Klage på ladekostnad

Startet av thebadger, fre 24. des 2021, kl. 16:57

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Om vinteren ser man lett nødvendigheten av å ha høy minuttaksering på hurtigladere og på lynladere.

Personlig, mener jeg du burde ha sjekka ladeeffekten før du gikk deg en tur, og du kunne ha vurdert en saktere lader.

Om vinteren er det et vanlig problem med bilister som setter bilene sine til hurtiglading med kalde batterier og kanskje høy SOC, så man får svært liten effekt, mens andre bilister må vente en time eller mer i kulda.
Kalde batterier har høy indre motstand, dessuten vil lading av kalde batterier føre til plating som gir permanent tap av lithium og svekkelse av cellene. Plating er proposjonal med ladeeffekt, så bilen vil sette pris på låg effekt i kulda. Det er nok på høyere SOC enn i ditt tilfellet, at man får plating.

Jeg har sett eksempler der bilistene kunne fått like bra effekt om man hadde flytta over på en ac-lader på 3 eller 6 kw etterhvert, og man kunne ha slippet køen fram.

Med Leafen har jeg liten erfaring med å parkere ute i kulda, men det har skjedd at jeg har stått over natta i innlandskulde. Hvis jeg da har starta turen med fullt batteri, og jeg kjører det ganskel lågt ned, så kommer gjerne batteriet opp i 10-20C før jeg hurtiglader, og da kan jeg får grei ladehastighet, om ikke batteriet er veldig gammelt. Men sånn er det ikke med alle biler:

Med kinabiler som har LFP-batterier, vil du oppleve Cold-gate.
Teslabjørn kjørte TM3 på langtur til Geilo i høst, i få minusgrader, og jeg trur det var -4, og at han kom fram på 20% SOC. Da fikk han i overkant av 40kw lading i starten, med synkende effekt, og etter han hadde snakket noen setninger, var ladinga i overkant av 30kw, før han gav opp og gikk over på saktelading på hotellet. Jeg fikk forståelse for at bilen overførte varme fra batteriet til kupeen.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: thebadger på man 27. des 2021, kl. 23:33
Mange sinte mennesker her inne ser jeg, har noen tisset i julesokkene deres?

Ha-Ha! Seriøst? Her klager du på ladefart, og vurderer Forbrukerklagenemnda, mens andre brukere saklig påpeker at det er helt vanlig med sterkt redusert ladehastighet i kulde.

Så mener du at forumbrukerne er sinte?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA