åpning hvor brikken datt rett på plass. Ut til bilen, inn med nøkkelen, og yessss! bilen startet.

Jeg rakk ikke å bytte til vinterdekk, så det ble dekkskifte i morges, litt kakking på kaliperne og trommene og litt kjøring i gårdsplassen. Det skraper litt pga. rust, men skal ta meg en tur på bensinstasjonen får å sjekke lufttrykk og ta noen kraftige oppbremsinger for å renske bort rusten.
Så blir det litt lengre turer for å se om det ikke blir varmgang pga. at noe kanskje har grod fast.
(Hjulen gikk selvfølgelig fint etter dekkskiftet, men allikevel.)

Hvordan havnet brikken på bordet? Samme dagen jeg mistet nøkkelen, hadde dekslet også løsnet seg i jakkelommen. I går da jeg gikk en kort tur tok jeg med meg powerbanken i lommen. Den må da ha plukket opp brikken fra lommen slik at jeg oppdaget den da powerbanken lå på spisebordet. Seks-syv uker hvor jeg har brukt jakken, inn og ut med handlelister, hansker, osv. uten at jeg mistet brikken. Turen gikk til bussholdeplassen hvor jeg spurte min datter om hun kanskje trengte powerbanken fordi de skulle ha utedag på skolen. Titalls av muligheter for å kunne ha mistet den uten å ha vært klar over det. Jeg må ha lest mange tiltalls tråder om startproblemer med Imiev, og ingen nevnte dette som årsak. Lurer også på om feilkodeskanner ville ha påvist dette problemet.

Uansett, for nå ser det ut som problemet har løst seg.
Blir selvfølgelig litt spennende å se hvordan det kommer til å gå de neste dagene, men ser lyst på fremtiden  :)

Vil også takke alle som har bidratt med innspill. Har jo uansett lært masse nytt.



TB

Minner meg om historie der kollega hadde kjøpt en brukt bil. En dag startet ikke bilen, han kontaktet bilberger, som raskt konkluderer med at bil ikke starter pga chip mangler. Samme som hos deg, nøkkel har falt fra hverandre. Finner chipen og setter sammen nøkkel igjen og bil starter.  :D

Det bruker å følge med to nøkler, men ofte bare en med fjernkontroll.

Godt bilen startet.  :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torretje

Stemmer med to nøkler, men den ene er fortsatt en blank som ikke er filt, men jeg så at det også er plass til brikken der.
Nå at bilen starter i gjen skal jeg prøve. å få filt den andre nøkkelen også. Ser at Ali selger brikker, men ingen aning om det er mulig å kopiere uten hjelp fra forhandler. Ellers blir det bare hjemme-skal-ha-noen-fra-bilen-nøkkel. det hadde vært kjekt å kunne ha bilen ved toget og få hente av andre uten å måtte legge igjen nøkkelen i hjulbuen.

engolf

För några år sen fick jag prisförslag för ny nyckel (med fjärrkontroll) hos peuget: 2500kr inkl slipning och programmering. Det finns också låssmeder som kan slipa ny nyckel och "klona" chippen. Jag tvivlar på att det blir mycket billigare prismässigt än hos märkesförhandlaren, men det är säkert smart att ringa runt:)

TB

Om den ene nøkkel er blank, ikke filt til er det trolig slik at tidligere eier har mistet nøkkel. Den mistede nøkkel kan da fremdeles benyttes om den ikke er slettet.

Å file til nøkkel er enkelt, men programmering er ikke rett frem. Mulig du kan programmere nøkler med diagnose apparat?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA