Fant du ut noe om dette Hanche?
Jeg kjøpte -21 modell nå i september, og var en liten langtur i helgen (32 mil hver vei), og tenkte det var greit å prøve lade på 150kWh stasjon, noe jeg gjorde.. startet lading sånn ca. på 43% og ladet opp til 80%. Hadde da kjørt ca. 9-10 mil på motorvei 110-120, men var "kjølig" ute da, ca. 5 grader.
Den startet å lade på 41-43 kWh, og jeg gikk inn og tok en vaffel og litt slacking, så når jeg var ute i bilen igjen etter rundt en halvtime var den vel på slutten av 60-tallet av %, men var da nede i 23-24 kWh ladehastighet. Det synes jeg var noe stusselig?
Kan jeg forvente å lade med 50-60kWh i +5 grader fra 40% og oppover til nærme 70? Eller er det liksom bare fra 5% -> 30% man får litt god fart?
Lader stort sett på jobben, så er liksom ikke noe problem i det daglige, men når man første skal på tur, så hadde det jo vært greit å slippe sitte 45 min for 30% batteri på en sånn godlader som kan gi 150kWh da synes jeg
Kjørte til Strømstad på mandag, men startet med et sted under 50 %, uten at jeg sjekket nøye. Stoppet for å fylle på ved Ionity ved Rygge (har nå Ionity-avtale, så 1,65 per kWh er billigere enn hjemmeladingen til 2,50), og ladet så jeg hadde i underkant av 200 km til å kjøre frem og tilbake, for så å toppe opp på vei hjem igjen.
På første lading skvatt jeg fort opp i ca 52 kW, og etter endel tid var jeg oppe i 58-59 kW, men aldri noe mer enn det. Avbrøy som sagt lading da jeg følte jeg hadde tilstrekkelig. "hamret" den i 110-sonen med 126 km/t på speedo, men realspeed var bare 120 ifølge visningen på konsollen (forsvant i sommer, men kom tilbake for ettpar uker siden). Dog, mest 100-sone frem til Rygge, så bilen ble neppe like varm som returen, som nesten bare gikk i 110-sone.
Full bil, inkludert takboks, og samme farta hjem igjen, så stoppet jeg på Ionity, med siste hvite streken igjen, så var kommet lavt. Ble stående til nærmere 50 % før den skvatt opp i over 70 kW, men hadde før det ligget på ca samme som første lading, men droppet ned igjen ved rundt 65 %. Ladet videre til 90 % siden det ikke var kø, og pga prisen, så jeg hadde endel rest ved hjemkomst.
Temperaturen ute var rundt 0-2 +grader på første lading, men bikket akkurat ned i området -1 til -2 på retur. Så helt klart at batteriet liker at man gir det litt å jobbe med før det vil yte ved lading. Dog, selv om man ikke får maks-fart, så er det ikke veldig stor forskjell på hvor lang tid den bruker på lading totalt, sammenlignet med sommer-lading, sannsynligvis fordi det ikke er den største forskjellen opp til toppfarta, og den holder den farta i relativt lien tid. Men så mye for "opptil 100 kW, som de lovde i reklamen.