Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeparkering i Oslo

Startet av Morten L, tirsdag 28. desember 2021, klokken 23:31

« forrige - neste »

Morten L

Kanskje ikke riktig forum, men får prøve likevel. Har prøvd å lade på kommunal parkering i Oslo med EasyPark app og Bil i Oslo app, men finner ikke noe sted i appen hvor man angir nr på ladestolpe. I EasyPark appen angir man f eks ladesone 3053, men skjermen viser et millisekund med «velg uttak» før den går rett til tidshjulet. Altså umulig å angi hvilket ladeuttak man skal bruke. Finner ingen steder i Bil i Oslo app å angi dette heller. Noen som vet hva man gjør?

Orbit

#1
Du skal bruke Fortum sin app for å starte lading (gratis). Parkeringen (sone 305x) betaler du med «Bil i Oslo». Merk at det er ladeplikt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Morten L

Javel det er rart. Det er EasyPark logo på stolpen, og brikke jeg har registrert med Fortum virket ikke.

Kaptein70

Du må betale for parkering med bil i Oslo eller EasyPark (fire siffer kode)
Lading starter du med en rfid brikke. Tror det meste fungerer trenger ikke å være knyttet til noen ladeoperatør mener jeg.

Morten L

Det er noe jeg syns er rart med parkering i Oslo. I mange gater er det begrensing på 2 t. Hvis man derimot setter bilen på lading betaler man kun for parkering og kan mange steder stå ubegrenset så lenge man lader. Man betaler da bare for parkering, og ikke lading (0 kr i Fortum appen) så prisen er identisk. Man kan da likevel lade, stå lenge istedenfor å ha 2 t begrensing uten lading (tenker jo da på vanlig dagtid 9-20, må betale parkering døgnet rundt ved lading). Hva er logikken her?

Orbit

Der hvor det er maksimalt to timer for vanlig parkering, er det sone 3051/3052 på tilhørende ladeplasser - dvs makismalt tre timer. Sone 2200 (vanligste totimerssone) er 15 kr/time for elbil, mens ladeplass 3051/3052 er 12-17 kr/time (avhengig av effekt på ladestolpen). Så det spiller prismessig lite rolle hva du velger, men du kan bare stå en time ekstra på ladeplass.

Lenger parkeringstid er typisk sone 2300, dvs 63 kr for fire timer, 78 kr/døgn med elbil. Tilsvarende ladeplasser (3053/3054) er også 12-17 kr/time på dagtid. Skal du står en hel dag (og ikke trenger lading) blir det billigst å bruke vanlig parkeringsplass.

"Smutthullet" er ladbare hybrider, som betaler samme pris som elbiler på ladeplass, men 50 kr/time ved vanlig parkering. Dvs >65% rabatt på parkeringen ved å bruke ladeplass, samt gratis strøm.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Morten L

Jeg står på 3053. Ganske treg lading og stod vel nesten 4 t for 70kr. Det er ganske billig i Oslo når man kan stå 2 t lengre enn vanlig plass og i tillegg lade. Det blir samme pris som sone 2020 som er rett ved til samme pris uten lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA