Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Fotobokser på kartet  (Lest 2163 ganger)

Oddaa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1111
    • Vis profil
Sv: Fotobokser på kartet
« Svar #15 på: Onsdag 05. Januar 2022, klokken 07:41 »
Post gjerne en lenke til lovgivningen du refererer til.
Ikke akkurat lovdata.fr, men litt info likevel: https://www.theaa.com/european-breakdown-cover/driving-in-europe/speed-camera-detector-france
At det er forbudt i Frankrike er det neppe noen tvil om. Tror det også gjelder flere enkeltland som f eks Sveits. Men påstanden her er vel at EU lovgivning forbyr fotoboksvarsling i fabrikkmonterte systemer, og at bilene som har slikt innebygget dermed er ulovlige. Dette vil jeg gjerne se en referanse på…


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11197
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Fotobokser på kartet
« Svar #16 på: Onsdag 05. Januar 2022, klokken 08:35 »
At det er forbudt i Frankrike er det neppe noen tvil om. Tror det også gjelder flere enkeltland som f eks Sveits. Men påstanden her er vel at EU lovgivning forbyr fotoboksvarsling i fabrikkmonterte systemer, og at bilene som har slikt innebygget dermed er ulovlige. Dette vil jeg gjerne se en referanse på…
Da er i så fall I-Pacen ulovlig. Tviler jeg på. Tipper det holder å ikke ha fotobokser i databasen for de landene det gjelder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1111
    • Vis profil
Sv: Fotobokser på kartet
« Svar #17 på: Onsdag 05. Januar 2022, klokken 18:54 »
At det er forbudt i Frankrike er det neppe noen tvil om. Tror det også gjelder flere enkeltland som f eks Sveits. Men påstanden her er vel at EU lovgivning forbyr fotoboksvarsling i fabrikkmonterte systemer, og at bilene som har slikt innebygget dermed er ulovlige. Dette vil jeg gjerne se en referanse på…
Da er i så fall I-Pacen ulovlig. Tviler jeg på. Tipper det holder å ikke ha fotobokser i databasen for de landene det gjelder.
Det er nok nøyaktig sånn de løser det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2019 Polo 1,0 TSI DSG

biggern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 467
    • Vis profil
Sv: Fotobokser på kartet
« Svar #18 på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 15:25 »
Hva med å ikke risikere andre sitt liv og bare holde fartsgrensen, slik at fotoboksen ikke tar deg?

Tror neppe dette var temaet.
Å ligge bak i en lang kø 25mil opp til hytta, hvor den personen som kjører først liker å ha ujevn hastighet samt ligge opptil 15-20km under grensen (frykt for at det er glatt/dårlige dekk, dårlig syn/nattsyn, skal bare til nærbutikken osv.), samtidig som vedkommende drar på opp i 80-90 når det er muligheter for andre og komme forbi, antyder at denne personen er mer farlig i trafikken enn de som ligger i en jevn fart 10-15km over grensen, i 80+ soner.
Syntes Øystein Sunde sin "Forbikjøring" er en typisk indikering på enkelte sjåførers holdning, selv om dette er en UP i sivil, som tydeligvis kjedet seg.
« Siste redigering: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 15:46 av biggern »

elbilFrodo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 27
    • Vis profil
Sv: Fotobokser på kartet
« Svar #19 på: Fredag 07. Januar 2022, klokken 08:50 »
Hva med å ikke risikere andre sitt liv og bare holde fartsgrensen, slik at fotoboksen ikke tar deg?

Tror neppe dette var temaet.
Å ligge bak i en lang kø 25mil opp til hytta, hvor den personen som kjører først liker å ha ujevn hastighet samt ligge opptil 15-20km under grensen (frykt for at det er glatt/dårlige dekk, dårlig syn/nattsyn, skal bare til nærbutikken osv.), samtidig som vedkommende drar på opp i 80-90 når det er muligheter for andre og komme forbi, antyder at denne personen er mer farlig i trafikken enn de som ligger i en jevn fart 10-15km over grensen, i 80+ soner.
Syntes Øystein Sunde sin "Forbikjøring" er en typisk indikering på enkelte sjåførers holdning, selv om dette er en UP i sivil, som tydeligvis kjedet seg.
Når temaet er fartsgrenser er det vek ikke helt irrelevant å knytte det til trafikksikkerhet? Det er vel ikke fotobokser der det er miljøfartsgrenser så vidt jeg vet.

"Antydningen" om at de som kjører etter forholdene, enten de tilpasser seg svinger, veigrep, sikt, fare for hjorte- eller beitedyr m.m. er farligere enn de som absolutt må stresse seg opp til hytta for å slappe av, har ikke noe som helst støtte i statistikk eller fysikk.

Hvis det er krise om du kommer til hytta 20 minutter senere enn det du hadde tenkt, kan du stå opp en halvtime før og droppe forbikjøringer som av nytteverdi sannsynligvis bare er et produkt av at du ikke klarer å regulere den følelsesmessige påvirkningen fra din egen utålmodighet. Hvis økt trafikksikkerhet ikke er en motivator, kan du jo prøve å gi redusert strømforbruk og dekkslitasje et positivt fokus. Det er også rom for å nyte omgivelsene du passerer noen ekstra tideler for hvert blikk når du ikke ligger godt over det som er satt som maksgrense for gode forhold.

Og hvis noen er interessert i å lese at fart øker risikoen for personskade eksponensielt, både på trafikk- og førernivå, kan dere klikke her: https://samferdsel.toi.no/forskning/fart-er-viktigere-enn-noensinne-article34058-2205.html

biggern

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 467
    • Vis profil
Sv: Fotobokser på kartet
« Svar #20 på: Fredag 07. Januar 2022, klokken 20:55 »
LOL.....
Følg med litt mer på oppsett av kameraer og snitt kameraer imot hytte områder.
Ellers kjører de fleste i fornuftig hastighet etter forholdene, som noen enkelte ikke gjør av tidligere indikerte grunner ovenfor.
Er det de som lager kø eller de som ligger bak og vil forbi som skal fjernes fra trafikken for å få øket snitt hastigheten ?
Løsningen er ikke så komplisert, for oppegående....
« Siste redigering: Fredag 07. Januar 2022, klokken 21:06 av biggern »

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4206
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Fotobokser på kartet
« Svar #21 på: Fredag 07. Januar 2022, klokken 22:06 »
Hva med å ikke risikere andre sitt liv og bare holde fartsgrensen, slik at fotoboksen ikke tar deg?

Tror neppe dette var temaet.
Å ligge bak i en lang kø 25mil opp til hytta, hvor den personen som kjører først liker å ha ujevn hastighet samt ligge opptil 15-20km under grensen (frykt for at det er glatt/dårlige dekk, dårlig syn/nattsyn, skal bare til nærbutikken osv.), samtidig som vedkommende drar på opp i 80-90 når det er muligheter for andre og komme forbi, antyder at denne personen er mer farlig i trafikken enn de som ligger i en jevn fart 10-15km over grensen, i 80+ soner.
Syntes Øystein Sunde sin "Forbikjøring" er en typisk indikering på enkelte sjåførers holdning, selv om dette er en UP i sivil, som tydeligvis kjedet seg.
Når temaet er fartsgrenser er det vek ikke helt irrelevant å knytte det til trafikksikkerhet? Det er vel ikke fotobokser der det er miljøfartsgrenser så vidt jeg vet.
SNIP
PSST! Er fotoboks f.eks. på Ring3 etter Storo-avkjøringen for vestgående og i tunnelen før Storo i samme fartsretning, i Vålerenga-tunnelen (igjen vestover) og i begge retninger i sentrumstunnelen. Alle steder er det miljøfartsgrense om vinteren.

Uten at jeg kjenner forholdene så godt i andre byer, ser jeg ikke bort i fra at Oslo IKKE er alene om dette...

 ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo