Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2020 M3P - Vil ikke lade på UMC eller TWC

Startet av Qlan, onsdag 29. desember 2021, klokken 20:37

« forrige - neste »

Qlan

Heisann! Har en 2020 M3P som har tuslet 40 000 problemfrie km, men nå har det oppstått et merkelig problem her. Bilen har vært ladet på en Gen 3 TWC uten problemer siden i sommer, men nå starter den bare å lade i en liten stund før den stopper ladingen og laderen lyser blått (som jeg har forstått betyr at den kommuniserer med bilen). Starter så lading fra appen, så går det et par min. og den stopper igjen, uten noen feilmeldinger på verken bil eller lader. Har også forsøkt UMC på en annen krets, der lyser alt grønt - men ingen strøm trekkes av bilen til lading. Har forsøkt soft, hard og av-og-på på bilen, tatt sikringer, oppdatert TWC til nyeste versjon og det meste som går an. Har snakket med Charge-teamet til Tesla, som ikke skjønner noe av dette - så jeg leverte den til Tesla i går, SC fungerer fint - som passer bra med at det er ombordladeren som tuller her. De har så forsøkt å lade den på TWC hos seg, og mente det fungerte, og at feilen dermed lå hos meg lokalt. Ironisk nok fikk jeg en loaner - en Model S, som jeg da prøvde å lade på min TWC umiddelbart når jeg kom hjem, etter å ha slitt med min egen model 3 i 2 dager. Denne ladet med en eneste gang, og hadde ingen problemer, noe som får meg til å tro at dette absolutt ikke har noe med mitt ladeopplegg å gjøre, med tanke på at både UMC og TWC krangler med bilen. Er det noen her som har opplevd noe liknende som fant noen løsning?

Frykter jeg nå bare får igjen en bil hvor problemet faktisk er der, siden de ikke har testet dette over lang nok tid til å få feilen frem.. Har forøvrig deaktivert alt av lade-apper og lignende, samt endret passord på kontoen i forhold til tilgang.
2020 Tesla Model 3 Performance

trykkertor

Kan det være en innstilling i bilen eller appen som ber bilen lade på spesifikkt tidspunkt?
Virker som at det kan være noe slikt. At den er satt opp til å lade eller ikke lade på gitte tider av døgnet.

Qlan

Har deaktivert alt som er, prøvd å skru det på, skru det av - prøvd alt mulig. Ikke gjort en eneste endring heller på noen av innstillingene, og plutselig så lader den 10 kwh, før det samme skjer. Så det er ekstremt merkelig! Får hente den i morgen og teste videre, greit irriterende med en el-bil som ikke vil lade..  :laugh:
2020 Tesla Model 3 Performance

trykkertor

Ville begynt med å reduserer ladeeffekt ned fra 10kW. Kanskje feilen ligger der at kursen er på grensen til hva den kan klare.

turfsurf

Test på en type 2 ladestasjon (semihurtig) en helt annen plass. Blått lys kommer og hvis bilen ikke får strøm fra laderen (pilotsignalet sier 0A tilgjengelig), typisk ved bruk av smartladere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: Qlan på onsdag 29. desember 2021, klokken 21:23
Har deaktivert alt som er, prøvd å skru det på, skru det av - prøvd alt mulig. Ikke gjort en eneste endring heller på noen av innstillingene, og plutselig så lader den 10 kwh, før det samme skjer. Så det er ekstremt merkelig! Får hente den i morgen og teste videre, greit irriterende med en el-bil som ikke vil lade..  :laugh:
Mener du at den lader 10kWt (energi) før den kutter eller at den lader med 10kW (effekt) før den kutter?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Qlan

Hei!

Takk for mange gode forslag! Har forsøkt å endre strømtrekket, det påvirker ingenting - og siden den verken lader på UMC eller TWC virker det ikke som strømtrekket er problemet. Bilen står hos Tesla i Drammen for videre utredning, de fant ingenting feil i første runde - men i går kveld ringte en fra Charge-avdelingen meg opp (forøvrig ekstremt god oppfølging, kudos!) Han ønsket at de skulle la bilen stå koblet til TWC hos Tesla over en lengre periode, for å se om feilen kom tilbake - han syntes dette var meget merkelig og trodde ikke det hadde noe med min setup her hjemme å gjøre, da verken TWC eller UMC fungerer på forskjellige kurser. Forøvrig har loanern her hjemme ladet på TWC i 4 timer nå uten et eneste problem, noe den forøvrig gjorde 1 time etter at jeg hadde levert min M3 til Tesla også - så det virker ikke som problemet ligger her hjemme hos meg. Min M3 ladet plutselig 10 Kwt med energi før den "klikket" igjen rett før jeg kjørte den til Tesla, da startet den og stoppet igjen, og slo over på blått lys etter 30 sekunder med lading, og UMC fungerte heller ikke. Kan være en dårlig kontakt eller en sensor et eller annet sted uten at jeg skal spekulere for mye i dette. Ingen apper er linket opp til bilen lenger heller, men kan noe slikt lage kødd etter at det er deaktivert og passordet på Tesla-kontoen er skrudd av? Men uansett skulle den vel ha ladet via UMC?
2020 Tesla Model 3 Performance

turfsurf

Sitat fra: Qlan på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:03
Men uansett skulle den vel ha ladet via UMC?
Eneste jeg kan tenke meg er at det er noe lokasjonsbasert som har bugget.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla65

Om det er 230V anlegg, så kan jordfeil også være årsak til lade problemer!
Hvit P85 Solgt

Qlan

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:26
Sitat fra: Qlan på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:03
Men uansett skulle den vel ha ladet via UMC?
Eneste jeg kan tenke meg er at det er noe lokasjonsbasert som har bugget.

Ja, det er det jeg også lurer på.. Har bare brukt Jedlix siste par mnd. forøvrig uten noen problemer, men nå er det noe veldig rart på gang, så jeg fjernet koblingen til bilen og byttet passord på Tesla-portalen, og dette hjalp ingenting. Det som er merkelig er at om den blir stående i, så prøver den å starte lading, før den slår over til blått lys igjen etter 20-30 sekunder, og slik holder den på i det evige.. Lader i 20-30 sek, så blått i 2 min, så lader i 20-30 sek igjen..
2020 Tesla Model 3 Performance

Qlan

Sitat fra: Tesla65 på torsdag 30. desember 2021, klokken 17:49
Om det er 230V anlegg, så kan jordfeil også være årsak til lade problemer!

Det er 230V anlegg her ja, men ville ikke boksen gitt en feilmelding da? Og hvorfor vil Model S lade uten problemer? Alt annet i hele huset her fungerer tipp topp, alt fra følsomme data-komponenter, til lyd/lys/anlegg osv. Så utelukkende min bil som krangler.. Just my kind of luck, hehe..
2020 Tesla Model 3 Performance

Qlan

Update:

Hentet bilen hos Tesla, de finner ingenting galt - prøvde å lade her hjemme, og vipps virket den........ i 10 min. Etter mye testing og lesing av diverse forumer rundt på nettet, og ha prøvd å logge inn/ut, slette bilen fra Jedlix o.l. mistenker jeg at det ligger noe her. Gikk ut i bilen og deaktiverte "Mobile Access" eller hva det heter, lader nå bilen helt strøkent på 3. timen. Virker som en app har "låst" et signal til bilen på denne lokasjonen, og overstyrer hvordan bilen skal lade. Til tross for bytte av passord på tesla-kontoen, fjerning av bil fra appen, utlogging av appen, og sletting av appen fortsetter dette å skje har jeg forsket meg frem til, så jeg må høre med Tesla de kan fjerne alle tilganger til kontoen min (tilgang til API´en). Uansett noe skummelt at en app har tilgang til bilen etter at alt er fjernet, og til og med passordet er endret på Tesla-innloggingen. Bilen prøvde til stadighet å lade, men stoppet etter kort tid, så prøvde igjen, så stoppet - og slik holdt den på i det evige. Nå lader den helt strøkent! Så hvis noen andre her møter på dette problemet, tror jeg løsningen ligger i en eller annen bug i enten en App, API eller en god kombinasjon av alt dette sammen med siste oppdatering fra Tesla (44.25). Det merkelige er at dette har fungert strålende i 2-3 mnd, helt til siste oppdatering av bilen.. Noe som selvsagt kan være en tilfeldighet.. Men, i alle fall et tips å ta med seg!
2020 Tesla Model 3 Performance

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Qlan

Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 21:56
Slått på 2fa?

Nei, jeg har vel forsåvidt ikke gjort det - gjøres det på nettsiden? Har ikke tenkt over det, siden alt bare har fungert! :) Det er akkurat slike ting som dette som gjør min far livredd for å gå over til elbil, hehe.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance

Handyman

Sitat fra: Qlan på mandag 03. januar 2022, klokken 22:14
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. januar 2022, klokken 21:56
Slått på 2fa?

Nei, jeg har vel forsåvidt ikke gjort det - gjøres det på nettsiden? Har ikke tenkt over det, siden alt bare har fungert! :) Det er akkurat slike ting som dette som gjør min far livredd for å gå over til elbil, hehe.. ;)
Vi skulle uansett hatt muligheten til å logge ut alle innloggede tredjeparts-brukere fra Teslakontoen. Og at de etter dette måtte logge inn på nytt. Har en mistanke om at allerede innloggede "apper" ol. ikke må logge inn selv om man endrer passord. Litt usikker på om alle må logge inn på nytt når man aktiverer Tostegs-autorisering. Noen som har prøvd?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA