Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisøkning?

Startet av Bjoris, onsdag 29. desember 2021, klokken 00:59

« forrige - neste »

Bjoris

Har hørt at det kommer prisøkning fra 1.1.2022. Andre som har hørt dette?

JEG

#1
Ser sånn ut. Nettsiden til BOS ble oppdatert for under et døgn siden. Snapshot fra 20 desember og dagens under.

Bjoris

#2
Ser ut som det blir større forskjell i pris mellom Exlusive og GT Line, evt er det AWD som blir dyrere. Disse sidene har bare pris for RWD Exlusive og AWD GT-Line såvidt jeg kan se, men forskjellen er nå 72 kNOK, før var det vel 60 kNOK.

Ser at kia.no ikke har endret prisene enda, men kommer vel antakelig.

Jeg valgte å bestille i romjula for å sikre meg mot evt prisstigning som var ventet iflg selger. Ca 20 KNOK på GT-Line som jeg gikk for. Litt spent på om det er AWD eller GT-Line de priser opp, mistenker vel at det er GT-Line siden de sliter med levering av denne, prise opp den er jo smart da flere da nok vil konkludere med at forskjellen ikke er verd det og dermed lettere velger en Exlusive, smart trekk om det er det de har gjort. For 30 kNOK syns jeg det var verd det. Det er liksom vanlig å velge tyske biler uten alt av utstyr, men ikke koreanske, der er jo ofte alt med som på Ioniq5...




Bjoris

#3
Ja, da viste det seg at det var hold i ryktene og alle som har bestilt i 2021 kommer bedre ut av det om ikke prisene går ned igjen før levering skjer, det er jo leeenge til så litt sprekt å øke prisene, men ting har jo blitt dyrere for produsentene så tipper de ikke har noe valg skal de tjene penger.

2021 til 2022 - Det er 5.000 i økning på RWD og 10.000 økning i AWD på Active og Exlusive og 20.000 på GT Line og GT. Unntaket er innstegsmodellen som ikke øker i pris, RWD 58 kwh. Mye taktisk prising her, smart å øke prisen på GT Line siden de spesielt sliter med levering av disse, nå vil nye kjøpere lettere kunne velge Exlusive...



HPF

Kjøpte VW Golf fra https://www.automobile-kraemer.de/ høsten 2013. Sparte vel rundt 70.000. Ser de har fått inn EV6 og ganske mye å spare der også.

Litt arbeide å sjekke specene mot de norske. Det jeg har sett så langt er:

a) Kun AWD som har regenerativ bremsing. Gjelder det i Norge også?
b) I Norge må man til GT Line for å få RSPA. I Tyskland opsjonspakke til €1065 (Remote Parkassistent+Blind View Monitor+Round View Kamera+Kollisionsvermeidungsassistent).
c) Varmepumpe er opsjon på alle modellene. €1065 der også.
d) Står ikke nevnt noe om hengerfeste eller forberedelse til det noe sted. Hengerfeste CV281ADE00 selges for €729 i Nederland og ledningssett CV621ADE00PC i Belgia for €191. KIA i Norge skal ha 13.785,- for de to.
e) Elektrisk glasstak €830.
f) Kia har 7 år fabrikkgaranti som gjelder i EEA (=EØS) området så garantireperasjoner skal i teorien kunne utføres i Norge. Kia skriver på sine sider at "Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge." men antar de nok må utføre garantireperasjoner på KIA kjøpt i Tyskland også.



RJK

Sitat fra: HPF på søndag 09. januar 2022, klokken 04:39
Kjøpte VW Golf fra https://www.automobile-kraemer.de/ høsten 2013. Sparte vel rundt 70.000. Ser de har fått inn EV6 og ganske mye å spare der også.

Litt arbeide å sjekke specene mot de norske. Det jeg har sett så langt er:

a) Kun AWD som har regenerativ bremsing. Gjelder det i Norge også?
b) I Norge må man til GT Line for å få RSPA. I Tyskland opsjonspakke til €1065 (Remote Parkassistent+Blind View Monitor+Round View Kamera+Kollisionsvermeidungsassistent).
c) Varmepumpe er opsjon på alle modellene. €1065 der også.
d) Står ikke nevnt noe om hengerfeste eller forberedelse til det noe sted. Hengerfeste CV281ADE00 selges for €729 i Nederland og ledningssett CV621ADE00PC i Belgia for €191. KIA i Norge skal ha 13.785,- for de to.
e) Elektrisk glasstak €830.
f) Kia har 7 år fabrikkgaranti som gjelder i EEA (=EØS) området så garantireperasjoner skal i teorien kunne utføres i Norge. Kia skriver på sine sider at "Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge." men antar de nok må utføre garantireperasjoner på KIA kjøpt i Tyskland også.
Hva får deg til å tro de skrur av regenerativ bremsing for 2WD-utgavene?  Selv ikke VW ville vært så kjip. Tipper du misforstår skrytet at regenerativ bremsing på alle 4 hjul for 4WD-versjonene, for alle EVs har regenerativ bremsing på minst ett av hjulparene.

Punktene b til e er nok sannsynligvis opsjoner man kan velge å betale for, men som stort sett er inkludert på norske modeller. Bør selvsagt sjekkes, og tas med i beregningen for å se om gevinsten er så stor at det er verdt det.

Angående punkt e, så vil nok Kia Norge svare for garantisaker om det er endel av en internasjonal garanti som også berører norske biler. Kanskje har norsk garanti noen bedre betingelser på visse punkter pga vår sterke forbrukerkjøpslov. Men så kan det være noen andre/flere utfordringer med dette, når det er usikkert om dette vil gå på garanti eller ikke.

Bl.a. gjelder det forundersøkelser som man må være forberedt på å måtte dekke selv, spesielt om det avvises som garantisak. Med "norsk" bil så kan det hende at vurderingen gjøres kostnadsfritt av ren goodwill overfor kunder, men med egenimportert er det lite trolig at du vil få samme behandling på slikt.

Det kan dog hende KIA Europa har noen retningslinjer som gjør at dette bør være en ikke-sak. For endel år siden så var det endel klager bl.a. blant BMW-eiere som opplevde slik forskjellsbehandling, der BMW sentralt slo ned på dette, fordi det skulle være uvesentlig hvor BMWen er kjøpt, så lenge man har kjøpt BMW. Opplevelsen skulle være lik...

Men er besparelsen stor nok, så er det kanskje verdt risikoen. Men du bør være klar over dette, så det ikke kommer som en stor overraskelse den dagen du eventuelt står der med en sak du mener bør være garantisak.

Man kan kjøpe utvidet garanti via noen forsikringsselskap, men som alltid gjelder det å være klar over om dette gir deg like god dekning, og/eller om det er nødvendig om den felles-europeiske garantien har like god dekning som "norsk" garanti.

En mail til KIA Norge der du får skriftlig svar, kan være veldig verdifull i ettertid, dersom man senere skulle komme på andre tanker enn hva et offisielt svar ga deg av forventninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

HPF

#6
Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 15:37
Hva får deg til å tro de skrur av regenerativ bremsing for 2WD-utgavene?  Selv ikke VW ville vært så kjip. Tipper du misforstår skrytet at regenerativ bremsing på alle 4 hjul for 4WD-versjonene, for alle EVs har regenerativ bremsing på minst ett av hjulparene.
Står  "Regenerative Bremsfunktion E-4WD (nur für Allrad)". Mulig E-4WD betyr at det er regenerativ bremsing både foran og bak og da vil det jo kun gjelde for AWD modellene. Energiforbruk/km er litt høyere enn de norske modellene som jo kunne vært en følge av at det ikke var regenerativ bremsing i det hele tatt på modellene med kun bakhjulsdrift siden mesteparten av bremseenergien genereres i forhjulene og kun regenerativ bremsing bak vil gi begrenset gevinst.
Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 15:37
Punktene b til e er nok sannsynligvis opsjoner man kan velge å betale for, men som stort sett er inkludert på norske modeller. Bør selvsagt sjekkes, og tas med i beregningen for å se om gevinsten er så stor at det er verdt det.
I Norge er RSPA ikke inkludert for Active og Exclusive og tilbys heller ikke som opsjon, man må til GT Line og da er den inkludert. Samme for Round View monitor. Mye bedre at kunde kan velge de rimligere modellene og heller betale €1065 istedenfor å bli tvunget opp på GT Line.

Varmepumpe er standard på alle norske modeller og er vel noe de fleste vil ha. Selv om man plusser på det så er det fortsatt 60-120.000 å spare.

Står om garanti for parallellimporterte biler litt nede på siden her https://www.kia.com/no/din-bil/garanti/

RJK

Sitat fra: HPF på søndag 09. januar 2022, klokken 19:13
Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 15:37
Hva får deg til å tro de skrur av regenerativ bremsing for 2WD-utgavene?  Selv ikke VW ville vært så kjip. Tipper du misforstår skrytet at regenerativ bremsing på alle 4 hjul for 4WD-versjonene, for alle EVs har regenerativ bremsing på minst ett av hjulparene.
Står  "Regenerative Bremsfunktion E-4WD (nur für Allrad)". Mulig E-4WD betyr at det er regenerativ bremsing både foran og bak og da vil det jo kun gjelde for AWD modellene. Energiforbruk/km er litt høyere enn de norske modellene som jo kunne vært en følge av at det ikke var regenerativ bremsing i det hele tatt på modellene med kun bakhjulsdrift siden mesteparten av bremseenergien genereres i forhjulene og kun regenerativ bremsing bak vil gi begrenset gevinst.
Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 15:37
Punktene b til e er nok sannsynligvis opsjoner man kan velge å betale for, men som stort sett er inkludert på norske modeller. Bør selvsagt sjekkes, og tas med i beregningen for å se om gevinsten er så stor at det er verdt det.
I Norge er RSPA ikke inkludert for Active og Exclusive og tilbys heller ikke som opsjon, man må til GT Line og da er den inkludert. Samme for Round View monitor. Mye bedre at kunde kan velge de rimligere modellene og heller betale €1065 istedenfor å bli tvunget opp på GT Line.

Varmepumpe er standard på alle norske modeller og er vel noe de fleste vil ha. Selv om man plusser på det så er det fortsatt 60-120.000 å spare.
Ja, "Regenerative Bremsfunktion E-4WD (nur für Allrad)" er jo akkurat som jeg skrev, kun at du må ha 4WD/AWD for å få regenerativ bremsing på alle 4 hjul. Altså betyr det at på 2WD-utgaver, så får du kun regenerert fra 2 hjul/en aksel.

Angående pakkene, så har jeg ikke studert de alt for nøye, men det kan sikkert veldig godt stemme at noen funksjoner/tilvalg kun er tilgjengelig dersom du har kjøpt andre pakker., eller kun på noen versjoner. Det er jo slik man gjør for å få opp salget på de dyreste modellene, og med mest mulig tilleggsutstyr.

Om du kan få dette på en rimeligere versjon, og dette er viktig for ditt bilvalg, så er det helt klart et punkt for å velge importbil istedet. Bare pass på at du faktisk får valgt dette på den modellen du vurderer, og at det ikke der også er slik at "for å få pakke 4, så må du ha pakke 1, 2 og 3 også".

Da jeg kjøpte min Kona, så måtte jeg ha teknikkpakke for å kunne velge skinninteriør, og for å velge takluke, så måtte jeg ha skinn-interiør. Vet det er flere som ville ha stoffeter med kjøling/oppvarming av seter, og takluke, men det fikk man ikke lov å velge i Norge. Selv tok jeg full pakke, og hadde sikkert tatt noen flere tilvalg om jeg hadde fått spørsmål.

Bl.a. viste jeg ikke at de "kastet på" Mercansol understellsbehandling, og at jeg kunne valgt å betale tillegg for å å få ekstra lyddemping i denne behandlingen. Også ettpar valg på "bling" som kunne vært fristende å ta med, selv om de ikke gjør noe med selve bilkvaliteten eller påvirker kjøreegenskapene, som log-lys i dørene når de åpnes og utvidet interiørbelysning i fotbrønnene. Kjekt å ha, men ikke alle som liker slikt. Samme med beskyttelse for dørstokken og bagasjerom, som både er bling men og har en viss funksjonalitet.

Det ene valget jeg dog ble nektet, og som påvirket fargevalget mitt, var at jeg ikke fikk lov å velge individuell takfarge utvendig. Jeg endte opp med mørk grå metallic, som var andrevalget mitt. Men jeg var svært fristet til å velge den lime/sjokk-grønne fargen, men syntes det ble litt overkill med grønt tak også. Hadde jeg kunne fått den fargen men avdempet dette med sort tak, så hadde det vært førstevalget mitt.

Tilbake til ditt forestående bilvalg, jeg vurderer denne, Ioniq 5 og TMY som de mest interessante alternativene, og holder en helt klar knapp på EV6. Elsker muligheten for V2L og ladefarten på koreanerne, selv om jeg er skuffet over mangel på trådløs AA/ACP og at de skal være så sparsommelige på strømmen at batteriet rekker å bli for kaldt til å gi full fres på ladingen om det er litt kaldt ute.

Legg til manglende oppvarming ved navigasjon til hurtig/lynlader, og at navigasjonen ser ut til å være like elendig som på min Kona. Latterlig at de ikke har fått fikset på dette. Ellers synes jeg det virker som software/GUI er passelig OK, men ikke mere, og at det virker som det er mer laggete enn hos mange av konkurrentene. Men de er flink til å gi en mulighet til å få frem data om både bilen, batteriet, forbruket og status generelt.

Men alt i alt, tror jeg du vil bli veldig godt fornøyd med bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjoris

#8
Alltid interessant å vite om det er mye å hente på import, men en må også forvente å få noe mindre for bilen ved salg. Kia og Hunyadi har jo ganske greit oppsummert hva som er forskjell i garanti:

https://www.hyundai.com/no/elbil/velge-elbil/graimport-bil.html

Klart dette er nok "skremselspropaganda", men det er vel klart at ikke du har veihjelp blant annet og så har du vel aldri en garanti for at du ikke havner litt bak i køen om du får problemer.

Raskt søk så fant jeg denne, EV 6 GT AWD:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=330166806&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13200&makeModelVariant1.modelId=52&minPowerAsArray=223&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&usage=NEW&searchId=40c3d851-5fa7-9f3c-abd3-6df5bf4a46a5

Fahrzeug UPE inkl. Transportkosten 64.040,-€
Kaufpreis 57.398,-€ abzüglich Bafa aktuell 6.000,-€ = 51.398,-€.

Hvordan blir det med disse 6.000 EUR, du får vel ikke disse me deg?

€57,398 (Gross)
€48,234 (Net) 19,00% VAT

Får du ikke disse med deg så blir kjøpsprisen såvidt jeg forstår 48 kEUR og en må legg til met.lakk om en ikke vil ha rød.

Uansett om du ikke får med deg disse 6 kEUR i miljøavslag fra den tyske stat får du jo en god pris, og en hinsides pris om du får med deg disse. 48 KEUR blir til 480 NOK, så får du vel fort 20 kNOK i frakt antakelig og fort 10 kNOK til fortolling, antirust mv. så si 510 da, 40 kNOK mer i Norge. Det er vel mindre enn jeg hadde giddet å gjøre en slik jobb for, men får du 6 kEUR lavere pris, dvs 100 kNOK, DA snakker vi:), men tipper du må regne med noe lavere verdi, men neppe mye 20-30 kNOK kanskje vs en Norsk og det er sikkert når den er ny og med leveringssituasjonen så er det ikke sikkert folk tenker på det i det hele tatt...

Det sykeste med dette er jo om det kommer biler før til Norge på denne måten enn de som kommer via importør...



Moas

#9
Sitat fra: Bjoris på mandag 10. januar 2022, klokken 08:44
Alltid interessant å vite om det er mye å hente på import, men en må også forvente å få noe mindre for bilen ved salg. Kia og Hunyadi har jo ganske greit oppsummert hva som er forskjell i garanti:

https://www.hyundai.com/no/elbil/velge-elbil/graimport-bil.html

Klart dette er nok "skremselspropaganda", men det er vel klart at ikke du har veihjelp blant annet og så har du vel aldri en garanti for at du ikke havner litt bak i køen om du får problemer.ommer via importør...
Overstående link gjelder ved kun Hyundai? Ser i hvert fall ikke er eneste ord om Kia..

Jeg har erfaring med begge merker, kjøpt fra merkeforhandlere. Begge håpløse på garantisaker, men på ulike måter. BOS sin garantihåndtering gjelder uavhengig av import ikke import. 7 år garanti tror jeg gjelder uansett. Hyundai har for øvrig tapt seg mye på kvalitet og garantihåndtering de siste årene, dette bekreftet av merkeforhandlerne selv. Her må du forvente lav kvalitet og meget treg garantioppfølging..

Det nest verste er at Hyundai merkeforhandlerne selv sier at verditapet på en bil kjøpt (dyrt) fra merkeforhandler er større en gråimport (billig) da de tilbyr samme innbyttepris uansett hvor og hva du har kjøpt bilen for.

Så dermed er en billig gråimportert Kia med 7 års norgesgaranti det beste økonomiske valget. Se f.eks. eniro som nå går for 340 med alt hos gråimporterører mens BOS skal ha omtrent 100k mer for samme bil. Det betyr at den dagen du kjører ut nybilen eniro fra BOS så har du allerede tapt 100k det første minuttet.

Det siste er at merkeforhandlerne hos Hyundai må ta igjen dårlige garantimarginer hos Hyundai sentralt med stadig stivere servicepriser. Ta f.eks. Ioniq5. 5 års serviceavtale ligger på 24000. Det er samme pris for en 4 års service avtale av en Taycan. Dvs. at noen av det dyreste merke du kunne eie før når det gjelder service koster nå knapt. 20% mer enn hva f.eks. Hyundai tar for å sjekke olje og software årlig for at du skal beholde garantien din.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Bjoris

#10
Beklager her er link til Kia sin vurdering av "gråimport":

Du vil få vanlig garanti i Norge, men du er Ikke beskyttet av norsk forbrukerkjøpslov mot Kia Bil Norge eller Kia-forhandler.
Du har ingen rettigheter via det norske veihjelpsprogrammet Kia Assistanse. Begrenset garanti gjelder for radio (3 år / 100.000 km.) og 12 volts batteri (2 år). Du har Ingen mobilitetsgaranti ved garantireparasjoner.

Husk at garantien starter når bilen ble registrert første gang, ikke når bilen ble registrert i Norge.
Det kan også være avvikende spesifikasjoner fra "norske" biler. Bilene Kia Bil Norge leverer har et gjennomgående høyt utstyrsnivå.


Jeg har bestilt hos Norsk forhandler og jeg ser jo på import med litt skepsis ifht min 2. håndsverdi på bilen. Jeg bytter bil ca 1 gang pr år bare fordi jeg syns det er gøy og fordi det har vært veldig lavt verdifall på å gjøre det slik om du kjøper de rette bilene og får dem levert på rett tidspunkt. Det har jo blitt mye vanskeligere nå i det siste, men leveringstidene som har oppstått skaper nye muligheter for å ha billige, nye biler. Import er egentlig det eneste som kan ødelegge denne moroa.

Følger spent med, jeg får en Ioniq5 til sommeren og en EV6 en vakker dag til neste år, begge kan jeg trekke meg fra uten kostnad så ingen risiko, men det kan bli vanskelig å vurdere hvor stor risikoen er for tap på disse om det flommer over med importbiler. Allerede nå er det en del gode dealer på I5 mtp at det er så lange leveringstider på nye, men samtidig er jo dette biler med lite utstyr.

Billigste I5 awd long range er 475 på finn.no. Dette er en utgave du ikke får i Norge som blant annet mangler skinn seter, 360 kamera, summon etc... Ny norsk koster 515 med da mye mer utstyr, men også mye lengre leveringstid. Om leveringstidene ordner seg så tror jeg ikke mange vil gå for den til 475 med så mye utstyr som mangler, men i dag går det nok helt fint

ToreTorell

Nå står det pris fra 508 800 hos Bertel Steen. Men det KAN være det er siden de skriver at vinterhjul og matter er inkludert i prisen.

Jeg har et annet spørsmål : dette ble min første bil, og jeg fikk den på fredag fra BOS. Kanonfornøyd MEN: skal det ikke følge med sommerdekk i prisen? Jeg kom på i dag at "har jo helt glemt å spørre hvor sommerdekk ene ble av!". Det er vel vanlig å få med et sett sommerdekk i prisen? Bilen hadde vel ikke komt uten hjul :)

hELgenen

Har aldri opplevd å få bil uten sommerdekk. Vinterhjul kan du derimot få bilen uten. Men har du bestilt med vinterdekk skal sommerdekkene også følge. De kan ikke bytte bort sommerdekkene for å si det slik

Ansjosfilet

Sitat fra: ToreTorell på mandag 10. januar 2022, klokken 19:10
Nå står det pris fra 508 800 hos Bertel Steen. Men det KAN være det er siden de skriver at vinterhjul og matter er inkludert i prisen.

Jeg har et annet spørsmål : dette ble min første bil, og jeg fikk den på fredag fra BOS. Kanonfornøyd MEN: skal det ikke følge med sommerdekk i prisen? Jeg kom på i dag at "har jo helt glemt å spørre hvor sommerdekk ene ble av!". Det er vel vanlig å få med et sett sommerdekk i prisen? Bilen hadde vel ikke komt uten hjul :)
Hos Porsche er hjul på bilen ekstrautstyr.  :)
Dine sommerdekk er sikkert på forhandlerens dekkhotell til du velger å hente de.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Bjoris

Sitat fra: ToreTorell på mandag 10. januar 2022, klokken 19:10
Nå står det pris fra 508 800 hos Bertel Steen. Men det KAN være det er siden de skriver at vinterhjul og matter er inkludert i prisen.

Jeg har et annet spørsmål : dette ble min første bil, og jeg fikk den på fredag fra BOS. Kanonfornøyd MEN: skal det ikke følge med sommerdekk i prisen? Jeg kom på i dag at "har jo helt glemt å spørre hvor sommerdekk ene ble av!". Det er vel vanlig å få med et sett sommerdekk i prisen? Bilen hadde vel ikke komt uten hjul :)

Det er pris med vinterhjul hos Bos

Sommerdekk er med ja! Tror alltid bilene kommer på sommerhjul

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA