Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteridegradering

Startet av Contango, søndag 16. januar 2022, klokken 18:56

« forrige - neste »

Contango

Jeg målte fra PCC forleden batteriet til 81,145 kwh ved 100% og 15 grader. Det er en mid 2020 med ca 50k km. Tilsynelatende veldig lite degradering, men jeg aner ikke hva den ville målt som ny, og om Jaguar endret på tilgjengelig kapasitet ved eksvs H280. TB målte vel 2019 til 81,8 og 2021 til 83ish etter varmetap. Noen som har målt egne biler?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

#1
Har målt ca 82 kWh ved å multiplisere distanse med gjennomsnittsforbruk. Dette ble gjort før bilen fylte året. Anskaffet PCC for rundt et år side og har målt alt fra drøye 76 kWh til rundt 80 kWh. 81.8kWh i 15 grader høres veldig bra ut. Min bil er fra 2018 og har kjørt litt over 70.000 km. Har vært påpasselig med å ikke fullade bilen mer enn nødvendig

Tellus

I dag målte jeg 78.6 kWh med batteritemperatur 7 grader. Batterispenning 4.08 til 4.11. Varmeapparatet på da målingen ble gjort. Burde vel ha slått av varmeapparatet for å få mer nøyaktig måling på batterispenning. Bilen trakk 4.8 kW.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på søndag 30. januar 2022, klokken 22:16
I dag målte jeg 78.6 kWh med batteritemperatur 7 grader. Batterispenning 4.08 til 4.11. Varmeapparatet på da målingen ble gjort. Burde vel ha slått av varmeapparatet for å få mer nøyaktig måling på batterispenning. Bilen trakk 4.8 kW.

Min batterispenning er 4.12-4.14 ved 10 grader.

Har ikke lagt merke til noen degradering etter 30000km+ men det er sikkert noen %. Lader veldig sjeldent til 100%, stopper på 85%.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Chimp

Nå vet ikke jeg hvordan dere måler, har ikke eget måleapparat. Men spørsmålet er om det wattcat rapporterer antas som korrekt? Der har jeg i vinter ligget på ca 82kWh, mens i fjor sommer var det vel på det meste 84,7kWh. 3 år, ca 45000 km

Contango

#5
Sitat fra: Chimp på fredag 04. februar 2022, klokken 12:51
Nå vet ikke jeg hvordan dere måler, har ikke eget måleapparat. Men spørsmålet er om det wattcat rapporterer antas som korrekt? Der har jeg i vinter ligget på ca 82kWh, mens i fjor sommer var det vel på det meste 84,7kWh. 3 år, ca 45000 km
Måler med OBD og PCC sw. Det du får fra Wattcat er for høyt. Batteriet er jo spesifisert til 84,7 kwh, og du har garantert degradering. Er også svært usikker på hva bilen selv sier når den er ny, og om man får de 84,7 når man triller ut av porten hos forhandleren på en sjeldent varm sommerdag med 25-30c i batteriet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ardevd

Sitat fra: Chimp på fredag 04. februar 2022, klokken 12:51
Nå vet ikke jeg hvordan dere måler, har ikke eget måleapparat. Men spørsmålet er om det wattcat rapporterer antas som korrekt? Der har jeg i vinter ligget på ca 82kWh, mens i fjor sommer var det vel på det meste 84,7kWh. 3 år, ca 45000 km

Det WattCat måler skal være korrekt. Husk at når bilen står ute i kaldt vær vil oppgitt batterikapasitet være lavere enn på sommeren når bilen står i varmere vær.

Jaguar følger industristandarden og oppgir batterikapasitet ved C/3 og 25C. Det betyr at ved 25C og en utladning på 30kW får du 90kWh ut av batteripakken på I-Pace (omtrent 85 kWh er tilgjengelig for bruk, resten er buffer). Jo kaldere batteriet er jo mindre brukbar energi. Hvis temperaturen er lavere enn 25C og/eller du utlader batteriet fortere enn 30kW får du mindre enn 85kW ut av batteriet.

Vi vet fra skolefysikken at energi kan ikke lages eller ødelegges, så hvor blir den av? Varme er svaret.

Mengden energi som larges i batteriet er ikke varierende. Når energien er der, så er den der. Men når du utlader batteriet så vil noe komme ut som elektrisitet og noe som varme.

Ergo, helt vanlig å få mindre oppgit kapasitet i batteriet på vinteren kontra sommeren ;)

Tellus

Hvis WattCat måler korrekt så måles det bruttoverdier. Har lest om flere som har målt godt over 85 kWh selv om nett tilgjengelig for et nytt batteri skal være 84.7.
PCC rapporterer gjennomgående lavere verdier.

Hadde vært morsomt hvis noen som har både PCC og WattCat kunne tatt en måling på samme tid.

ardevd

I-Pace har et 90kWh batteri. Opprinnelig var 84 kWh tilgjengelig for bruk, men H264-oppdateringen økte dette til ca 86kwt.

Tellus

Dette stemmer ikke med det jaguaringeniøren sa da han besøkte Oslo i forkant av den oppdateringen. Det han kunne fortelle var at Jaguar gjorde 'bufferet' som ligger mellom der bilen slår seg av og der instrumentene viser 0% mindre. Før oppdateringen var dette bufferet ganske stort. Du kunne kjøre opp mot 15-20 km etter 0% dukker opp. Oppdateringen skulle gjøre dette bufferet mindre. De 84.7 kWh har alltid vært fra tomt til fullt og har ingen ting med når bilen viser 0%.
Uten å vite det tipper jeg PCC rapporterer 0kWh når batteriet faktisk er tomt.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på søndag 20. februar 2022, klokken 23:33
Dette stemmer ikke med det jaguaringeniøren sa da han besøkte Oslo i forkant av den oppdateringen. Det han kunne fortelle var at Jaguar gjorde 'bufferet' som ligger mellom der bilen slår seg av og der instrumentene viser 0% mindre. Før oppdateringen var dette bufferet ganske stort. Du kunne kjøre opp mot 15-20 km etter 0% dukker opp. Oppdateringen skulle gjøre dette bufferet mindre. De 84.7 kWh har alltid vært fra tomt til fullt og har ingen ting med når bilen viser 0%.
Uten å vite det tipper jeg PCC rapporterer 0kWh når batteriet faktisk er tomt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Er dette current verdier eller slik det var før oppdateringen .

ardevd

Sitat fra: Tellus på mandag 21. februar 2022, klokken 18:24
Er dette current verdier eller slik det var før oppdateringen .

Ganske sikker på at det er før oppdateringen?

Maxwell_400

Sitat fra: ardevd på tirsdag 22. februar 2022, klokken 07:13
Sitat fra: Tellus på mandag 21. februar 2022, klokken 18:24
Er dette current verdier eller slik det var før oppdateringen .

Ganske sikker på at det er før oppdateringen?
Ja tror det, det er jo nesten ingen buffer under 0% nå. Skulle jeg gjette på hva som er endring er at de har tatt bort litt av nedre protected region og flyttet 0% SOC punktet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Barfot

Ref. de siste innleggene, vil det si at bilen stort sett stopper på 0 % eller at du har maks ca. 10 km etter den står på 0 ?

Har ikke turt å kjøre lengre ned enn rest 22 km på telleren... Er jo kjipt å stoppe 50 meter fra huset i oppoverbakken der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA