Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lengre rekkevidde på 2013 Leaf?

Startet av sims, torsdag 23. august 2012, klokken 18:00

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Det tallet er litt vagt. Er det inkludert mva, arbeidstimer, profitt til Mitsubishi, osv?

Det er nok ikke snakk om produksjonskostnaden, ihvertfall.

Det er mulig det vil lønne seg å kjøpe ny bil, så lenge batteriet er en såpass stor del av nybilprisen, av den enkle grunn at arbeidstimer og mva vil gjøre prisen for nytt batteri nært prisen for ny bil, der man ikke må betale mva og norske verkstedpriser. Men dette er ikke helt lett å si.

Uansett vil batterikostnadene falle over tid. Det er helt sikkert.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emphezis

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 25. august 2012, klokken 16:30
Det tallet er litt vagt. Er det inkludert mva, arbeidstimer, profitt til Mitsubishi, osv?

Det er nok ikke snakk om produksjonskostnaden, ihvertfall.

Det er mulig det vil lønne seg å kjøpe ny bil, så lenge batteriet er en såpass stor del av nybilprisen, av den enkle grunn at arbeidstimer og mva vil gjøre prisen for nytt batteri nært prisen for ny bil, der man ikke må betale mva og norske verkstedpriser. Men dette er ikke helt lett å si.

Uansett vil batterikostnadene falle over tid. Det er helt sikkert.
Vanskelig å si hva tallet innebærer ja. Får nesten håpe det inkluderer alle avgifter + arbeidstimer. I alle tilfeller er det så stivt at å bytte batteripakke på dagens elbiler er helt uaktuelt fremfor å kjøpe en splitter ny bil.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Hans Håvard Kvisle

I kjøpsveiledningen på elbil.no oppgir Mitsubishi ca 160.000 kr for en ny batteripakke til en i-MiEV. Det er prisen pr dags dato inkl arbeidet med å skifte og mva som det dessverre er på batteripakker.
St.Hanshaugen

jkirkebo

Sitat fra: emphezis på lørdag 25. august 2012, klokken 15:35
Mitsubishi i-Miev sin batteripakke koster vitterlig 148 000 kroner. Rart om LEAF sine skulle være noe billigere...

Forsikringspriser. Dvs. "kun på papiret"-priser. Hverken batteripakka til Leaf eller iMiEV er priset som sluttbrukerprodukt for batteribytte ennå, det er det ingen vits i å gjøre siden alle pakkene er godt innenfor garanti. Om noen år får vi nok mer realistiske priser tilgjengelig.

Leaf sin pakke koster visstnok $9000 å produsere, dvs. i overkant av 50.000 kroner. Teslas 85kWh pakke ligger nok derimot i området rundt 148.000 kroner.

Tesla selger forøvrig 25kWh "oppgradering" (dvs. fra 60 til 85kWh) til kr. 58300,-. Da sier det seg selv at 148k for en 16kWh batteripakke er "helt på vidda" selv om det inkluderer skallet rundt og BMS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Er det forresten lovlig å trikse litt med reglene? Hva om man selger bilen sin til produsenten, de tar den ut av landet og bytter batteripakke, importerer den igjen, og så selger den tilbake til deg. Unngår du mva på batteripakken?

Mva på en batteripakke til 200 000 vil jo være 50 000 kroner. Det må jo nesten være billigere å sende den ut av landet for bytte av batteripakke...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Sparer jo arbeidspenger også, siden få er så dyre som oss i timelønn...
Nissan Leaf

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. august 2012, klokken 08:43
Er det forresten lovlig å trikse litt med reglene? Hva om man selger bilen sin til produsenten, de tar den ut av landet og bytter batteripakke, importerer den igjen, og så selger den tilbake til deg. Unngår du mva på batteripakken?

Mva på en batteripakke til 200 000 vil jo være 50 000 kroner. Det må jo nesten være billigere å sende den ut av landet for bytte av batteripakke...

Nei, mva.-fritaket gjelder kun første gang bilen importeres.

:(
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Ah, de tenkte seg litt om når de lagde den regelen, tydeligvis.

Såfremt man ikke kan få endret reglene, så får man vel bare leve med at det er ingen insentiver til å bytte batteri. Det er vel stort sett det eneste området det ikke er insentiver.

Det vil neppe bli bedre på lang sikt. En gjennomsnittlig ny bil utløser ca 150 000 kroner i engangsavgift og 40 000 kroner i mva. Dette gjennomsnittet vil nok gjelde for elbil etter hvert, også. Men hvis dette blir tilfellet så har nok prisen på elbil fallt så mye at vi bør være glade. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA