Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

MG5 2022 demo

Startet av laddmeister, mandag 27. desember 2021, klokken 23:51

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Satt i MG5 bilen i dag. En svart en... den er stor og romslig. Stort bagasejrom. Fikk litt Mondeo st.v feeling fra sjåførsetet for den er jo lang. I baksetet satt jeg litt høyere med knærne enn jeg ville gjort en en vanlig fossil st.v.... fikk hvertfall den føelsen...men jeg har jo sett en del Youtube demos der det har vært et tema, så kansje jeg er blitt litt påvirket av de videoene. Jeg vet ikke. Skjermen var rask, responsiv, men langt fra Tesla rask. Men virket raskere enn MGZ jeg har kjørt før. Den fronten må man lære seg å elske med en gang og ikke tenke mer på den saken.

Slik jef ser det er jo en billig innstegs feel uten noe som helst utstyr, kansje et godt val for de som bare vil ha elbil og ikke har så mye å kjøpe bil for. Litt som billigste på firmabilsatsene før... da fikk man knapt med automatiske ruter nå man valgte innstegs modellen  ;D

Her blir det tilsvarende ...men mister alt fra rattvarme til ....osv... ikke bra..

Oppsummert, litt forelsket men ligger kansje litt for høyt i pris? Jeg vet ikke.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 26. april 2022, klokken 20:43Den fronten må man lære seg å elske med en gang og ikke tenke mer på den saken.

Hehe.  :+1:

Her er en dansk test med video review ett sted ned i artikkelen. https://blog.bilbasen.dk/foerste-tur-mg5-electric-foerste-folkelige-elektriske-stationcar-427883/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

#17
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 27. april 2022, klokken 16:23

Her er en dansk test med video review ett sted ned i artikkelen. https://blog.bilbasen.dk/foerste-tur-mg5-electric-foerste-folkelige-elektriske-stationcar-427883/

vinterdekk  :+1: takker for den linken og både saken og YT videoen var informativ.. Det virker som danskene har forelsket seg i den bilen. Det er bra, det... Det tror jeg mange i her i landet vil gjøre etter hvert også...unntatt de som må ha veldig høye SUV/cross-over da - de vil ikke ha den noe lavere bilen som mg5 er, alle stasjonsvogner er jo det :+1:

vinterdekk

Carwow har en review av UK utgaven her som er litt mer omfattende enn å skrape på plastikken, det virker som at det gjennomgående temaet hos ulike biljournalister er at bilen er god å kjøre.
https://youtu.be/QeLNvywBWr4
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

kaiat

UK har ikke fått faceliften ennå (slutten av 2022 sies det), så eventuelle tester der borte er enn så lenge av forrige modell (som Norge ikke fikk). Bilen er for så vidt mye lik når det kommer til plass og slikt, men noen forskjeller er det jo.

Jeg prøvekjørte bilen selv i dag og det virker til å være en grei bil. Største minuset var manglende lengderegulering av rattet og en del hjulstøy. Jeg var ikke direkte imponert over beinplass i baksetet heller, men flatt gulv er et pluss.

vinterdekk

Rattet på MG 5 skal ha fireveis justering iflg. mgmotors nettsiden, ZS har det ikke. Kanskje det var en pre-modell du fikk prøve?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Thomas_so

Jeg prøvekjørte en Luxury forrige lørdag, som jeg endte med å skrive kontrakt på. overtar den ila uken som kommer.
Jeg har fulgt med på MG5 ganske lenge. En bedrift jeg følger på Facebook, har brukt en MG5 som verksted bil siden desember 2020 og de byttet den nettopp ut med en ny en(men ikke 2022 modell) etter kjørte 54.000Miles(ca 87000km) uten et feilslag
https://www.facebook.com/groups/486667188124246

Uansett; Jeg har kjørt en 09 Mondeo som familiebil siden 2016, også hatt Leaf, Niro og nå en Ioniq som bil nr.2

Positive ting med nye MG5:
Veldig behagelig fjæring; mye mykere enn feks Niro som kan føles noe stukete og hard. Denne er myk og tar fartsdumper og andre ujevnheter veldig fint.
Veldig gode seter fremme.
Takrails godkjent for 75kg (ser ut som bøylene mine fra Mondeoen passer!)
Mulighet for hengerfeste - 500kg - mer enn nok for litt materialer ifra trelasten, hageavfall og slikt.
Stort romslig bagasjerom - Ikke helt Mondeo, men på høyde med gjerne Kia Ceed eller annen "liten" stasjonsvogn.
Passasjer i baksetet får tåtuppene under fremsete. det er ikke sjangs på Niro feks.

Minus:
kan ikke trekke opp baksetepute og gi flatere gulv i bagasjerommet
Hengerfeste koster 25.000kr! (Har trekt det ut av bestillingen, og kjøper det på ettermarked om 6mnd/1år)
Litt lite lårstøtte for passasjerer i baksetet.
baksete er litt høyt, så har man pasassjerer med høy overkropp, kan de komme litt nærme taket.
skulle gjerne sett en Frunk , det er visstnok et hav av plass under dekslet.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

hELgenen

Dersom hengervekten er 500 kg så må også hengeren maks tillate 500 kg. For de som allerede har henger så betyr det ofte at man må bytte,altså kjøpe ny.

Og utvalget hengere med så lav vekt er lite.

peby

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. april 2022, klokken 21:16
Rattet på MG 5 skal ha fireveis justering iflg. mgmotors nettsiden, ZS har det ikke. Kanskje det var en pre-modell du fikk prøve?

Det er lengdejustering, men du kan ikke trekke rattet særlig langt ut.
Jeg prøvekjørte den nå nylig, og det var en av årsakene til at jeg ikke fant noen behagelig kjørestilling. Synd, for denne hadde jeg virkelig lyst på.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

Speeder

Sitat fra: hELgenen på søndag 01. mai 2022, klokken 08:14
Dersom hengervekten er 500 kg så må også hengeren maks tillate 500 kg. For de som allerede har henger så betyr det ofte at man må bytte,altså kjøpe ny.

Og utvalget hengere med så lav vekt er lite.
Feil.
Aktuell vekt på hengeren kan ikke være over 500kg.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

hELgenen

Sitat fra: Speeder på søndag 01. mai 2022, klokken 08:32
Sitat fra: hELgenen på søndag 01. mai 2022, klokken 08:14
Dersom hengervekten er 500 kg så må også hengeren maks tillate 500 kg. For de som allerede har henger så betyr det ofte at man må bytte,altså kjøpe ny.

Og utvalget hengere med så lav vekt er lite.
Feil.
Aktuell vekt på hengeren kan ikke være over 500kg.

Om det står stemplet f.eks 1250kg på vognkortet til hengeren og bilen maksimalt kan ta 500kg,så mener jeg det er ulovlig å bruke hengeren. Men dette kan vel lett sjekkes gjennom appen til statens vegvesen

Håvar

En kan trekke inntil 500 kg uavhengig av B/B96BE, så en må ikke ha ny henger. Utfordringen er at populære hengere med totalvekt 1000-1300kg gjerne har en egenvekt på rundt 300kg, så det blir veldig lite nyttelast igjen etter en MG5. Hengere uten brems er langt lettere, ofte 150-200kg og siden regjeringen har åpnet for å trekke disse i 80 km/t er nok det å foretrekke.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Håvar på søndag 01. mai 2022, klokken 08:55
En kan trekke inntil 500 kg uavhengig av B/B96BE, så en må ikke ha ny henger. Utfordringen er at populære hengere med totalvekt 1000-1300kg gjerne har en egenvekt på rundt 300kg, så det blir veldig lite nyttelast igjen etter en MG5. Hengere uten brems er langt lettere, ofte 150-200kg og siden regjeringen har åpnet for å trekke disse i 80 km/t er nok det å foretrekke.

Du har rett,det er egenvekten på hengeren som kan dra dette regnestykket ut til ulovlig. Sjekket nå med egen henger og en anne elbil med maks 500 kg på krok. Så rent teoretisk går det akkurat,men du får ikke lastet hengeren med noe vekt av betydning da hengerens egenvekt spiser opp det meste

vinterdekk

Min Tredal med brems, lokk og høye karmer har egenvekt på 175 kg, tror den ikke har fått aktuell vekt noe særlig over 350kg ennå og har teoretiske 750kg total vekt om man skulle ha bruk for det. Antar at Tredal sparer litt vekt på å bruke finer plater. Stål hengere pleier å ha litt mer egenvekt men tror fortsatt at 500kg gjør det nyttig å ha hengerfeste.

Men 25.000 kr for hengerfeste var da svært mye. Kan være lurt å dobbelsjekke at forhandleren ikke dro på litt ekstra. Det gjorde de hos Kia forhandler mot meg men de oppdaterte tilbudet etter at jeg kontaktet importøren.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Thomas_so

For oss som ikke har utvidet sertifikatet med henger og bare har et B sertifikat, så har ikke man "lov" til å ta beregningen av vekten selv.
da skal man følge hva tillatttotalvekt på tilhenger.

jeg har sett meg ut denne for bruk til hageavfall, ikea osv
https://www.tilhengerfabrikken.no/produkt/nor-trailer-18m-u-bremser-500-kg/
380kg lasteevne er helt topp. trenger jeg noe tyngre, så låner jeg bil og henger for den ene turen i året jeg trenger mer.
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA