Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av daktari, torsdag 30. desember 2021, klokken 20:56

« forrige - neste »

daktari

Lurer jaggu på om bilen kan vise batteritemperatur? Med sportsmodus, og live vehicle, velg adaptive info. Nederst i hø hjørne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#16
Oj, det må testes ut. Det ville nesten være for godt til å være sant 😊
Men det ser kanskje ut til å være motortemperatur ?

daktari

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 11. januar 2022, klokken 14:26
Oj, det må testes ut. Det ville nesten være for godt til å være sant 😊
Det jeg fant ut er at tempen steg veldig raskt når jeg startet å kjøre. Så i dag med +1 ute steg den til +10 på kort kjøring. Den steg raskt da jeg gav på litt, men sank raskt igjen.kjølevæske eller motor kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Fant ikke igjen dette med reset, så jeg tar det med her + et spørsmål.
En kan oppfriske "systemet" helt nederst i innstillinger, noe jeg måtte gjøre ved feilsøking ift connected drive.
Så kan en restarte systemet med å holde inne mute/lyd knappen i 30s.

men hvordan ser en om det er restartet? Hos meg ble det bare helt svart. Men når jeg startet med på på-knappen, så startet det så raskt at jeg ikke forstår at det kan ha skjedd en full restart?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

eSim

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 11. januar 2022, klokken 14:26
Oj, det må testes ut. Det ville nesten være for godt til å være sant 😊
Men det ser kanskje ut til å være motortemperatur ?
Ja, dette er desverre motortemperatur:

Trond.m

Merkelig beslutning. Motortemperatur er det ingen som har behov for, mens batteritemperatur har stor nytteverdi.

LMOR

Har ikke funnet skjemategninger på iX, men på i3 brukte de varmen fra motoren til å varme opp batteriet, så det kan være at det kan brukes som en indikasjon.
Ellers fant vi en hack på i3 i pionertiden der vi kunne lese at makskapasitet og temperatur på batteriet sammen med mye annet. Tenkte jeg skulle se om det var noen tilsvarende knapp på iX en dag.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: Trond.m på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:21
Merkelig beslutning. Motortemperatur er det ingen som har behov for, mens batteritemperatur har stor nytteverdi.
Enig, men det viser jo at den kan lage noe, og det er jo plass på skjermen. Men hvor kan man melde forbedringsønsker?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. januar 2022, klokken 16:31
Har ikke funnet skjemategninger på iX, men på i3 brukte de varmen fra motoren til å varme opp batteriet, så det kan være at det kan brukes som en indikasjon.
Selv om temperaturen på motoren stiger 15-20 grader på noen minutter, så forteller det jo lite om hvor varmt et batteri på 400+ kg har blitt på samme tid. Og ved lav utetemperatur, så vil det nom være stor forskjell på motor og batteritemperatur, selv etter lang tids kjøring.

LMOR

#24
Prøvde bare å si at det er en indikasjon på at batteriet varmes. Gjorde noen tester på i3 ift tid det tar å varme batteriet, og det ser ut til at iX har samme type økosystem.
(sjekket turen som ligger dokumentert her også et sted. Fikk opp temperaturen ca 20 grader på noen timer inkl. en fjellovergang. Til slutt måtte det kjøles ned i stedet for å varmes opp.., men nedover var ikke det noe problem)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Ambient og lysstyrke. Viser seg at man kan justere dette i 2 undermenyer.
1)innvendig lys/interior lighting. Der kan man velge maks trykk på ambient lys, og bytte farge. Forskjellig styrke på gulv og dør tror jeg kan velges.
Men da blir lyset på skjermen litt for sterkt for min smak:
2) display. Der kan man skru ned lyset på største skjermen ganske mye. 
Men ikke instrumentpanelet, utrolig nok?
Man kan også skru helt av store skjermen for den mest krevende nattkjøringen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: daktari på onsdag 12. januar 2022, klokken 19:18
Men ikke instrumentpanelet, utrolig nok?
BMW lar deg tradisjonelt bare justere lys i instrumentpanelet når bilen er i mørke. Var det mørkt da du prøvde?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: LMOR på onsdag 12. januar 2022, klokken 19:07
Prøvde bare å si at det er en indikasjon på at batteriet varmes. Gjorde noen tester på i3 ift tid det tar å varme batteriet, og det ser ut til at iX har samme type økosystem.
(sjekket turen som ligger dokumentert her også et sted. Fikk opp temperaturen ca 20 grader på noen timer inkl. en fjellovergang. Til slutt måtte det kjøles ned i stedet for å varmes opp.., men nedover var ikke det noe problem)
Regner med at det finnes en sytem-meny som på i3 der batteritemperaturen kan leses av. Men den har kanskje ingen funnet ennå ? Finnes det verkøy for å lese den ut via OBD-II ?

Regner med at du refererer til motortemperaturen ? 20 grader høres ikke mye ut.  At temperaturen på motor faller når den ikke belastes og kjølevannet avgir temperatur til batteriet høres jo naturlig ut. Får teste litt selv på neste langtur.

LMOR

#28
Nei, jeg refererte til batteritemperaturen,

https://youtu.be/jKA6M-3Y-G8
Jeg kjørte en langtur med denne på, sjekket temperatur og hvordan den økte, ved kjøring, hvor mye forvarming betydde, hvor mye den tapte seg på en natt, og hvordan Max kapasiteten ble redusert for hver hurtiglading, og at den ikke gikk opp igjen uten en saktelading til 100%+ flere timer.

men nå er vi OT på denne tråden og bilen. Vi kan lage en ny tråd når vi finner ut hvordan det fungerer på iX.

Men tipper iX fungerer omtrent likt som i3, og at optimal batteritemperatur ligger på litt over 30 grader før den begynner å kjøle ned igjen. Og at den bruker motorvarme til å varme batteriet for å spare strøm.

Men håper de har fixet problemet med at du ikke kunne ha på kupevarme mens bilen hurtiglader, da det reduserer ladehastigheten på i3;

https://www.youtube.com/watch?v=-cFmz30pr2Y
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Hurtiglading: ikke noe problem å ha på varmen i bilen mens man lader.

For å varme batteriet til hurtiglading skal man ha laderen som et mellomstopp, ikke destinasjon i navi. (Sa min selger). Det er litt kronglete,
1) legge endedestinasjon
2) søke på nytt etter laderens navn, men OBS nav er default på å søke "i nærheten" så man må velge "langs ruten"
3) finn laderen og "legg til som melllmmål"

Etter stopp får man varsel om å "vil du gjenoppta navigasjonen", starter ikke automatisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA