Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Uff - iskald bil i dag

Startet av filtvet, fredag 31. desember 2021, klokken 08:22

« forrige - neste »

filtvet

Vet ikke hva som er grunnen men i -12 grader var bilen iskald etter 10 min oppvarming vi a appen. Har siste versjon i bil og telefon.

Viften stod på 0 - har ikke opplevd det før. Bilen ble ikke skikkelig varm før etter 5 km. Hvor vanskelig er det å lage elektrisk vifte som gir varme fra 1. sekund?

Fortsetter det slik er jeg fristet til å gå tilbake til en toyota rav 4 hybrid.


Smiling when sailing

Høres ikke veldig fristende ut å kjøre ny TM3 for tiden. Fikk melding for en uke siden at jeg får levert bilen i dag. Men jeg er på ferie og har ikke lyst å avbryte den for å hente bilen, derfor ble bilen unmatched. Med varmerproblemene som rapporteres her og i andre fora er jeg litt i tvil om jeg skal ta imot bilen i det hele tatt. Elbilen jeg kjører for tiden har forferdelig rekkevidde, ikke minst nå om vinteren. Men varmen virker også ved -25 grader ute. Og jeg foretrekker ladepauser hver 100 km fremfor kaldt bil selv om grunnen til å bestille TM3 var nettopp lengre rekkevidde om vinteren. Har du fått svar om de klarer å fikse problemet?
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Handyman

#2
Sitat fra: filtvet på fredag 31. desember 2021, klokken 08:22
Vet ikke hva som er grunnen men i -12 grader var bilen iskald etter 10 min oppvarming vi a appen. Har siste versjon i bil og telefon.

Viften stod på 0 - har ikke opplevd det før. Bilen ble ikke skikkelig varm før etter 5 km. Hvor vanskelig er det å lage elektrisk vifte som gir varme fra 1. sekund?

Fortsetter det slik er jeg fristet til å gå tilbake til en toyota rav 4 hybrid.
Kjedelig å høre. Du har nok en fysisk feil på din bil som Tesla må ordne opp i.
Når det gjelder svar på ditt spørsmål: Det er ganske lett. De første årene hadde TM3 PTC (elektrisk varmeelement) som var både raskere og svært pålitelig. Ulempen var høyt forbruk. Teslas VP-system med octovalve supermanifold er totalt banebrytende. VP-løsningen har dessverre vist seg å ha noen problemer som PTC-løsningen selvfølgelig ikke hadde. Det var nok ikke uten grunn at Elon i sin tid sa at Tesla ikke ville få VP ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Må klage igjen da....

Sist gang jeg klaget på manglende hengerfeste fikk jeg beskjed om at det kostet ekstra (hadde betal og bestilt med bilen ja)

Og etter det - har du lett i bilen? For en surrealistisk support. Hvorfor ber de meg lete etter hengerfeste i bilen når det ligger en lapp om at den mangler. Irriterende.....

Forvarming fungerte ved 2. tur i dag. Uansett  - glad jeg gikk for LR3 ihvertfall. Har lest endel fra Canada om folk som har nede i 200 km rekkevidde med SR+

trykkertor

Sitat fra: Handyman på fredag 31. desember 2021, klokken 11:41
De første årene hadde TM3 PTC (elektrisk varmeelement) som var både raskere og svært pålitelig. Ulempen var høyt forbruk. Teslas VP-system med octovalve supermanifold er totalt banebrytende. VP-løsningen har dessverre vist seg å ha noen problemer som PTC-løsningen selvfølgelig ikke hadde.
Jeg hadde en Model 3 fra mars 2019 med PTC. Husker godt at det var litt bingo hvor varmt det ble i bilen med den også. Noen ganger fikk jeg knapt lunken bil etter mange kilometer. Så etter et kort butikkbesøk på 5 minutter for å fortsette turen, ga den full sauna. Akkurat som bilen trengte å bli "skrudd av" for så kort tid å starte opp igjen, og først da kunne den gi full varme.
Slik opplever jeg det også nå med vår Model Y som har varmepumpe. Noen ganger, selv om termostaten står på 23-24 grader i kupé, så oppleves det som knapt 16 grader, selv etter en liten times kjøring. Et kort stopp for å hente en pakke på posten, og bilen gir full sauna, og jeg må redusere termostaten til 18 grader for at det ikke skal bli for varmt i bilen.

Altså samme opplevelse mellom 2 biler, hvor ene ene er 3,5 år gammel med PTC, og andre er 3 måneder gammel og med varmepumpe.
For meg virker det som "et eller annet skjer" med hensyn til varmedistribusjon med et kort stopp lagt inn i en lengre kjøretur.

Handyman

Sitat fra: trykkertor på fredag 31. desember 2021, klokken 12:57
Sitat fra: Handyman på fredag 31. desember 2021, klokken 11:41
De første årene hadde TM3 PTC (elektrisk varmeelement) som var både raskere og svært pålitelig. Ulempen var høyt forbruk. Teslas VP-system med octovalve supermanifold er totalt banebrytende. VP-løsningen har dessverre vist seg å ha noen problemer som PTC-løsningen selvfølgelig ikke hadde.
Jeg hadde en Model 3 fra mars 2019 med PTC. Husker godt at det var litt bingo hvor varmt det ble i bilen med den også. Noen ganger fikk jeg knapt lunken bil etter mange kilometer. Så etter et kort butikkbesøk på 5 minutter for å fortsette turen, ga den full sauna. Akkurat som bilen trengte å bli "skrudd av" for så kort tid å starte opp igjen, og først da kunne den gi full varme.
Slik opplever jeg det også nå med vår Model Y som har varmepumpe. Noen ganger, selv om termostaten står på 23-24 grader i kupé, så oppleves det som knapt 16 grader, selv etter en liten times kjøring. Et kort stopp for å hente en pakke på posten, og bilen gir full sauna, og jeg må redusere termostaten til 18 grader for at det ikke skal bli for varmt i bilen.

Altså samme opplevelse mellom 2 biler, hvor ene ene er 3,5 år gammel med PTC, og andre er 3 måneder gammel og med varmepumpe.
For meg virker det som "et eller annet skjer" med hensyn til varmedistribusjon med et kort stopp lagt inn i en lengre kjøretur.
Hadde TM3 i over 2,5 år og 46kkm, uten å ha opplevd manglende varme. Problemet var heller at det ble for varmt på bena på langtur. Målte noen ganger over 50 grader i fotbrønnene foran. I vår TMY har jeg opplevd perioder med lite varme, men dette her jeg ikke opplevd med siste SW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tangosierra

Hentet ut SR+ i november. Ingen problemer så langt.

filtvet

Lurer litt på om det av og til feiler når en kun går til klimakontroll og så trykker på on knappen (i appen da). Skrudde på vifte i hovedbildet og det har fungert 2 ganger.

Uansett - forbruket er relativt høyt på korte turer. Går fort 3-5% hver tur i kulde.

BE

Sitat fra: Smiling when sailing på fredag 31. desember 2021, klokken 09:28
Høres ikke veldig fristende ut å kjøre ny TM3 for tiden. Fikk melding for en uke siden at jeg får levert bilen i dag. ...
Dette er norges mest solgte bil. Problemer med bilene dukker alltid opp i forum og en kan fort få inntrykk av at ingenting fungerer på disse bilene. Vår bil har fungert aldeles supert fra første dag, kun hatt en feil, og det er dugg i baklyktene. Begge ble byttet uten noen som helst stress for oss av veldig hyggelig servicerepresentant som dukket opp til avtalt tid der bilen var lokalisert. Bilen er helt suveren, effektiv som pokker og kjempegøy å kjøre. Det er bare å glede seg!
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

filtvet

Vi kan vel være enige om Tesla 3 er en fin bil, men på service og levering har de et voldsomt potensiale for forbedringer på. I tillegg burde de brukt 1 time på hver bil før de leverer ut til kunde. Har flere kjente som har vært flere ganger på verksted. På en ny bil er slikt unødvendig. Har som sagt hatt 2 nye citroenger (ikke akkurat verdens beste kvalitetsbil) men de har gått over 100.000 uten en feil.

Og mr Musk som har lovet FSD siden 2016...... Jeg er ihvertfall ikke imponert over fsd eller AI som de kaller det.

jkirkebo

Sitat fra: BE på fredag 31. desember 2021, klokken 14:13
Sitat fra: Smiling when sailing på fredag 31. desember 2021, klokken 09:28
Høres ikke veldig fristende ut å kjøre ny TM3 for tiden. Fikk melding for en uke siden at jeg får levert bilen i dag. ...
Dette er norges mest solgte bil. Problemer med bilene dukker alltid opp i forum og en kan fort få inntrykk av at ingenting fungerer på disse bilene. Vår bil har fungert aldeles supert fra første dag, kun hatt en feil, og det er dugg i baklyktene. Begge ble byttet uten noen som helst stress for oss av veldig hyggelig servicerepresentant som dukket opp til avtalt tid der bilen var lokalisert. Bilen er helt suveren, effektiv som pokker og kjempegøy å kjøre. Det er bare å glede seg!

Vi har en 2019-modell som ennå ikke har vært på verksted en eneste gang :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Smiling when sailing

Så også flere som hadde problemet i det tyske forumet. Der er det vanligvis ikke så kaldt. Jeg er nå likevel glad for at Teslaen våres ikke ble levert før jul. Det er -24 til daglig her i Ylläs der vi er på Skiferie og eNV200 er ikke akkurat en sauna, men varm nok. Forvarmingen funker også fint. Det er bare den elendige rekkevidden som er litt problematisk. Men vi har allerede kjørt mer enn 2000 km i temperaturer mellom -10 og -25 i denne ferien og var helt nede i Helsinki for å ta fly til Tyskland. I oktober kjørte vi en lignende tur med låne-Tesla M3. Det gikk jo mye fortere og mer komfortabelt for seg og derfor bestilte vi M3 etterpå, men da var det heller ikke så behov for mye oppvarming og jeg trodde varmepumpeproblemene var løst... Håper de klarer å komme med ny oppdatering som fikser problemet. Ellers må jeg igjen ta leiebil for å kjøre til Ruka om to uker.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

OlaM

Har du klimaanlegget på auto? Hvis du startet anlegget med vifteknappen i appen og det sto i manuell med viften på 0, så prøver den også å varme bilen i manuell med viften på 0. Kan hende det funker annerledes hvis du bruker defrost eller precondition til tidspunkt.

Jeg har til gode å oppleve noe annet enn en bil som blir varm overraskende fort, men har ikke hatt den gjennomkald i mer enn fem seks minus.
'21 3LR

Hideyowife

Vi har hatt litt trøbbel med at bilen ble kald mens vi kjørte. Det skjedde i jula igjen, men da kun ved store temp endringer. Det var 0 grader hjemme og -18 grader iløpet av ca 5 km underveis til destiansjonen. Da tok det litt tid før bilen guffa på varme i kupeen.

Vi hadde Tesla Mobilservice her for feilretting av ett rift i chromedelete bilen hadde ved levering. Da utførte de også "AC Pipe insulation rework" uten at vi visste om det på forhånd. Virket som det var noe som "manglet" eller ikke var godt nok fra fabrikk i Kina. Men, dette var før kulda kom så våre opplevelser med varmeapparat er etter at dette er utført. Nå kjører vi stort sett på Manuell, vifte 2 og temp på 20-21 grader. Auto så blir bilen plutselig kald... Virker som den prioriterer varming av batteri for langtur fremfor kupe hver gang bilen skal brukes...
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA