Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi e-tron 55 fra Ski/Kolbotn (område) - Beitostølen erfaring

Startet av Thobly, lørdag 01. januar 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

Thobly

Hei. Vi vurderer e-tron 55. Men før vi ev kjøper ønsker jeg å høre om noen har erfaring med å kjøre fra Ski/Kolbotn (område) til Beitostølen med bilen. Er man avhengig av å lade om sommeren om vinteren? Stort sett ledig ladeplass? Ev. andre ting..

Vi vurderer å bytte vår 2015 Tesla model s85D, men ønsker helst ikke en elbil med noe særlig kortere rekkevidde...


Takk på forhånd :)

PF

Kjørte til Gol i høstferien og brukte 48% batteri på turen opp, fra Nordstrand i Oslo. På vei hjem med styrtregn måtte jeg stoppe og lade lit, da det nok hadde blitt helt i grenseland å komme tur retur. (Ladet ikke i Gol)
Var på Skarsnuten i Hemsedal når jeg fikk den i 2019 i mars. Var tørre veier, men hadde ikke noe problem med å komme opp. Husker ikke helt hva jeg hadde i prosent igjen, men mener det lå på 25-30%+.
Så Beitostølen burde være uproblematisk i 99% av tilfellene.

Thobly

Sitat fra: PF på søndag 02. januar 2022, klokken 09:39
Kjørte til Gol i høstferien og brukte 48% batteri på turen opp, fra Nordstrand i Oslo. På vei hjem med styrtregn måtte jeg stoppe og lade lit, da det nok hadde blitt helt i grenseland å komme tur retur. (Ladet ikke i Gol)
Var på Skarsnuten i Hemsedal når jeg fikk den i 2019 i mars. Var tørre veier, men hadde ikke noe problem med å komme opp. Husker ikke helt hva jeg hadde i prosent igjen, men mener det lå på 25-30%+.
Så Beitostølen burde være uproblematisk i 99% av tilfellene.

Ok. Takk! Er nok noe mindre rekkevidde enn bår model s 85d, men samtidig hadde vi også valgt å lade ved tur/retur Gol for å slippe å komme i mål med nesten tomt batteri. Dessuten leder jo etron ganske ålreit fort, så i praksis vil det ikke ha noe å si kanskje.

Men jeg er vant med Tesla og det ladenettverket (alltid plass). Hvordan er dèt når man skal bruke andre hurtigladere? Blir det for ofte kø?

PF

For min del har jeg aldri stått i ladekø utenom engang på Lillehammer hvor jeg måtte vente tre min. Men jeg kjører egentlig sjeldent veldig langt og har lite behov for å lade mye når jeg er på tur. Så andre har nok mer erfaring på det området.
Kan nok være enig i at man burde nok ha ladet på Gol, men ble som det ble. Kom opp fredag ettermiddag og parkerte på hotellet, og der stod den til søndagen til vi skulle hjem.

Blade Runner

#4
Du må nok beregne en ladestopp. Jeg kjører e-tron 55 fra Skedsmo til Beitostølen, på vinteren går det akkurat. Har 20" vinterdekk. Har ca. 50km igjen når jeg er fremme. Testet senest nå i romjulen med -10 til -15 grader. Bilen er også oppgradert med ny programvare nå i høst som skulle gi litt bedre rekkevidde.

På Leira og Fagernes er det mange 150kW ladere, så en liten ladepause før motbakkene mot Beito er fint.



elektro

Jeg har i alle fall tre års erfaring med tilsvarende kjøring, om enn ikke på samme rute, og kan vanskelig se for meg at du egentlig må ha ladestopp. Selv på vinteren - med takboks. Det forutsetter imidlertid at du kan starte med fullt batteri og ikke er redd for å bikke under 10%. Man har veldig god kontroll på dette ved å taste inn destinasjonen i ruteplanen i bilens Navigasjon. Ikke ulikt Tesla. :)

Når det kommer til "gjettometeret", vil du nok likevel føle litt på at e-tron er brutalt ærlig og alltid på den sikre siden. Det kan f.eks. skje at det står 20 km. rekkevidde i instrumentet når det ville stått 50 km. i instrumentene på Teslaen og begge i realiteten har 25 km. rekkevidde igjen. Dette gjør noe med selvsikkerheten til noen og enhver. Men med litt erfaring kan du bruke det til din fordel.

Ruta fra Ski til Beito har relativt lite motorvei, men mye 80-soner, svinger og stor høydeforskjell. Likevel skal det godt gjøres å bruke mer enn 320 Wh/km, som er "budsjettet" du har hvis vi forutsetter 80 kWh tilgjengelig batteri og distanse 250 km.

Det er det samme jeg nylig brukte fra Oslo til Kvitfjell. Forskjellen er at jeg da hadde snittfart på i overkant av 110 km/t nesten 60% av distansen. Jeg startet da i 0 grader og rimelig våte forhold mens det ble gradvis kaldere, rundt -10 grader siste halvdel. Merk at dette var med skiboks, full bil og 20-tommers hjul, i en tidlig 2019-modell e-tron 55 uten siste oppgradering.


Når det er sagt, vil du som jeg har vært inne på likevel kunne komme til å føle behov for å lade litt. :) Det hender jo også at man ikke får startet med fullt batteri, eller ikke vet om du får ladet der du parkerer er på Beitostølen. Da er det greit å vite at det er flust med ladealternativer på veien. Du stopper antakelig og kjøper en pølse eller handler likevel. Da har du bla. disse lynladerene å velge mellom:

6x Recharge v Rema 1000 v. Sundvollen (Vik)
6x IONITY ved Circle K samme sted
12x Kople v. Hvervenmoen næringspark (v. Hønefoss)
4x E.On v. YX Hallingby
6x Kople v. YX / Veikroa i Nes i Ådal
6x IONITY v. Valdresporten i Bagn
10x Mer/Recharge/BKK(Eviny) Leira
6x Recharge/BKK(Eviny)/VW
4x Kople på Beitostølen

I tillegg kommer en mengde 50 kW DC ladere og 22 kW AC ladere, som antakelig også vil gjøre nytten for å toppe opp med de skarve kilowattimene du eventuelt trenger for å komme komfortabelt frem. :-) Samt alle ladestasjonene i Oslo-området som jeg har utelatt. Bruk Chargefinder appen på mobilen, så ser du enkelt om det er kø før du kommer dit. Eller Abetterrouteplanner.

Du kan også bruke bilens navigasjon, hvis du er enig i det den foreslår. Eller MyAudi appen. Sistnevnte foreslår en 15 min stopp hos Kople i Nes i Ådal dersom du starter fra Ski med 50% i skrivende stund. Da skal du komme frem på Beitostølen med 14% batteri. Det er nok ikke så langt fra fasiten. Med mindre du hekter på en skiboks og kjører hardt.

Ladekø har jeg aldri stått i. Jeg har sett tilløp til det, men har jeg alltid en plan-B (og C)..  :) Og RFID kort til alle norske operatører klare i hanskerommet (dekkes av e-tron charging service + NAF eller elbilforeningen brikke).
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hybrid88

Sitat fra: elektro på tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:00
Jeg har i alle fall tre års erfaring med tilsvarende kjøring, om enn ikke på samme rute, og kan vanskelig se for meg at du egentlig må ha ladestopp. Selv på vinteren - med takboks. Det forutsetter imidlertid at du kan starte med fullt batteri og ikke er redd for å bikke under 10%. Man har veldig god kontroll på dette ved å taste inn destinasjonen i ruteplanen i bilens Navigasjon. Ikke ulikt Tesla. :)

Når det kommer til "gjettometeret", vil du nok likevel føle litt på at e-tron er brutalt ærlig og alltid på den sikre siden. Det kan f.eks. skje at det står 20 km. rekkevidde i instrumentet når det ville stått 50 km. i instrumentene på Teslaen og begge i realiteten har 25 km. rekkevidde igjen. Dette gjør noe med selvsikkerheten til noen og enhver. Men med litt erfaring kan du bruke det til din fordel.

Ruta fra Ski til Beito har relativt lite motorvei, men mye 80-soner, svinger og stor høydeforskjell. Likevel skal det godt gjøres å bruke mer enn 320 Wh/km, som er "budsjettet" du har hvis vi forutsetter 80 kWh tilgjengelig batteri og distanse 250 km.

Det er det samme jeg nylig brukte fra Oslo til Kvitfjell. Forskjellen er at jeg da hadde snittfart på i overkant av 110 km/t nesten 60% av distansen. Jeg startet da i 0 grader og rimelig våte forhold mens det ble gradvis kaldere, rundt -10 grader siste halvdel. Merk at dette var med skiboks, full bil og 20-tommers hjul, i en tidlig 2019-modell e-tron 55 uten siste oppgradering.


Når det er sagt, vil du som jeg har vært inne på likevel kunne komme til å føle behov for å lade litt. :) Det hender jo også at man ikke får startet med fullt batteri, eller ikke vet om du får ladet der du parkerer er på Beitostølen. Da er det greit å vite at det er flust med ladealternativer på veien. Du stopper antakelig og kjøper en pølse eller handler likevel. Da har du bla. disse lynladerene å velge mellom:

6x Recharge v Rema 1000 v. Sundvollen (Vik)
6x IONITY ved Circle K samme sted
12x Kople v. Hvervenmoen næringspark (v. Hønefoss)
4x E.On v. YX Hallingby
6x Kople v. YX / Veikroa i Nes i Ådal
6x IONITY v. Valdresporten i Bagn
10x Mer/Recharge/BKK(Eviny) Leira
6x Recharge/BKK(Eviny)/VW
4x Kople på Beitostølen

I tillegg kommer en mengde 50 kW DC ladere og 22 kW AC ladere, som antakelig også vil gjøre nytten for å toppe opp med de skarve kilowattimene du eventuelt trenger for å komme komfortabelt frem. :-) Samt alle ladestasjonene i Oslo-området som jeg har utelatt. Bruk Chargefinder appen på mobilen, så ser du enkelt om det er kø før du kommer dit. Eller Abetterrouteplanner.

Du kan også bruke bilens navigasjon, hvis du er enig i det den foreslår. Eller MyAudi appen. Sistnevnte foreslår en 15 min stopp hos Kople i Nes i Ådal dersom du starter fra Ski med 50% i skrivende stund. Da skal du komme frem på Beitostølen med 14% batteri. Det er nok ikke så langt fra fasiten. Med mindre du hekter på en skiboks og kjører hardt.

Ladekø har jeg aldri stått i. Jeg har sett tilløp til det, men har jeg alltid en plan-B (og C)..  :) Og RFID kort til alle norske operatører klare i hanskerommet (dekkes av e-tron charging service + NAF eller elbilforeningen brikke).

Det elektro sa :+1:

Hatt 3 stk 55 siden dag 1 og har samme opplevelse
Etron 55
E-golf
911 GT3

elektro

Fant en tur til Vaset skisenter i november i fjor, i arkivet. :) Det er i alle fall delvis samme rute. Snøføre siste del og -9 grader ved ankomst. Forbruk 265 Wh/km uten skiboks. I følge Abetterrouteplanner gir turen til fra Ski til Beitostølen ganske nøyaktig samme forbruk, med samme forhold. Det tilsvarer ca. 31 mil rekkevidde. Dvs. at du kommer frem med snaut 20% om du starter med fullt batteri.

Det er klart, med skiboks og enda mer krevende forhold, er man fort «på stjålet». Men vi snakker uansett kun behov 5-10 minutter lading når som helst på turen for å komme frem. Gjerne tidlig, mens man fyller kaffekoppen.. :) Eller man kan like gjerne koble til en AC lader om man stopper for å spise/handle. Det handler bare om å få litt buffer, om du har lading på Beitostølen.

(22 kW AC lading med ladeport på begge sider er noe å vurdere i så måte. Selv om jeg aldri har savnet det. Ting jeg ville prioritert før det er Digital Matrix lys, gjerne i kombinasjon med Night Vision og ev. head-up. Men lysene er etter min mening viktigst. Og det er vel kun vanlig Matrix som kan leies/aktiveres OTA? Andre ting som hjelper på mørke høst- og vinterkvelder er adaptive viskere m. integrerte dyser. Når vi først er inne på spec, er akustiske sideglass det første jeg ville krysset av på, og om det er ny bil med egen spec. Og hvis budsjettet tillater det hadde jeg også vurdert komfortsetene. Men DET er off-topic.. :D )
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Wendel

Sitat fra: elektro på onsdag 05. januar 2022, klokken 00:49
  Ting jeg ville prioritert før det er Digital Matrix lys,

En liten digresjon her.. Men digitale matrix vil jeg ikke anbefale over vanlige Matrix. Har Digitale på min nåværende, og ordinære Matrix på forrige og de Digitale lyser ikke bedre og markere ut andre biler kun marginalt bedre, så ikke verdt mellomlegget i mine øyne :)

Thobly

Hei! Tusen takk for mange gode svar her. Da har jeg fått gode svar på det jeg lurte på!:)

Takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA