Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkeringssensorer foran er ikke aktive?

Startet av Model Y, tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:06

« forrige - neste »

Model Y

Hei!

Holder på å finne ut av alle tingene på vår IONIQ.
Det meste er greit, men akkurat parkeringssensorene foran skjønner jeg ikke logikken til.
Fra vår gamle Mercedes så var sensorene foran på ved <15km/t sånn ca, men de bak kom på ved revers, og var ellers ikke aktive.

Men her på IONIQ'en så har jeg kjørt inn i en parkeringsplass, og stått 2cm fra veggen uten at sensorene gir lyd, men når jeg skal ut igjen og setter den i revers, DA uler de foran konstant, og piper til jeg er en halvmeter unna.

Kan man ikke skru på sensorene foran på en annen måte enn å sette bilen i revers?!

Gnukke

Du har en knapp i midtkonsollen for å slå på sensorene.

Sent fra min SM-G981B via Tapatalk


Gnukke

Du kan slå både av og på vha knappen. Mener knappen lyser når sensorer er aktive. Husker ikke helt hva som skjer når bilen startes, så du kan ta en titt på knappen etter start om den lyser.
Jeg holdt på å kjøre i en betongvegg med prøvebilen fordi jeg trodde sensorene var på ved lav fart. Gikk bra heldigvis

Sent fra min SM-G981B via Tapatalk


olemars

Akkurat dette designvalget tok det meg også en del tid å bli vant til og hadde et par nervøse øyeblikk i starten når jeg skulle parkere og også trodde sensorene fremme var på i lav fart.

De skrur seg av igjen når du stopper bilen, og så vidt jeg husker også når bilen kommer opp i en viss fart. Jeg har fått for vane å flikke bilen kjapt over i revers og tilbake til D hvis jeg skal manøvrere inn med snuten først noe sted siden det er kjappere enn å finne den knappen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA