Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips til god elbil for vinter

Startet av Spattox, mandag 03. januar 2022, klokken 01:25

« forrige - neste »

Spattox

Masse god svar.

Ioniq var den jeg hadde mest troen/håp om, litt kort på rekkevidden... men kan hende det kravet må senkes for budsjettet.

BMW i3 hadde jeg ikke vurdert en gang. Har altid syntes dørene er litt teit. Men skal ta den med i vurderingen :)

Opel Ampera ser jo sånnsett bra ut. Men hvorfor er dette en utgått modell? Er det ikke litt dumt å kjøpe en bil som allerede er ut av produksjon?

Daniel_0007

Sitat fra: Spattox på onsdag 05. januar 2022, klokken 14:56
Masse god svar.

Ioniq var den jeg hadde mest troen/håp om, litt kort på rekkevidden... men kan hende det kravet må senkes for budsjettet.

BMW i3 hadde jeg ikke vurdert en gang. Har altid syntes dørene er litt teit. Men skal ta den med i vurderingen :)

Opel Ampera ser jo sånnsett bra ut. Men hvorfor er dette en utgått modell? Er det ikke litt dumt å kjøpe en bil som allerede er ut av produksjon?

ang opel er fordi de fikk nye eiere så de fikk ikke lov å lage ampera lenger, den lages fortsatt men er chevrolet som lager dem men selges ikke i europa, ser ikke problem med å kjøpe en utgått model så lenge det er en norsk solgt bil så har forhandler garanti forpliktelser fortsatt.
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Sitat fra: Spattox på onsdag 05. januar 2022, klokken 14:56
Masse god svar.

Ioniq var den jeg hadde mest troen/håp om, litt kort på rekkevidden... men kan hende det kravet må senkes for budsjettet.

BMW i3 hadde jeg ikke vurdert en gang. Har altid syntes dørene er litt teit. Men skal ta den med i vurderingen :)

Opel Ampera ser jo sånnsett bra ut. Men hvorfor er dette en utgått modell? Er det ikke litt dumt å kjøpe en bil som allerede er ut av produksjon?

Hvis man vurderer Opel Ampera så heller kanskje kompromisset mot plass? Da er også Hyundai Kona et alternativ. Den har bedre rekkevidde både på sommer og vinter. I Motor/NAF sin rekkeviddetest var Ampera den bilen som mistet mest rekkevidde på vinteren mens Kona var den som mistet minst. Det er verdt å merke at det kan bli trangt i baksetet avhengig av hvor lang sjåfør er hvordan sittestilling man har.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

#18
Litt avhengig av tidsperspektivet her, så vil vel det etterhvert bli ett utvalg av brukte Kia e-Niro med stort batteri / MG ZS EV Long Range / MG MG5 stasjonsvogn komplett med to hjulsett, til under 300.000kr. E-Niro ligger vel rett over 300.000 kr på Finn om jeg ikke tar feil, og ZS EV starter litt over 300.000 kr ny. Utvalget av brukte elbiler som passer for bruk i distriktene er så som så, men det er bare tidsspørsmål før det blir bedre utvalg av rimelige biler med minst 200km rekkevidde i utfordrende vinterforhold. Kjøper man bil for å reise rundt med familie og bor usentralt så ville jeg personlig vektlagt plass og framkommerlighet og ikke gått for elbil med mindre jeg har budsjett til noe som passer. Hadde jeg flyttet til Senja og hadde hatt ett budsjett på 250.000kr så hadde jeg muligens vurdert en pent brukt Dacia Duster 4x4 diesel som hovedbil, og sett om en nummer to bil for lokal kjøring kunne vært elektrisk.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electrix

Her er litt mer info om det å kjøre elbil i nord:

https://www.ifinnmark.no/vi-kan-legge-myten-om-at-elbil-er-umulig-i-finnmark-dod/s/5-81-1338968?fbclid=IwAR1bH9xKlPyH98KyGS0fSUQjx_zAHsE7Q2FdcCSPH5M_Fij15eXsdmgrmC4

Sitat– Jeg har egentlig bare kjørt normalt og hatt på akkurat sånn temperatur som jeg liker og ladet når jeg har følt for det. Det har bare funket.

Med turen bak seg, har han en klar beskjed.

– Jeg tenkte man kunne knuse litt myter på turen. Når man kan kjøre fra Tromsø til Vadsø i januar, myten om at elbil i Finnmark ikke går, den kan man bare legge død. Den påstanden er ikke vits å komme med når man diskuterer elbil, sier Ghanizadeh.

Han understreker også at hvis det fungerer i Finnmark vinterstid, så fungerer det i resten av Norge også.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Spattox


Electrix

Sitat fra: Spattox på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:42
Dessverre, godt gjemt bak en paywall  :-\
Merkelig, jeg kom rett inn på den første gang, men ikke nå, mulig det var via en link fra et annet sted.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Vix

Sitat fra: Electrix på torsdag 06. januar 2022, klokken 21:40
Sitat fra: Spattox på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:42
Dessverre, godt gjemt bak en paywall  :-\
Merkelig, jeg kom rett inn på den første gang, men ikke nå, mulig det var via en link fra et annet sted.
Amedia har hatt pluss-artiklene åpne noen dager på alle nettavisene, muligens som plaster på såret etter datainbruddet. Ser ut til å være stengt igjen nå

vinterdekk

Jonas Ali Ghanizadeh har en Tesla Model 3 Long Range, så det hjelper nok litt.  :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

De refererer til Twitter-kontoen hans, ligger litt info åpent der:

https://twitter.com/jonasali/status/1352592023434489857

Men en vasete artikkel spør du meg.. han mythbuster at det ikke går an å kjøre elbil i Finnmark, ved å kjøre 750 km med TO over nattinger, flere år etter at de første elbilistene kjørte fra Sør-Norge til Nordkapp... med omtrent like mange overnattinger...  :P

Det er ikke spesifisert om han har ladet over natta de to nettene, men han har kjørt en Model 3 LR som påpekes over her, og det er oppgitt at han har vært innom det jeg tolker som flere hurtigladere, så virker nesten som han ikke har ladet over natta. I så fall kan det til en viss grad sammenlignes med en dagstur, men det fremkommer ikke av artikkelen. Lite begeistring i kommentarfeltet, for å si det slik...

Skulle det vært en skikkelig mythbuster så burde det iallfall blitt gjort på en dag u

filtvet

I dag var det ekstremt glatt i Oslo opp bakkene. Mange hadde problemer, bla en Ioniq. Hadde ingen problemer med å komme opp bakkene med Tesla 3 LR....

For å si det slik. I finnmark er bilvalg minste problem..... deprimerende sted nesten uten sol....

HouseGlover

Opel Ampera har ikke Adaptive Cruise Control så for meg så hadde den vært no go. Hva angår vinteren så er Ampera elbilen som mister mest rekkevidde om vinteren, så den er ikke skapt for vinteren.

Spattox

Sitat fra: filtvet på fredag 07. januar 2022, klokken 12:35

For å si det slik. I finnmark er bilvalg minste problem..... deprimerende sted nesten uten sol....

Heldigvis er ikke strømmen i nord så dyr at vi ikke har råd til å slå på lys :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA