Model Y - bestilling og levering 1. kvartal 2022

Startet av Antonand, mandag 03. januar 2022, klokken 23:18

« forrige - neste »

DavidV

#255
Noen som vet hvordan man ser om man får Intel eller amd? Fikk forøvrig bekreftet det fra personen på TSC hvor vi gikk i mellom bestillingen, men er litt stressa over å ta mottak av en uten den nye chipen. Ser forøvrig at omtrent alle som har fått bil hittil i år har fått den, men er det noen måte å se det selv ut i fra VIN?
Edit: Ser at alle 2022 fra Kina skal visst ha AMD. Så da er det nok ikke så mye å uroe seg for virker det som.

gunnarPH


Frantisek Ruzicka

Got sms last Friday 25.2. that I will get sms the same week regarding delivery day.One week gone and no sms at all.....VIN 256xxx
2022 Tesla Model Y LR FSD ordered December 2021
2020 Tesla Model 3 LR AWD FSD...trading in
2009 Mini One...sold

Skuggfaks

Model Y hentet i Bergen 05.03 som avtalt (VIN236). Bilen ser helt perfekt ut, doble glass og AMD, effektiv utlevering av en hyggelig dame.
# Model Y LR 2022.

BWV10

Sitat fra: Skuggfaks på søndag 06. mars 2022, klokken 16:28
Model Y hentet i Bergen 05.03 som avtalt (VIN236). Bilen ser helt perfekt ut, doble glass og AMD, effektiv utlevering av en hyggelig dame.

Gratulerer! Hvor mye tid fikk du for å sjekke bilen? Jeg skal hente min i morgen.

Skuggfaks

Takk for det! Kvinnen stresset meg ikke på tiden. Jeg brukte vel ca 15 min før jeg kjørte, kikket utvendig og innvendig. Kvinnen ordnet en epost til meg som ved akseptert levering utløste aksess i appen (regner med QR-kode på vei inn skulle gjøre dette, men hun sa hun tok det manuelt og vinket meg forbi til bilen). Bilen var ulåst og kunne inspiseres før aksept. Var en haug med Model Y oppstilt og et par-tre andre som hentet like før og etter.
# Model Y LR 2022.

Fjeldern

Gratulerer ja! Ser at datoen for henting av bil for meg har blitt endret så vidt det er. Mellom 26 og 31 mars istedet for 25 og 31. Hadde håpa på jeg skulle få bilen den 25, men ihvertfall ingen drastiske endringer.

Hvor lenge før har folk brukt å få meldinger om å bestemme tid for uthenting?

Skuggfaks

Jeg fikk SMS 23.02 og det var opprinnelig mulig å booke mellom 03.-05.03. Så snaue to uker før for min del.
# Model Y LR 2022.

smetho

Så noen rykter rundt nytt (større?) batteri til 2022 modell Y. Vet vi noe om dette? Og hva vet vi rundt ladekurve på de nyere bilene? Er det kommet noen sw-oppdateringer siden alle testene på Youtube i sommer/høst?

turfsurf

Sitat fra: smetho på mandag 07. mars 2022, klokken 13:34
Så noen rykter rundt nytt (større?) batteri til 2022 modell Y. Vet vi noe om dette? Og hva vet vi rundt ladekurve på de nyere bilene? Er det kommet noen sw-oppdateringer siden alle testene på Youtube i sommer/høst?
Det har kommet større batteri ja, med oppjustert rekkevidde. Ikke veldig mye.

Det kom og en software update rundt juletider som forbedret lading ganske kraftig, den fikk litt høyere maks, og holder høyere ladefart over hele kurven.

Det nye batteriet har jeg ikke sett noen ladekurve på, man skulle tro det ladet litt fortere. Men det kan jo hende Tesla gjør det samme med dette batteriet som det forrige LG batteriet, begrenser effekt til de har bygget litt erfaring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

4-5 % økning i oppgitt rekkevidde, så for de fleste vil forskjellen være liten i reell rekkevidde. Ikke akkurat stor betydning på en bil som går så langt.

Har ikke veldig mye erfaring eller data, men så ut for meg som at oppdateringen i høst/vinter økte ladehastigheten med mellom 20 og 30 kW i hele rangen, kontra alt det som ble testet i starten.

Skal også sies at det er snåle resultater på vintertestingen til NAF, lavere ladehastighet enn jeg opplever.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 07. mars 2022, klokken 20:16

Skal også sies at det er snåle resultater på vintertestingen til NAF, lavere ladehastighet enn jeg opplever.
Vintertestingen til NAF virker å ha gammel SW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

smetho

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. mars 2022, klokken 17:03
Sitat fra: smetho på mandag 07. mars 2022, klokken 13:34
Så noen rykter rundt nytt (større?) batteri til 2022 modell Y. Vet vi noe om dette? Og hva vet vi rundt ladekurve på de nyere bilene? Er det kommet noen sw-oppdateringer siden alle testene på Youtube i sommer/høst?
Det har kommet større batteri ja, med oppjustert rekkevidde. Ikke veldig mye.

Det kom og en software update rundt juletider som forbedret lading ganske kraftig, den fikk litt høyere maks, og holder høyere ladefart over hele kurven.

Det nye batteriet har jeg ikke sett noen ladekurve på, man skulle tro det ladet litt fortere. Men det kan jo hende Tesla gjør det samme med dette batteriet som det forrige LG batteriet, begrenser effekt til de har bygget litt erfaring.
Takk for fin oppsummering :)

Kan større batteri ha noen sammenheng med økt nyttelast? Typisk for å (teoretisk) få samme resultat i WLTP-testene, men nå med høyere oppgitt nyttelast? Har ikke sett noen indikasjon på faktisk fysiske endringer som tilsier at nyttelasten skal ha blitt økt..

turfsurf

Sitat fra: smetho på mandag 07. mars 2022, klokken 21:01
Kan større batteri ha noen sammenheng med økt nyttelast? Typisk for å (teoretisk) få samme resultat i WLTP-testene, men nå med høyere oppgitt nyttelast? Har ikke sett noen indikasjon på faktisk fysiske endringer som tilsier at nyttelasten skal ha blitt økt..
Det kan det jo ha. Enkel måte å oppnå estimert WLTP for så å bare øke den litt mindre enn mulig når nytt batteri kom.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Duplex

Sitat fra: smetho på mandag 07. mars 2022, klokken 21:01

Kan større batteri ha noen sammenheng med økt nyttelast? Typisk for å (teoretisk) få samme resultat i WLTP-testene, men nå med høyere oppgitt nyttelast? Har ikke sett noen indikasjon på faktisk fysiske endringer som tilsier at nyttelasten skal ha blitt økt..

Nyttelast har visst en innvirkning på rekkevidde i WLTP standarden, dermed vil nytt batteri og økt rekkevidde muliggjøre at tesla kan øke nyttelast men samtidig være innafor den "magiske 500km grensa".

Etter det jeg har hørt iallefall :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA