Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading e-Soul

Startet av hanche, tirsdag 30. juni 2020, klokken 13:44

« forrige - neste »

hanche

Det har tatt sin tid før jeg fikk prøvd å lade min nye 2020-modell på noe raskere enn en vanlig hurtiglader. Så vidt jeg har fått med meg, lover de at bilen kan lade på opptil 75 kW, men høyeste lade-effekt jeg har sett er 59 kW. Hva slags erfaringer har dere andre med denne bilen? Jeg er veldig godt fornøyd med at jeg får den informasjonen i displayet mens jeg lader  :), men ikke like godt fornøyd med det den forteller meg.  :(

Under slike forhold er det i hvert fall ikke noe poeng i å besøke superladere!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

HPSE

Har vært oppi 76 eller 77, men må ha kjørt en gooood stund. Laderne eg har fått denne farten på, er Ionity..men tar litt tid å komme opp i den farten og det varer ikke lenge...
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

RJK

Sitat fra: hanche på tirsdag 30. juni 2020, klokken 13:44
Det har tatt sin tid før jeg fikk prøvd å lade min nye 2020-modell på noe raskere enn en vanlig hurtiglader. Så vidt jeg har fått med meg, lover de at bilen kan lade på opptil 75 kW, men høyeste lade-effekt jeg har sett er 59 kW. Hva slags erfaringer har dere andre med denne bilen? Jeg er veldig godt fornøyd med at jeg får den informasjonen i displayet mens jeg lader  :), men ikke like godt fornøyd med det den forteller meg.  :(

Under slike forhold er det i hvert fall ikke noe poeng i å besøke superladere!

Temperatur på batteriet har veldig mye å si, og batteriet, som sikkert er samme som i Kona, liker det passe varmt. Beste jeg har oppnådd er 78 kW ved Ionity i Danmark, etter å ha "hamret" en stund i 130-140 km/t på motorveien.

Fikk toppfarten ganske kjapt i motsetning til andre ladesesjoner, og den holdt farten over god tid virket det som, selv om jeg ikke ble sittende å følge med hele tiden. Men virket som den raskeste ladesesjonen jeg har hatt så langt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Hmm, okay. Mine erfaringer har vært etter et par timers kjøring på vanlig norsk landevei, ikke motorvei.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Ladet på Hjerkinn i går, på en kontakt som skulle gi max 75 kW. Med start på 29% og slutt på 72% fikk jeg 55,59 kW i snitt, 75,77 kW maksimum. Men så vidt jeg kunne se, varte maks-hastigheten bare et minutt eller to, altså ikke nok tid til at det spiller noen rolle for ladetiden som helhet. Det meste av tiden varierte effekten fra 53 kW til 58 kW. Så langt har jeg hatt svært liten glede av det teoretiske faktum at bilen kan ta imot mer enn 60 kW.  ??? Men mer enn 50 kW er jo noe, det og.  :)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Uten at jeg har sjekket i praksis: har dere aktivert batterivarmer i menyen?

hanche

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på onsdag 23. september 2020, klokken 08:27
Uten at jeg har sjekket i praksis: har dere aktivert batterivarmer i menyen?
Hmm. Jeg har i hvert fall ikke deaktivert den! Jeg var ikke klart over at det var noe om det i menyen. Jeg skal sjekke neste gang jeg skal ut med bilen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Det heter Vintermodus under EV innstillinger på e-Soul (og konsernslektningene e-Niro og Kona)

RJK

Har testet med og uten, men selv om den sier den drar ned rekkevidden, så er faktisk inntrykket mitt at den bør stå permanent på. Er faktisk usikker på om jeg slo den av og så på igjen etter jeg fikk den fra service, men jeg vet jeg slo den av. Må sjekke på nytt nå.


Ihvertfall når man kjører langtur, uten forvarming, så føler jeg, uten "vitenskaplige" målinger, at varming på fører til at den raskere kommer opp i temperatur, og man derfor tømmer batteriet saktere. I tillegg fører det til at man får raskere lading, ihvertfall når det er litt kjølig.


Kan tenke meg at med mye start og stopp som ved mye småkjøring, så kan den nok bidra til kortere rekkevidde, og kanskje og der temperaturene er endel lavere enn sist år i Oslo-området.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Tar opp denne gamle tråden igjen. Jeg ladet på Hjerkinn i dag, etter å ha kjørt non-stop fra Trondheim (bare med en liten tissepause på halvveien). Vintermodus er på.

Jeg hadde 54% på batteriet da jeg startet lading. Fikk 43 kW i starten, men før jeg hadde nådd 66%, falt effekten til 23 kW. Jeg stoppet ved 71%, og hadde da fått drøyt 30 kW i snitt. Det var ca. -5 °C ute. Jeg synes det er skuffende dårlig, egentlig. Jeg er vant til at effekten ikke faller under 40 kW før batteriet er oppe i rundt 77% eller så. Undres om det rett og slett er noe feil i batteripakken? Kanskje en dårlig celle?

Nå skal bilen på ettårsservice om et par uker. Kan hende vil en eventuell feil bli avslørt da.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

CyberMax

Fant du ut noe om dette Hanche?

Jeg kjøpte -21 modell nå i september, og var en liten langtur i helgen (32 mil hver vei), og tenkte det var greit å prøve lade på 150kWh stasjon, noe jeg gjorde.. startet lading sånn ca. på 43% og ladet opp til 80%. Hadde da kjørt ca. 9-10 mil på motorvei 110-120, men var "kjølig" ute da, ca. 5 grader.

Den startet å lade på 41-43 kWh, og jeg gikk inn og tok en vaffel og litt slacking, så når jeg var ute i bilen igjen etter rundt en halvtime var den vel på slutten av 60-tallet av %, men var da nede i 23-24 kWh ladehastighet. Det synes jeg var noe stusselig?

Kan jeg forvente å lade med 50-60kWh i +5 grader fra 40% og oppover til nærme 70? Eller er det liksom bare fra 5% -> 30% man får litt god fart?

Lader stort sett på jobben, så er liksom ikke noe problem i det daglige, men når man første skal på tur, så hadde det jo vært greit å slippe sitte 45 min for 30% batteri på en sånn godlader som kan gi 150kWh da synes jeg :)

RJK

Sitat fra: CyberMax på onsdag 24. november 2021, klokken 16:23
Fant du ut noe om dette Hanche?

Jeg kjøpte -21 modell nå i september, og var en liten langtur i helgen (32 mil hver vei), og tenkte det var greit å prøve lade på 150kWh stasjon, noe jeg gjorde.. startet lading sånn ca. på 43% og ladet opp til 80%. Hadde da kjørt ca. 9-10 mil på motorvei 110-120, men var "kjølig" ute da, ca. 5 grader.

Den startet å lade på 41-43 kWh, og jeg gikk inn og tok en vaffel og litt slacking, så når jeg var ute i bilen igjen etter rundt en halvtime var den vel på slutten av 60-tallet av %, men var da nede i 23-24 kWh ladehastighet. Det synes jeg var noe stusselig?

Kan jeg forvente å lade med 50-60kWh i +5 grader fra 40% og oppover til nærme 70? Eller er det liksom bare fra 5% -> 30% man får litt god fart?

Lader stort sett på jobben, så er liksom ikke noe problem i det daglige, men når man første skal på tur, så hadde det jo vært greit å slippe sitte 45 min for 30% batteri på en sånn godlader som kan gi 150kWh da synes jeg :)
Kjørte til Strømstad på mandag, men startet med et sted under 50 %, uten at jeg sjekket nøye. Stoppet for å fylle på ved Ionity ved Rygge (har nå Ionity-avtale, så 1,65 per kWh er billigere enn hjemmeladingen til 2,50), og ladet så jeg hadde i underkant av 200 km til å kjøre frem og tilbake, for så å toppe opp på vei hjem igjen.

På første lading skvatt jeg fort opp i ca 52 kW, og etter endel tid var jeg oppe i 58-59 kW, men aldri noe mer enn det. Avbrøy som sagt lading da jeg følte jeg hadde tilstrekkelig. "hamret" den i 110-sonen med 126 km/t på speedo, men realspeed var bare 120 ifølge visningen på konsollen (forsvant i sommer, men kom tilbake for ettpar uker siden). Dog, mest 100-sone frem til Rygge, så bilen ble neppe like varm som returen, som nesten bare gikk i 110-sone.

Full bil, inkludert takboks, og samme farta hjem igjen, så stoppet jeg på Ionity, med siste hvite streken igjen, så var kommet lavt. Ble stående til nærmere 50 % før den skvatt opp i over 70 kW, men hadde før det ligget på ca samme som første lading, men droppet ned igjen ved rundt 65 %. Ladet videre til 90 % siden det ikke var kø, og pga prisen, så jeg hadde endel rest ved hjemkomst.

Temperaturen ute var rundt 0-2 +grader på første lading, men bikket akkurat ned i området -1 til -2 på retur. Så helt klart at batteriet liker at man gir det litt å jobbe med før det vil yte ved lading. Dog, selv om man ikke får maks-fart, så er det ikke veldig stor forskjell på hvor lang tid den bruker på lading totalt, sammenlignet med sommer-lading, sannsynligvis fordi det ikke er den største forskjellen opp til toppfarta, og den holder den farta i relativt lien tid. Men så mye for "opptil 100 kW, som de lovde i reklamen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: CyberMax på onsdag 24. november 2021, klokken 16:23
Fant du ut noe om dette Hanche?

Nei, har ikke funnet ut noe mer av betydning. Men i slutten av juli i år fikk jeg 75 kW en stakket stund på Lillehammer, da med 57% på batteriet. Det fant jeg oppsiktsvekkende nok til at jeg tok et bilde som dokumentasjon. Stort sett så opplever jeg at effekter over 50 kW bare varer en kort stund, hvis man ikke ligger under 30–40% og har godt og varmt batteri.

Jeg får trøste meg med at når de er så forsiktige med hurtiglading, så burde jo det gi gode utslag på batteriets helse på lang sikt. Og nå er jeg på vei over i pensjonistenes rekker, og har dermed litt mer tid å svi av på hurtiglading.  8)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Jeg er fortsatt skuffet over ladehastigheten. Jeg ladet på Folldal i går, og kom aldri over 30 kW effekt. Da startet jeg rett nok på 52%, men likevel. Vanligvis foretrekker jeg å starte ladingen på lavere SOC, og pleier få noe bedre resultat da, men jeg har dårlige erfaringer med laderne på Hjerkinn (mye feil) og liten tro på å finne ledige ladere på Oppdal, så jeg syntes jeg måtte lade når jeg hadde sjansen, selv om det gikk tregt. Det var kanskje –7 °C, og på grunn av glatt føre hadde jeg kjørt veldig forsiktig, så batteriet var vel ikke skikkelig varmt, da. Men jeg skulle tro ladingen varmer opp batteriet så man kan lade fortere etterhvert? Da hadde jeg mye bedre resultat på CK Bergerkrysset dagen før. Da kom jeg jo rett av motorveien og startet på 29%, og fikk tidvis oppunder 60 kW. Men dog, 43–44 kW mye av tiden.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA