P-brems kaliper

Startet av BMW850, tirsdag 11. januar 2022, klokken 19:28

« forrige - neste »

Muffinman

Det går helt fint, men du husker selvfølgelig at parkering på glatta kan være risikosport med prakbrems bare på 1 hjul. Da skal det lite til før den seiler, selv ved liten helling.

SitatSikkert greit i California men ikke i saltsørpe i Norge.
Er jo Brembo, så disse står nok på flere biler enn Tesla :) Uansett har det vært litt ymse med disse og det var definitiv minst en dårlig batch av de hvor girene rett og slett havarerte tidlig. Måtte bytte etter ganske kort tid på min 2015 85D.

Et tips er å ikke bruke originale låsepinner fra Brembo om du må bytte. De ruster og vokser opp noe fælt. Jeg kjøpte uoriginale som ikke ruster. Merkelig materialvalg fra Brembo siden ingen av de andre låsepinnene rundt om ruster.

petersv

Har du lnik til de uoriginale? Jeg har bare funnet de originale fra Brembo som Tesla selger for litt 2-300kr.

Mdah

Den O-ringen må ha tatt kvelden etter så mange år. Skjedde det samme med mine P-bremser (vil jeg tro) rett før garantien gikk ut, så jeg fikk nye av Tesla. Er kanskje på sin plass å bytte de ringene av og til, få på silikonfett og påse at det er tett. Blir stadig nye ting å passe på.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Sitat fra: petersv på fredag 14. januar 2022, klokken 08:30
Har du lnik til de uoriginale? Jeg har bare funnet de originale fra Brembo som Tesla selger for litt 2-300kr.
Husker ikke merket, men det var et britisk firma som blant annet solgte over ebay. Til litt mindre enn prisen for 1 sett for en kaliper fra Brembo fikk man til begge sidene av disse pluss en liten tube med fett.

EDIT: Mulig det er denne selgeren, men er ikke sikker.
https://www.ebay.com/itm/333042167451?epid=25028610665&hash=item4d8adc2e9b:g:foMAAOSw7bxcUCSU

BMW850

Sett utifra tilstanden på min kaliper hadde det vært en stor fordel å kun få kjøpt motor/gir. Kaliperen i seg selv var 100%. Da hadde man sluppet unna med under en tusenlapp. Dette er jo Brembo. Skal ta ett søk ved anledning...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mdah

Jeg har forsøkt å finne dimensjonene på den O-ringen uten hell. Fremgår ikke av deleliste via Tesla. Noen som vet?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

petersv

Sitat fra: Muffinman på fredag 14. januar 2022, klokken 20:42
Husker ikke merket, men det var et britisk firma som blant annet solgte over ebay. Til litt mindre enn prisen for 1 sett for en kaliper fra Brembo fikk man til begge sidene av disse pluss en liten tube med fett.

EDIT: Mulig det er denne selgeren, men er ikke sikker.
https://www.ebay.com/itm/333042167451?epid=25028610665&hash=item4d8adc2e9b:g:foMAAOSw7bxcUCSU

De ser ut til å være elforsinket, det er jo et veldig tynt belegg, vil ikke det korrodere kjapt mot aluminium?

Muffinman

Ser fint ut her enda etter noen år ihvertfall. Husker ikke om dette var det jeg kjøpte.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kjatil

Vet dette er en gammel tråd, men føler det er her det passer best inn:

Var veldig fristet til å kjøpe de billige kaliperne som selges på Finn, men stusset litt over at noen kan selge delene så mye billigere. Etter et kjapt søk på AliExpress kom jeg over denne: https://a.aliexpress.com/_m0T4kGA

Er dette kopi? (Eller er det deler som «forsvinner» fra produksjonen, eller kanskje deler som ikke har bestått kvalitetskontroll?)
Hvor kommer de delene som selges på Finn fra?
Er det noen som har erfaring med disse delene, noen problemer så langt?
I verste fall er det en kopi, men er delene «gode nok» siden det «bare» er parkeringsbremsen det er snakk om.

NB: Var i kontakt med noen på Finn. Hen hadde ikke den siden jeg trengte, men kunne kanskje skaffe en måned frem i tid. - Hvor lang tid tar det å få deler fra AliExpress? Jo, omtrent en måned. Ikke bevis i seg selv, men det får en til å tenke...

petersv

Det er en kopi, har snakket med produsenten. Kvaliteten vet man jo ingenting om, selv om det ikke skal så mye til å slå brembos leverandør. Jeg endte opp med å kjøpte original på finn, og kom greit ut av det. Faller motorprisen til et realistisk nivå, la oss si under 1000kr inkl frakt og moms, så kan jeg alltids bytte på de gamle og selge de, eller ha i reserve.

Kjatil

Poenget mitt er at det er vanskelig/umulig å vite om en kjøper originalt på Finn.
De jeg linket til er merket med Brembo, akkurat som de som ligger på Finn og de originale fra Tesla.

Hvordan vet du da at de du har kjøpt er originale? Brukt?

petersv

Jeg har kjøpt komplett kalipper med motor. Kostet ca 2500kr, helt ny på finn, den forrige jeg måtte ha ASAP kostet over det dobbelte hos Tesla.

Ellemelle

Sitat fra: petersv på torsdag 16. februar 2023, klokken 08:12
Jeg har kjøpt komplett kalipper med motor. Kostet ca 2500kr, helt ny på finn, den forrige jeg måtte ha ASAP kostet over det dobbelte hos Tesla.
Men den prisen er for lav. Hvor fikk selgeren tak i originale deler til den prisen?

petersv

Feilkjøp, men jeg bruker som oftest ikke å prute prisen opp.. så deg om det  :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA