Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

S vs 3

Startet av aasen90, tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:06

« forrige - neste »

aasen90

Har i dag en ioniq fra 2018 som jeg er godt fornøyd med, med nå på vinterstid har jeg akkurat ikke nok batteri pendling mellom indre østfold og oslo. Jeg vurderer derfor å kjøpe en ny bruktbil. Budsjett mellom 300-400k, men jo billigere desto bedre.

Har sett på tesla S 2015-2016 awd og tesla model 3 fra 2019.
Tesla S kan jeg få for under 300k, men litt redd for større reparasjoner. Etter å ha lest litt på model 3 forumet, virker det som at det er en del barnesykdommer på den første utgaven.

Hva tror dere er det beste kjøpet?

filtvet

Jeg ville ikke kjøpt en S - spes uten garanti. Kan bli dyre reparasjoner og irriterende ventetid mens bilen er på verksted. Har noen bekjente som ikke fikk reist på ferie pga feil. Og tesla hadde ikke flere lånebiler.

En brukt 3 LR til rundt 400.000,- som har fixet alle småfeil er vel det jeg ville gå for.

geear

Sitat fra: aasen90 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:06
Har i dag en ioniq fra 2018 som jeg er godt fornøyd med, med nå på vinterstid har jeg akkurat ikke nok batteri pendling mellom indre østfold og oslo. Jeg vurderer derfor å kjøpe en ny bruktbil. Budsjett mellom 300-400k, men jo billigere desto bedre.

Har sett på tesla S 2015-2016 awd og tesla model 3 fra 2019.
Tesla S kan jeg få for under 300k, men litt redd for større reparasjoner. Etter å ha lest litt på model 3 forumet, virker det som at det er en del barnesykdommer på den første utgaven.

Hva tror dere er det beste kjøpet?
De fleste barnesykdommene til 3eren var nok unnagjort før de kom til Norge, for det har vært få feil på de, og når de først har blitt løst virker det som det er varige forbedringer, i motsetning til en del av feilene på S og X, som kommer tilbake gang etter gang.

Det er ganske forskjellige biler du sammenligner, så du bør prøve de og få en følelse med hva slags egenskaper du foretrekker.

3 LR er suveren på rekkevidde, effektivitet og ladehastighet, og du vil komme best ut på driftskostnader, mens S er en mye mer komfortabel motorveiscruiser, men samtidig, når du er så langt tilbake som 2015-2016, så er du på ingen autopilot, eller AP1 (som ekstrautstyr), mens på 3 får du inkludert AP med hardwareversjon 3 på alle. Alle 3ere har CCS-plugg og den nye hovedskjermen (MCU2), mens S må oppgraderes for å støtte CCS (med adapter) og har den gamle skjermen (MCU1). I tillegg er det mulig å finne 3 med krok, om det betyr noe for deg.

Thalgar

Sitat fra: geear på onsdag 29. desember 2021, klokken 12:05
Sitat fra: aasen90 på tirsdag 28. desember 2021, klokken 21:06
Har i dag en ioniq fra 2018 som jeg er godt fornøyd med, med nå på vinterstid har jeg akkurat ikke nok batteri pendling mellom indre østfold og oslo. Jeg vurderer derfor å kjøpe en ny bruktbil. Budsjett mellom 300-400k, men jo billigere desto bedre.

Har sett på tesla S 2015-2016 awd og tesla model 3 fra 2019.
Tesla S kan jeg få for under 300k, men litt redd for større reparasjoner. Etter å ha lest litt på model 3 forumet, virker det som at det er en del barnesykdommer på den første utgaven.

Hva tror dere er det beste kjøpet?
De fleste barnesykdommene til 3eren var nok unnagjort før de kom til Norge, for det har vært få feil på de, og når de først har blitt løst virker det som det er varige forbedringer, i motsetning til en del av feilene på S og X, som kommer tilbake gang etter gang.

Det er ganske forskjellige biler du sammenligner, så du bør prøve de og få en følelse med hva slags egenskaper du foretrekker.

3 LR er suveren på rekkevidde, effektivitet og ladehastighet, og du vil komme best ut på driftskostnader, mens S er en mye mer komfortabel motorveiscruiser, men samtidig, når du er så langt tilbake som 2015-2016, så er du på ingen autopilot, eller AP1 (som ekstrautstyr), mens på 3 får du inkludert AP med hardwareversjon 3 på alle. Alle 3ere har CCS-plugg og den nye hovedskjermen (MCU2), mens S må oppgraderes for å støtte CCS (med adapter) og har den gamle skjermen (MCU1). I tillegg er det mulig å finne 3 med krok, om det betyr noe for deg.

Det er ikkje alle M3 som har hardware 3. Det begynte i mai 2019, så alle levert ut i "rushet" i februar/mars 2019, har hw 2.5, med mindre dei var bestilte med FSD.
Model Y LR Quicksilver, 2023

aasen90

Hjerte sier MS, men fornuften sier M3.

Begge deler blir uansett en slags ventepølse, da jeg egentlig har behov for X, slik at jeg kan trekke hestehenger.

Bilen jeg kjøper skal hovedsakelig brukes til pendling mellom indre Østfold og Oslo, og føler derfor at awd er nødvendig.

geear

#5
Sitat fra: Thalgar på onsdag 29. desember 2021, klokken 12:07
Det er ikkje alle M3 som har hardware 3. Det begynte i mai 2019, så alle levert ut i "rushet" i februar/mars 2019, har hw 2.5, med mindre dei var bestilte med FSD.
Ok, men i så fall gjelder det jo også de som ble bestilt med EAP, for det ble omgjort til FSD for de første bilene, på grunn av at AP ble standard, så det er nok en stor overvekt av FSD-biler i starten der. Uansett vil de ha AP2.5, så de har sentry/dashcam, det vil ikke en 2015-2016 S ha, og kan heller ikke oppgraderes.

geear

Sitat fra: aasen90 på onsdag 29. desember 2021, klokken 13:12
Hjerte sier MS, men fornuften sier M3.

Begge deler blir uansett en slags ventepølse, da jeg egentlig har behov for X, slik at jeg kan trekke hestehenger.

Bilen jeg kjøper skal hovedsakelig brukes til pendling mellom indre Østfold og Oslo, og føler derfor at awd er nødvendig.
Hva med Y for å slå to fluer i en smekk? Vår hestehenger veier ca. 800 kg, så vi kjører lovlig med 800 kg gamp bak Y.

X har mye høyere forbruk, dårligere ladehastighet, mindre praktisk plassering av krok og kontakt (under bilen). Ladehastigheten er fikset på de nye som kommer nå i 2022, og X har selvfølgelig også fordeler som høyere hengervekt og luftfjæring, men de starter også på dobbel pris av Y.

aasen90

Y er også en fin bil, men greit å ha mulighet til å trekke to hester om gangen.

Også verdt å nevne at jeg skal studere i 6 år til, og derfor ikke all verdens med penger tilgjengelig.

daktari

Sen er hakket mer komfy, men veldig mange har f.eks luftfjæring som kan koste mer hvis det ryker samt noen kan ha slitte batterier. Lei scanMyTesla app og adapter for å lese av mengde hurtiglading. Alu gjør at den vil holde lenge.

3ern derimot kommer til å ruste i filler - dårlige fugede falser i alle karosseriplater. Skjer ikke januar, men om noen år. Teknisk nyere og mer robust men langtidsbruk av batteriet og dets levetid er foreløpig ukjent.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

Sitat fra: Thalgar på onsdag 29. desember 2021, klokken 12:07
Det er ikkje alle M3 som har hardware 3. Det begynte i mai 2019, så alle levert ut i "rushet" i februar/mars 2019, har hw 2.5, med mindre dei var bestilte med FSD.

Vår SR+ levert november 2019 har AP2.5.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

d_instebo

Jeg ville aldri kjøpt en brukt S foran en ny bil. S er sikkert en strålende bil, men du betaler veldig mye penger for mer usikkerhet. Om plass er utfordringen ville jeg gått for en Y. Dersom du egentlig trenger X så ville jeg ikke kjøpt noen av bilene, men ventet til jeg kunne kjøpt X. Dersom du er student så tror jeg uansett at det kommer til å la vente på seg med mindre du har en vesentlig sideinntekt.

jokke

S hvis du vil ha god plass og komfort, 3 hvis du ikke vil ha det

Rapid

Behold Ioniqen og spander på deg noen minutter hurtiglading. Spar penger til X eller tilsvarende om det er det du egentlig trenger.

banZi

Har en 2018 S 75D og en 2021 3 LR.
Skal vi på langtur tar vi alltid S, selv om den har mindre rekkevidde.
Bedre støydemping, bedre komfort, bedre plass.
2024 Tesla Model Y Performance

geear

Også om du kjører alene og ikke har plassbehovet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA