Model 3 standard som familiebil med våre behov?

Startet av Elektro12, fredag 07. januar 2022, klokken 06:42

« forrige - neste »

Elektro12

Nå er tiden kommet for å kjøpe en "skikkelig" elbil.

Jeg er skeptisk som fy til Tesla, men har inntrykket av at mye inne byggekvalitet og lakk ++ har blitt bedre den siste tiden?

Jeg har fått pris på en ny grunnmodell til 414 levert med 2 sett hjul og krok.

Våre behov:
2 voksne (lange) personer, to barn som nærmer seg ungdomsalder.
Pendler kort vei til jobb
Trenger bil som takler baggene våre + telt til "Norgesturer". Hvordan fungerer skistativ og takboks på Model 3?
Fungerer opplåsing og låsing automatisk med telefon bra?
Er det noe negativ jeg må være obs på?

Lapskaus

Hatt SR+ som familiebil i to år nå og er strålende fornøyd, men vi er bare tre. Har vert på bilferie to ganger og det har fungert utmerket mtp lading og rekkevidde. Aldri noe problem.
Var på rundtur i Norge i sommer med telt og full pakke, og da var bilen stapp full. Jeg ville vert litt skeptisk til å legge ut på en sånn tur med en person til i bilen. Men med takboks tenker jeg det hadde gått greit.
Ellers var lading og sånt aldri noe problem. Superladerne står tett i Norge. De pusene man uansett tar på en sånn tur er mer enn nok til å holde bilen ladet uten å måtte stå og vente. Mange muligheter for å lade over natta på mange overnattingssteder også, men med tesla er det egentlig ikke nødvendig.

filtvet

Litt småfeil må du nok leve med - de må rettes fortløpende av servicesenter, dessverre er det lignende feil bla hos VW biler. Og de har dårligere muligheter for oppdatering av feks software + at software er mye dårligere.

Vi har reist på ferie med 3 voksne og 2 barn. Har hittil ikke hatt behov for nedre bagasjerom eller frunk så god nok plass for oss. Ville gått for LR.

Handyman

Sitat fra: filtvet på fredag 07. januar 2022, klokken 07:35
Litt småfeil må du nok leve med...
Ikke nødvendigvis. Ikke bruk forum og FB-grupper som målestokk for hvor mye feil det er på bilene. Tenk på alle de som ikke har feil på bilene sine som ikke skriver om det! Mange ser ut til å glemme dette.
Jeg har hatt mer problemer med de to VW eUp og den ene Skoda Citigo (nye alle sammen) enn jeg har hatt med TM3 og Y. Har hatt to Toyota Avensis, en full av feil og en nesten uten feil.

Vi brukte TM3 på ferier uten problemer til en familie på 4 med to utvokste gutter. Enormt mye mer plass en mange er klar over!! For at Avensisen skulle ta mer bagasje måtte vi pakke til taket i bagasjerommet. Dersom vi holdt oss under trekket tok den litt mindre enn Avensisen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Opplåsing med telefon fungerer veldig bra, men ikke 100% dønn hver gang. Jeg har alltid kortet med meg i tillegg. Men det er fort gjort å bytte mellom modusene. Skal jeg løpe en tur kan jeg f.eks. skru av bluetooth, legge mobilen igjen og ta med bare kortet. Er vi flere som skal inn/ut av bilen, f.eks. rastestopp så er det bare å skru av walk-away lås, eventuelt skru på camp mode. Det er først når du kommer tilbake til en annen bil du innser hvor fleksibel og praktisk Tesla sin løsning er.

Når du utnytter frunk og sub-trunk fullt er det veldig mye plass. Skistativ har jeg ikke testet og så lenge jeg klarer meg med å ha ski inne i bilen så fortsetter jeg med det. Det er flere som har sprukket glasstaket sitt ved å montere feil, men for de aller fleste så fungerer det fint.

Min LR hentet tidlig desember er tipp topp på byggekvalitet. Lakk har litt "appelsinskall" og "edderkoppnett" her og der, hvis du ser nøye i godt lys.

Ta med hele flokken til en forhandler og prøvesitt!
'21 3LR

Tshirtweather

Vi har 2 barn og hatt to Norgesferier med Model 3 fullpakket med 4 sykler, oppblåsbar kajakk, SUP osv uten problem. Det jeg tror kan bli Utfordringen for dere er at dere er lange og barn i ungdomsskolealder.

Jeg kjøpte vår når eldstemann var 12 år og 155cm lang. To år senere var han 180cm og da er baksetet ikke bekvemt under lenger tid. Sitteputen er lav og man har kneet i en ubehagelig posisjon. Detter gjelder for så vidt alle elbiler.

Vi har nå en Y og der sitter alle bra men det er kanskje en annen bilklasse. Kvalitetsmessig har jeg aldri hatt noen problemer med Tesla.

geear

Min erfaring er at hvis en følger anbefalingene inne i appen, til hvordan telefonen settes opp, så fungerer låsing og opplåsing meget bra. Det vil si å gi appen tilgang til bakgrunnsoppdatering og posisjon også når appen ikke er i bruk. I motsetning til han over her så tar jeg aldri med meg kort når jeg er på løpetur (annenhver dag), har telefonen i holder på armen og tenker ikke på verken låsing eller opplåsing.

Når det gjelder feil og mangler, så henger mesteparten av disse ryktene igjen fra S og X. Det er nå flere Model 3 i Norge enn S og X til sammen, og sammenlignet med S og X har det vært ekstremt lite støy rundt Model 3. I tillegg er sammenstillingskvaliteten betydelig høyere fra Shanghai enn Fremont.

En vanlig Model 3 i dag har med sine 491 km WLTP mer enn mange av konkurrentenes største modeller, så rekkevidde er ikke et problem.

Takboks er ikke et problem, og du kan ha bagasje på kroken også (sykler/bagasjeboks), men med fire "voksne" størrelsesmessig ville jeg vært mer bekymret for plass til knær og hoder. Der (også) ville Y vært et betydelig bedre valg, men den kommer foreløpig ikke som standard range, så det er en betydelig prisforskjell.

Sitat fra: Tshirtweather på fredag 07. januar 2022, klokken 08:58
Sitteputen er lav og man har kneet i en ubehagelig posisjon. Detter gjelder for så vidt alle elbiler.

Sitat fra: Tshirtweather på fredag 07. januar 2022, klokken 08:58
Vi har nå en Y og der sitter alle bra men det er kanskje en annen bilklasse.
Er ikke Y en elbil? ;)

Det stemmer iallfall ikke at alle elbiler har lav sittepute og at man sitter med kneet i ubehagelig posisjon. Det er Y mye bedre, og X et perfekt eksempel på. Men kan være verdt å nevne at det ble gjort en endring på baksetet i Model 3 på et tidspunkt, der sitteputa ble hevet litt. Tror de første i Norge hadde den gamle utgaven, men tør ikke si det sikkert.

olekvi

Sitat fra: OlaM på fredag 07. januar 2022, klokken 08:24
Opplåsing med telefon fungerer veldig bra, men ikke 100% dønn hver gang. Jeg har alltid kortet med meg i tillegg.

Jeg har hatt min TM3 siden februar 2019 og har aldri vært nødt til å bruke nøkkelkortet etter at jeg paret bilen og telefonen da, så jeg vil si det er 100%.  Uansett smart å ha med seg kortet i lommeboka i tilfelle noe skulle skje, såklart.
'19 TM3P

OlaM

Sitat fra: olekvi på fredag 07. januar 2022, klokken 11:35
Opplåsing med telefon fungerer veldig bra, men ikke 100% dønn hver gang. Jeg har alltid kortet med meg i tillegg.

Jeg har hatt min TM3 siden februar 2019 og har aldri vært nødt til å bruke nøkkelkortet etter at jeg paret bilen og telefonen da, så jeg vil si det er 100%.  Uansett smart å ha med seg kortet i lommeboka i tilfelle noe skulle skje, såklart.

Det jeg opplever er at bluetooth er tregt av og til og bilen ikke vil låse seg opp, det har nok sikkert mest med min telefon å gjøre. Den kan jo også gå tom for batteri, eller bare konke ut i kulda, så lurt å tenke gjennom hva man er avhengig av.

I og med at jeg har nøkkelkortet i mobillommeboken og også bruker mobilen til 2-faktor og BankId så er det vel knapt plass til flere egg i akkurat den kurven. Hmmm.
'21 3LR

filtvet

Går an å kjøpe en nøkkel også. Litt dyr, men fungerer sikkert "alltid".

Det har skjedd at internett(servere) har vært nede og da fungerte ikke telefon.

jlan

Telefonnøkkel virker normalt uten internett. Men hvis automatisk åpning feiler, slik at en må låse opp fra app., så vil det kanskje kreve nettforbindelse. Så ha med kort ja. Det er ellers verdt å merke seg at hvis bilen låses opp med kort, så vil den ikke nødvendigvis låses automatisk med "walk away".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Har fungert 100% her også. Har aldri med nøkkelkort da jeg sluttet å dra på lommebok når Apple Pay samt førerkort på mobil kom. Har derfor ikke noe sted å gjøre av kortet...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Chris Aurora

Har kjørt 4000 km langtur i sommer med to voksne og to barn i barneseter, det er mer plass enn du skulle tru. Har også hatt med to elsykler, barnesykkel, sykkelvogn + lastevogn OG baggasje for helgetur, uten takboks men med hengermontert stativ. Null stress.

Det eneste er at jeg ville latt barna prøvesitti baki først så dere er sikker på at det blir beinplass og komfortabelt for lange strekker, ellers er dette en meget god bil å kjøre langt med.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Handyman

Jeg har hatt TM3 siden mars -19 og nå Y. Jeg har kun Mobilen i lomma, og har ikke med meg nøkkelkortet. Har aldri hatt bruk for det, heller ikke på lange ferieturer. Skulle noe skje med mobilen min så kan jeg bare ringe (låne en telefon av noen på gata) en av de andre 3 i familien og få dem til å åpne og starte bilen for meg. Forutsatt at jeg ikke er på et øde sted uten folk eller dekning ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hovik

Et par ting du bør være OBS på.

- Hvis du er lang, og senker setet helt ned, vil setet blokkere luftekanal ved beina til baksetepassasjerene. Det fører til j.... varmt sete forran på vinteren, og varmt bak om sommeren.
- Nyttelasten er lav, og kan nok fort overskrives slik du beskriver bruken.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA