BMW ix3 eller Tesla model y performance

Startet av Panda4u, man 17. jan 2022, kl. 19:58

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på tir 18. jan 2022, kl. 10:48
Har eid IX3 og har kjørt Model Y litt. Det er to veldig forskjellige biler.
Jeg ville helt klart lånt og prøvekjørt begge noen timer for å finne ut hva du liker best mtp hvor forskjellige de er.

Mtp. rekkevidde er jeg usikker på hvem av dem som går lengst i praksis. Kjørte IX3 i forrige NAF test og da kom jeg over 50 mil på jevn landevei i fint vær. Model 3 gikk lenger, men Y har kortere rekkevidde enn 3.
Ladehastigheten imponerte ikke så lenge jeg hadde IX3`en annet enn gode resultater i NAF-testen. Da var det sommer, varmt og motorvei i forkant.

Ingen av dem imponerte meg på støydemping. IX3 var betydelig sprekere enn forventet. Moderate 0-100 tall, men sprekere enn 0-100 skulle tilsi under kjøring.
IX3 får du med HUD, noe som er genialt når du blir vant til det. I Model Y må det ettermonteres.
Liker ikke at Y mangler skjerm bak rattet, selv om senterskjermen er i en helt annen liga enn infotainment i IX3.
IX3 kan derimot konfigureres en del på områder jeg satt pris på (eks at bilen skal låse seg automatisk, men ikke låses opp når jeg går forbi den). Mange andre finurlige justeringsmuligheter som dukket opp underveis i eierskapet.

Alt i alt tror jeg du blir fornøyd med begge. Nyttelast på Model Y er oppdatert. Bagasjesikring løses med Variobarrier. Kvaliteten virker også god nå, men ryktet henger igjen.
Visstnok forberedt for LED matrix, men spørs om det kommer med det første.
Lysene synes jeg var gode på IX3. Mener de var adaptive så vel som cornering lights og en form for matrix som splitter strålen.
Fint glasstak med elektrisk trekk. Vi hadde trekket mye stengt pga sol, varme, isolasjon osv. så glasstak er mindre "must have" for meg nå enn for noen år siden. Lite nytte i forsetet, men begge bilene kommer med glasstak.

Bare en liten detalj: De nye Model Y som kommer i februar og utover ser ut til å ha festekroker.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Supert det! Jeg legger tunge ting i frunk eller under gulv. Store tunge ting går i tilhenger, så kroker har jeg aldri brukt. Aldri vært noe savn. IX3`en har rom under gulvet for rollo`en, noe som var praktisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Litt snålt å vurdere iX3 mot en Y Performance, den tid selv en long range knuser iX3 på ytelser.  ;D

Jeg er egentlig BMW-menneske (eier BMW også), men har Y som dagligbil. Jeg hadde tidlig reservasjon på iX3, men ble veldig skuffet da det gikk opp for meg hva slags bil det faktisk endte opp som, så jeg kansellerte og gadd ikke prøvekjøre engang (synd, siden den er mye penere enn iX40/50). Enda en elkonvertert fossilbil med en haug med kompromisser (som at den er et par hundre kilo tyngre enn Y på tross av kun 2WD og har dårligere ytelser (altså burde det vært motsatt), i tillegg har den også dårligere rekkevidde, dårligere batteristyring, dårligere ladehastighet og så videre). Tviler ikke på at den er god å kjøre, det er BMWer alltid, men som produktdesigner selv, så gjør det vondt å tenke på alle begrensningene man får når man utvikler en elbil basert på en fossilplattform, og kompromissene man som bruker deretter må leve med konsekvensen av. Er også redd for at det kan bli en av elbilene med høyest verditap.

Sitat fra: Hallgrim86 på tir 18. jan 2022, kl. 08:58
BMWen kommer med mye slikt som ikke tesla har ja, 2x sett matter(V/S), delingsnett, sikringsnett, bagasjetrekk.

Man kan fort snu argumentet med to sett matter motsatt også. Mange trenger det ikke, så de betaler for noe de ikke bruker. Hos Tesla kan du bare gå på tesla.com og bestille det rett hjem for småpenger:

https://shop.tesla.com/no_no/category/kj_ret_ytilbeh_r/model-y#model-y.gulvmatter

Det setter iallfall jeg pris på. BMWene mine sine plast/gummimatter har blitt liggende på garasjeloftet. Jeg kjører med stoffmatter hele året, siden det er lunere og mer behagelig, slipper å "skli rundt" på sand/grus, og så skifter jeg heller mattesett til en tusenlapp etter noen år, dersom jeg har bilen så lenge at de blir slitt.

Det som går på lastsikring har allerede andre kommentert, men det skal sies at det er et veldig "individuelt" problem på eksisterende Y også. Vet det står nok av hattehyller og rolloer i garasjene rundt hos folk.

Jeg og samboer har hver vår profil, og alt stilles inn til sjåføren når du går til bilen din. Det er utrolig kjekt.
Siden dette er en Y vs iX3 tråd, så er vel ikke dette et positivt punkt for iX3? Dette har vel nesten alle biler i dag, og også her er Tesla et steg videre i form av at du slipper nøkkelen også...

Sitat fra: Hallgrim86 på tir 18. jan 2022, kl. 10:18
Sikkerhet er viktig for meg, og der er BMWen helt rå.
Nå er Tesla også relativt langt fremme på kollisjonssikkerhet, og 200 kg ekstra på iX3 gjør ikke akkurat underverker for bremselengden. Igjen kommer kompromissene med en fossilplattform inn i bildet, både med tanke på vekt og deformasjonssoner. Denne forklaringen på hvorfor Model X var første SUV noen sinne til å få "perfect crash test rating", kan være grei å få med seg:

https://www.youtube.com/watch?v=UJTY7ilwSq4

Øyvind.h

I forrige NAF test gikk IX3 med 20" ca 10% kortere enn Model 3 LR med 18".
Jaggu ikke sikker på hvem som går lengst av IX3 og Model Y i praksis, utstyrt med samme hjul.
Forskjellen er uansett marginal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tir 18. jan 2022, kl. 11:31
Litt snålt å vurdere iX3 mot en Y Performance, den tid selv en long range knuser iX3 på ytelser.  ;D

Jeg er egentlig BMW-menneske (eier BMW også), men har Y som dagligbil. Jeg hadde tidlig reservasjon på iX3, men ble veldig skuffet da det gikk opp for meg hva slags bil det faktisk endte opp som, så jeg kansellerte og gadd ikke prøvekjøre engang (synd, siden den er mye penere enn iX40/50). Enda en elkonvertert fossilbil med en haug med kompromisser (som at den er et par hundre kilo tyngre enn Y på tross av kun 2WD og har dårligere ytelser (altså burde det vært motsatt), i tillegg har den også dårligere rekkevidde, dårligere batteristyring, dårligere ladehastighet og så videre). Tviler ikke på at den er god å kjøre, det er BMWer alltid, men som produktdesigner selv, så gjør det vondt å tenke på alle begrensningene man får når man utvikler en elbil basert på en fossilplattform, og kompromissene man som bruker deretter må leve med konsekvensen av. Er også redd for at det kan bli en av elbilene med høyest verditap.

BMWen kommer med mye slikt som ikke tesla har ja, 2x sett matter(V/S), delingsnett, sikringsnett, bagasjetrekk.

Man kan fort snu argumentet med to sett matter motsatt også. Mange trenger det ikke, så de betaler for noe de ikke bruker. Hos Tesla kan du bare gå på tesla.com og bestille det rett hjem for småpenger:

https://shop.tesla.com/no_no/category/kj_ret_ytilbeh_r/model-y#model-y.gulvmatter

Det setter iallfall jeg pris på. BMWene mine sine plast/gummimatter har blitt liggende på garasjeloftet. Jeg kjører med stoffmatter hele året, siden det er lunere og mer behagelig, slipper å "skli rundt" på sand/grus, og så skifter jeg heller mattesett til en tusenlapp etter noen år, dersom jeg har bilen så lenge at de blir slitt.

Det som går på lastsikring har allerede andre kommentert, men det skal sies at det er et veldig "individuelt" problem på eksisterende Y også. Vet det står nok av hattehyller og rolloer i garasjene rundt hos folk.

Jeg og samboer har hver vår profil, og alt stilles inn til sjåføren når du går til bilen din. Det er utrolig kjekt.
Siden dette er en Y vs iX3 tråd, så er vel ikke dette et positivt punkt for iX3? Dette har vel nesten alle biler i dag, og også her er Tesla et steg videre i form av at du slipper nøkkelen også...

Sitat fra: Hallgrim86 på tir 18. jan 2022, kl. 10:18
Sikkerhet er viktig for meg, og der er BMWen helt rå.
Nå er Tesla også relativt langt fremme på kollisjonssikkerhet, og 200 kg ekstra på iX3 gjør ikke akkurat underverker for bremselengden. Igjen kommer kompromissene med en fossilplattform inn i bildet, både med tanke på vekt og deformasjonssoner. Denne forklaringen på hvorfor Model X var første SUV noen sinne til å få "perfect crash test rating", kan være grei å få med seg:

https://www.youtube.com/watch?v=UJTY7ilwSq4

Jeg er ikke helt enig i alle begrensningene, all den tid bilen er noe man bruker en en gitt mengde aktiviteter. Den kan enten fylle de rollene godt plassmessig eller ikke, for oss løser den oppgaven godt - selv uten frunk.

Med samme hjul som en Model Y (19" 245) skulle jeg klart å komme farlig nær en Y i forbruk. Om du ser på rekkeviddetester ligger den godt an, denne tunge fossilbilen. Men, når alt kommer til alt er Tesla best her ja.

Og på støy er den i en annen liga. iX3 er ca 2db under Y som er merkbart lavere, dette er da med 20" med 245 og 275 runflat dekk - hvor Y brukte 18" 235/55. Så enkelt forklart så ligger iX3 2db under hva du får med en Y om du kjøper hjul som den ikke kommer med i en ganske fordelaktig dimensjon.

Pakkeløsningen Tesla tibyr er rå, og selvfølgelig er jo alle disse tingene også i en Tesla - og sikkert bedre implementert også. Poenget var at det er i en iX3 også, til tross for at det altså er en gammel fossilbil plattform. Dette systemet har fungert smertefritt så lenge vi har hatt det. Det er liksom aldri noe tull med den, annet enn punktene jeg nevnte da.

Ytelsene til Tesla er i en annen liga, kan ikke sammenlignes. iX3 føles likevel sprek, og sprekere enn hva tallene tilsier. Det svarer også greit til carwow som målte den til 5.9 med GPS. Rask nok, men ikke like raske som Tesla.

Som nevnt tror jeg Y ticker flere bokser for en familie enn hva iX3 gjør, du skal rett og slett være ganske merkelig for å i det hele tatt kjøpe en  :D

Radial

Men jeg sier det igjen, Performance hadde jeg kasta langt på sjøen i Familie-perspektiv...med mindre du er fast tilhenger av banekjøring etc, men Performance Y har pr dd ikke Trackmode som 3 har, så det er rett og slett veldig begrenset hvor morro dette får blitt pr dd.

Jeg vil si ulempene er betydelig større enn fordelene med en Performance vs LR i dag.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Sitat fra: Hallgrim86 på tir 18. jan 2022, kl. 12:32
Som nevnt tror jeg Y ticker flere bokser for en familie enn hva iX3 gjør, du skal rett og slett være ganske merkelig for å i det hele tatt kjøpe en  :D
Ja, det var det jeg og tenkte, og når da selv ikke jeg kjøpte en!!  :laugh:

Ser åpenbart at BMWen har noen fordeler, men jeg klarer ikke riste av meg skuffelsen av hva de presenterte når det endelig kom noe mer håndfast, etter laaaaang tids reservasjon for 16 000 eller 20 000,- eller hva det nå var jeg betalte. Første store skuffelsen min kom på ONS, jeg var ikke klar over at bilen skulle være der i det hele tatt, og plutselig stod den der, i uka FØR førpremieren i Oslo, med bensinlokk og det hele, inkludert helt svarte vinduer, tydelig uferdig.

Du nevner støy, og henviser også til Carwow, vet ikke om du har sett testen fra i går med i4 M50 vs. TM3P, men der sier han faktisk at 3eren er bedre på støy enn BMWen, når man kommer opp i motorveifart, på grunn av de doble vinduene. Dette har siste utgave av Y nå både foran og bak.

Rekkeviden er OK på iX3, men med tanke på at det er en 2WD med kun én motor og en større batteripakke, så burde den vært betydelig bedre enn Y. Men for all del, Tesla er fortsatt jevnt over et hakk over resten på forbruk, og BMW er definitivt bedre enn bønsjen de også.

geear

Sitat fra: Radial på tir 18. jan 2022, kl. 12:39
Men jeg sier det igjen, Performance hadde jeg kasta langt på sjøen i Familie-perspektiv...med mindre du er fast tilhenger av banekjøring etc, men Performance Y har pr dd ikke Trackmode som 3 har, så det er rett og slett veldig begrenset hvor morro dette får blitt pr dd.

Jeg vil si ulempene er betydelig større enn fordelene med en Performance vs LR i dag.
Litt stivere er den nok, men LR er så stiv allerede at det kan umulig være særlig stor forskjell? Er vel ikke så mange nordmenn som vet, enda. P ser mye bedre ut med 1" drop, og kreftene den har tilgjengelig merker man ikke uten at man faktisk bruker de. Forbruket er høyere, men vil tro det primært er på grunn av hjulene, og der er det nok av folk som hiver på store hjul på long range også. Jeg har ingen problemer med å innrømme at Y slår altfor mye i understellet. Hvis jeg beholder Y-en vår, så blir det nok senking, for jeg hater styltelooken. Beholder jeg bilen lenge så blir det nok boost også. Da kunne jeg like godt hatt Performance. Men for min del er historien at den ble bestilt egentlig helt tilfeldig rett etter lansering, som mulig "konebil", så da ble det LR.

Hallgrim86

Sitat fra: geear på tir 18. jan 2022, kl. 12:40
Ja, det var det jeg og tenkte, og når da selv ikke jeg kjøpte en!!  :laugh:

Ser åpenbart at BMWen har noen fordeler, men jeg klarer ikke riste av meg skuffelsen av hva de presenterte når det endelig kom noe mer håndfast. Første store skuffelsen min kom på ONS, jeg var ikke klar over at bilen skulle være der i det hele tatt, og plutselig stod den der, i uka FØR førpremieren i Oslo...

Du nevner støy, og henviser også til Carwow, vet ikke om du har sett testen fra i går med i4 M50 vs. TM3P, men der sier han faktisk at 3eren er bedre på støy enn BMWen, når man kommer opp i motorveifart, på grunn av de doble vinduene. Dette har siste utgave av Y nå både foran og bak.

Rekkeviden er OK på iX3, men med tanke på at det er en 2WD med kun én motor og en større batteripakke, så burde den vært betydelig bedre enn Y. Men for all del, Tesla er fortsatt jevnt over et hakk over resten på forbruk, og BMW er definitivt bedre enn bønsjen de også.

Jepp, det var nok mer en bil for andre markeder - eller kanskje ingen i det hele tatt. For meg var den super, men jeg skulle gjerne hatt flere funksjoner Tesla har - helt klart.

Doble glass har dessverre liten eller ingen effekt på lydnivået i Model 3, ref Teslabjørn. Han kjørte begge med samme hjul og dekk-kombo, og forskjellen var 0.1 db i lave hastigheter - ingenting i høye hastigheter. Det kan være de løser det, men det er ikke gitt.

Har du tall på i4 vs M3P utover denne uttalelsen? Jeg tror ikke det stemmer overhodet.

Jeg venter til jeg ser forbedringene på Y. Om de er som på Model 3 er det ikke utslagsgivende, annet enn en bedre isoleringseffekt. Det er jo flere andre forbedringer nå som andre har mye bedre kontroll på enn meg, med bedre batterier osv.

iX3 har 80kw total kapasitet - 74 kan brukes
Tesla har 82/76(?)

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tir 18. jan 2022, kl. 12:02
Jaggu ikke sikker på hvem som går lengst av IX3 og Model Y i praksis, utstyrt med samme hjul.
Nå har jo Y fått nytt batteri, så litt forskjell blir det nok. Så er kanskje iX3 relativt sett bedre på vinter?

Og så kommer det veldig an på fart og sjåfør da. Vintertesten til NAF hadde ikke akkurat høy fart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Jeg er ikke helt enig i alle begrensningene, all den tid bilen er noe man bruker en en gitt mengde aktiviteter. Den kan enten fylle de rollene godt plassmessig eller ikke, for oss løser den oppgaven godt - selv uten frunk.
Jeg var veldig fornøyd med IX3 så lenge jeg hadde den i hvert fall. Ikke best på alt, og basert på en fossilbil, men etter å ha eid den en stund var jeg godt fornøyd. Rett og slett en veldig god tysk BMW, som er elektrisk. 
Flere av bilene jeg har kjøpt har vært litt "meh" på papiret og med diverse mangler, men når jeg har kjøpt og eid dem en stund har de vist seg å være veldig gode. Y`en er litt på vei ut av radaren basert på understell, støydemping, lys, rammeløse vinduer, mekaniske innfelte håndtak +++.
Hengerfeste må jeg også ha og kan ikke vente som nr X antall tusen i køen på det.
Men tar nok imot Y Performance når den kommer og gjør en vurdering da.

Sitat fra: turfsurf på tir 18. jan 2022, kl. 13:03
Sitat fra: Øyvind.h på tir 18. jan 2022, kl. 12:02
Nå har jo Y fått nytt batteri, så litt forskjell blir det nok. Så er kanskje iX3 relativt sett bedre på vinter?

Og så kommer det veldig an på fart og sjåfør da. Vintertesten til NAF hadde ikke akkurat høy fart.
Hvor de plasserer seg nøyaktig gjenstår å se. Det blir helt avhengig av hvor fort en kjører, utetemp osv.
Jeg kjørte i sommertesten btw og stoppet etter ca 56 mil med IX3.
Kan godt hende IX3 på vinteren har nytte av god isolasjon, taktrekk osv. Men det er sikkert også avhengig av temperaturstyring, varmepumpen effektivitet osv. Har ikke særlig vintererfaring med IX3 annet enn at jeg ser den gjorde det ganske bra i vintertesten til NAF der jeg ikke var sjåfør.

Det som er helt sikkert er at BMW er konservative på sine offisielle rekkeviddetall, så en kan i hvert fall ikke se på dem for å plassere BMW rekkeviddemessig mot andre biler. I NAF testen slo jeg BMWs WLTP tall med 20% eller noe i den retningen, og det var i helt ordinært langturtempo (ikke 4 felt motorvei).
VW ID4 GTX 2023

Radial

Sitat fra: geear på tir 18. jan 2022, kl. 12:52
Sitat fra: Radial på tir 18. jan 2022, kl. 12:39

Litt stivere er den nok, men LR er så stiv allerede at det kan umulig være særlig stor forskjell? Er vel ikke så mange nordmenn som vet, enda. P ser mye bedre ut med 1" drop, og kreftene den har tilgjengelig merker man ikke uten at man faktisk bruker de. Forbruket er høyere, men vil tro det primært er på grunn av hjulene, og der er det nok av folk som hiver på store hjul på long range også. Jeg har ingen problemer med å innrømme at Y slår altfor mye i understellet. Hvis jeg beholder Y-en vår, så blir det nok senking, for jeg hater styltelooken. Beholder jeg bilen lenge så blir det nok boost også. Da kunne jeg like godt hatt Performance. Men for min del er historien at den ble bestilt egentlig helt tilfeldig rett etter lansering, som mulig "konebil", så da ble det LR.

Vi har en skrå oppkjørsel hos oss, og vår LR mister omtrent alt grep diagonalt på 2 hjul med dagens understell på 19", og spoler mer enn alt jeg har hatt før. Vinterdekka på 18" fikser dog biffen mye bedre, knapt hjulspinn selv på isen, tror den myke gummien veier opp for dårlig slaglengde.

Med på Performance så kuttes 1" av allerede liten slaglengde, og i tillegg kuttes dekksidene av gummi med 2" (21" vs 19"). Dette er oppskriften på en lite egnet familiebil.. kanskje som bajas-bil, men familiebil? Meh.

For all del, vi er fornøyd med Y - gjør jobben fint den (minus dette VP tullet om dagen). Men vi vurderer 18" på sommerdekka også, rett og slett fordi bilen er så mye bedre på 18" på alle måter unntatt banekjøring
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Panda4u

Takker så mye for gode og saklige svar.
Grunnen til at performance er aktuell ( eller kanskje var) er nettopp pga. Fart og utseende. Vi har 3 biler, og skal erstatte en av disse med enten Y eller Ix3. Er det noen som vet om det er mulig med 18"/19" felg når man bestiller bilen? Jeg får ikke noe valg når jeg konfigurerer på Tesla sine sider. Og får ikke noe svar på mail heller...

Daniel_0007

Sitat fra: Panda4u på tir 18. jan 2022, kl. 18:59
Grunnen til at performance er aktuell ( eller kanskje var) er nettopp pga. Fart og utseende. Vi har 3 biler, og skal erstatte en av disse med enten Y eller Ix3. Er det noen som vet om det er mulig med 18"/19" felg når man bestiller bilen? Jeg får ikke noe valg når jeg konfigurerer på Tesla sine sider. Og får ikke noe svar på mail heller...

Nei 19 er minste på LR og 20 er minste på P.
Men fins tredjeparts felger på 18 som passer til LR og 19 til P. 18 passer ikke på P da bremsene er større.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Radial

Sitat fra: Daniel_0007 på tir 18. jan 2022, kl. 20:03
Sitat fra: Panda4u på tir 18. jan 2022, kl. 18:59

Nei 19 er minste på LR og 20 er minste på P.
Men fins tredjeparts felger på 18 som passer til LR og 19 til P. 18 passer ikke på P da bremsene er større.

Det er faktisk ikke helt riktig.
Man får 18" til Performance også, men de må være litt spesial-laget...langt ifra hyllevare.
SitatApplications - Tesla Model Y (all versions including Performance).
https://martianwheels.com/collections/wheels-for-model-y/products/tesla-model-y-18-inch-mw03-forged-wheels

Men i 19" vil trolig det meste kunne passe.

Men man er langt utenfor det Tesla selv anbefaler, og man må forholde seg til Biltilsynet sine begrensninger ift innpress/vekt/hastighet/rulleomkrets.
De Martian-felgene har feks for lavt innpress, maks er egentlig ET40.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA