Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model 3 - 2022 RWD VS 2019 LR

Startet av wa11in, torsdag 06. januar 2022, klokken 01:29

« forrige - neste »

wa11in

Hei godtfolk! Jeg sliter litt med å bestemme meg, og beklager på forhånd hvis jeg nå stiller et spørsmål som folk måtte synes har et opplagt svar  ;D

Jeg skal endelig få oppgradert min lille, søte Skoda Citigo, og har bestemt meg for å kjøpe en Model 3. Spørsmålet er bare om jeg skal gå for en fabrikkny RWD, eller om jeg heller skal kjøpe en brukt LR fra 2019. Disse vil ende omtrent likt i pris.

Argumenter for RWD:
- 3 år "ekstra" nybilgaranti (men fordelen blir mindre dersom jeg kjøper brukt direkte fra Tesla, da de legger til 1 ekstra år på sine brukte så vidt jeg har skjønt..?)
- Varmepumpe, trådløs lader, generelt mer up to date med USB C osv.
- 0 kjørte KM, 0 riper eller andre bruksmerker
- Jeg synes personlig at den er hakket penere. Chromedelete + at jeg liker de innvendige detaljendringene.

Argumenter for LR:
- Sprekere
- Lengre rekkevidde
- Bedre lyd
- 4WD
- Muligens noe enklere å selge på sikt (? Her antar jeg bare at nordmenn flest er gira på 4WD)
- Jeg slipper å vente til Mars, kan ha bil i løpet av uka

Når jeg setter sammen min ønskede fabrikknye RWD så huker jeg av for svart lakk og vinterdekk, og ikke noe mer. Totalpris blir da 413K. For tilsvarende pris finnes jeg 2019 LR som ikke har gått voldsomt langt, og hvor flere enten er utstyrt med hank og/eller enhanced autopilot. Begge disse klarer jeg meg forsåvidt uten, men det skader jo ikke at det er inkludert heller.

Hva er det beste valget?

bmw2002

Nye biler kommer vel fra Kina, disse har vel mye bedre kvalitet på lakk, som kan være en fordel med tanke på rust. Selve bilene er vel bedre skrudd sammen også.

eriksho

2019 lr har ikke mye større rekkevidde enn nyeste rwd modell, og med varmepumpe og lfp batteri som tillater høyere soc i det daglige er nok rekkvidden tilnærmet lik.

Personlig vil jeg også tro at lfp blir mer ettertraktet når bilene begynner å bli noen år, grunnet lengere levetid på disse.
I tillegg er det flere små forbedringer fra 2019 til nå.

Personlig ville jeg gått for fabrikkny model 3. Lykke til med valget

geear

Ganske banal sak egentlig, men tror omtrent at "ladeplatene" til telefoner foran er min favorittfeature i vår Y. Det er vel likt i ny 3, går jeg ut fra. Fra å egentlig aldri ha hatt en bil som faktisk har en velfungerende plass å legge telefonen, så ligger plutselig telefonen helt perfekt plassert på alcantaraen, uten å skli rundt, OG lader trådløst. Skjer det noe på skjermen er det fort gjort å gløtte ned uten å røre tlf.

Det er vel også en god del andre endringer enn varmepumpe, qi-lading, chrome delete og andre interiørendringer, som du allerede har nevnt. For eksempel bedre lykter ("matrixlykter"), og nå har vel også 3erene fått bedre støyisolasjon, elektrisk bakluke og doble sideruter (iallfall foran) slik som Y har?

Absolutt ikke et enkelt valg. Jeg har vurdert om vi skal skifte bil nr. 2 (e-Niro) i en 3-er, og akkurat samme dilemma har jeg tenkt på. For min del så anser jeg rekkevidden for så lik at det er ubetydelig (og iallfall som bil 2), så for meg er det hovedsakelig firehjulstrekken jeg sliter med å ofre.

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 06. januar 2022, klokken 20:22
Absolutt ikke et enkelt valg. Jeg har vurdert om vi skal skifte bil nr. 2 (e-Niro) i en 3-er, og akkurat samme dilemma har jeg tenkt på. For min del så anser jeg rekkevidden for så lik at det er ubetydelig (og iallfall som bil 2), så for meg er det hovedsakelig firehjulstrekken jeg sliter med å ofre.
Jepp, vi byttet vår i3 i en -21 TM3 nettopp for AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

wa11in

Takk for gode innspill alle sammen :)
Endte opp med å bestille en 2022 RWD, og håper at jeg skal klare å leve fint uten 4WD og racerbilakselerasjon  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA