Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selvopretning styretøj

Startet av Orla Pedersen, onsdag 22. desember 2021, klokken 10:07

« forrige - neste »

BatteriOgFossil

#15
Sitat fra: Ferry på mandag 03. januar 2022, klokken 18:33
Jeg er i hvert fall glad problemet ble løst innenfor garantitiden på den første i3-en min. Krysser fingrene for at det går smooth denne gangen også.

PS: Når jeg søker etter tannstang for BMW i3, så ser det ikke ut til å være så fryktelig dyrt. Antagelig arbeidstimene som svir mest. Så forhåpentligvis litt mye dommedagsprofeti fra min side her.

Hvordan gikk med med med reparasjon av i3 nr2? Ble styringen frisk igjen? Spør fordi jeg låner en 2017 i3 som har samme symptomer som det dere beskriver, og denne har nylig byttet øvre fjærbeinslagre foran, så det er ikke problemet.

Slitsomt å kjøre med, aldri i verden om bilen kan ha vært sånn da den var fabrikkny.

Ser at ny original BMW servotannstang (bare delen) koster ca 30000 kr hos GSBildeler.

Ferry

Sitat fra: BatteriOgFossil på lørdag 11. februar 2023, klokken 19:37
Hvordan gikk med med med reparasjon av i3 nr2? Ble styringen frisk igjen?

Den ble helt fin, og har vært det siden. Jeg prøvde en annen eldre i3 forleden dag. Den var helt grusom på rattet. Så dette problemet tror jeg kan være ganske utbredt.

Sitat
Slitsomt å kjøre med, aldri i verden om bilen kan ha vært sånn da den var fabrikkny.

Ser at ny original BMW servotannstang (bare delen) koster ca 30000 kr hos GSBildeler.

Dette er helt klart et problem som dukker opp etterhvert. Bilene er helt ok når de er nye og alt er i orden. Så kommer problemet snikende, uten at man nødvendigvis merker det.

30k for en ny? Pluss arbeid. Grøss! Ikke noe jeg ønsker å måtte reparere. Best å ha bil innenfor garanti. Eventuelt så gammel bil at reparasjoner kan gjøres billig. Men selv en gammel bil i dag er så avansert at ingen ville kjøpe dem for 15 år siden fordi det var for mye elektronikk som kunne ryke.

BatteriOgFossil

Sitat fra: Ferry på onsdag 15. februar 2023, klokken 21:21
Dette er helt klart et problem som dukker opp etterhvert. Bilene er helt ok når de er nye og alt er i orden. Så kommer problemet snikende, uten at man nødvendigvis merker det.

Jeg kjenner til et sånt eksempel med at eier siden bilen var ny ikke merket noe spesielt med styringen fordi forverringen skjedde sakte over tid. Så ble bilen solgt, og så var det ny eier som merket den slitte styringen. Er et "ferskt" eksempel på det her på forumet også: https://elbilforum.no/index.php?topic=63335.0

Dette blir kun spekulasjoner fra min side, men kan det være at i3 sin kjente gjengangerfeil med defekte tårnlagre/styrelagre skaper ekstra friksjon ved styring og at denne ekstra friksjonen sliter mye på servotannstangen og at man til slutt ender opp med sånn "ullen" styring uten selvoppretting rundt nullpunkt, også etter bytte til nye tårnlagre/styrelagre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA