Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når elbilbatteriene selvantenner. Elbil brenner ikke mer enn vanlige bil.

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:52

« forrige - neste »

hanche

Hva om det så er en elbil? Det er vel ingen som på ramme alvor tror at elbiler aldri brenner?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

Sitat fra: hanche på søndag 07. mai 2023, klokken 17:42Hva om det så er en elbil? Det er vel ingen som på ramme alvor tror at elbiler aldri brenner?
hanche  :+1: jo selvfølgelig kan det skje at elbiler brenner - men IKKE så mye som diesel&bensinbiler... og jeg mener bestemt at jeg laget denne tråden etter Stavanger airport brannen... da alle trodde i begynnelsen at det startet med elbilbrann men så viste det seg at det var en diesel opel zafira... samt den perioden da det var endel LG chemical branner på disse huyndai bilene (kona var det vel?)

hanche

Nå var det ikke min mening å anklage deg for å tro at elbiler aldri brenner. Poenget var heller at én elbilbrann fra eller til har omtrent null innvirkning på statistikken, så for meg er det i hvert fall revnende likegyldig om det var en elbil som brant den dagen eller ikke.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hanche på tirsdag 09. mai 2023, klokken 12:56Nå var det ikke min mening å anklage deg for å tro at elbiler aldri brenner. Poenget var heller at én elbilbrann fra eller til har omtrent null innvirkning på statistikken, så for meg er det i hvert fall revnende likegyldig om det var en elbil som brant den dagen eller ikke.
hanche, ja ser den :+1:

Men la oss nå tenke at dersom den som eier en helt lik elbil som en som brenner i dag eller i morra ;D feks....kansje ikke den er så revnende likegyldig? Just asking...

hanche

Heh, joda, jeg går sikkert i total meltdown selv den dagen jeg hører om en Kia e-Soul som tar fyr. Men inntil det skjer, har jeg det helt fint her på min høye hest.  8)

ToWalkOrDrive

Det som overrasker mest er at ikke Ryde har et lite basseng hvor de med en slags topersons-tang kunne lempet brennende batterier/elsparkesykler oppi. Så et "brannprogram" fra Bergen hvor det virket som en årlig tradisjon for brannvesenet å komme ned og slukke slike branner hos Ryde. Så enkelt løst, og så skal de måtte evakuere hele bygningen, røyklegge den, og få fullt av halvfarlige gasser i bygget.....når de bare kunne hatt en 1000-liters dunk og slengt sparkesykkelen oppi når den brenner....
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

I rest my case - fossilbiler brenner myyyye mer enn elbiler og her har vi nok et ferskt case.

Men min teori er at hjernen blir forvirret når man leser om bilbranner og det står elbil i overskriften eller teksten...da huske rman det med elbil&brann og ikke noe mer.... men når elbiler først begynner å brenne i fremdriftsbatteriet så brenner det en stund... men det er jo en helt en annen sak...

Påstand: det burde vært forbudt! å skrive ordet "elbil" i samme nyhet som en bilbrann såfremt man ikke også skriver "fossilbil" eller "dieselbil" eller "bensinbil" :police:  he he sa jeg det? Bare tulla.........neida...... joda....

Denne 2 ukers gml YT videon er veldig bra...jeg liker han der når han dæljer løs på fremdriftsbatteriet med hammer... 
https://www.youtube.com/watch?v=TCb32qLUous
The truth about electric car fires

Electric Classic Cars
144k abonnenter

Se gårsdagens fra E24 Jeep Cherokee tilbakekalles på grunn av brannfare

Kopi fra nyheten:
"Brannrisikoen skyldes ifølge produsenten hevemekanismen til bakluken. Vann kan komme inn i datahjernen til mekanismen og forårsake kortslutning, noe som igjen kan føre til brann."

https://e24.no/naeringsliv/i/15dEwq/jeep-cherokee-tilbakekalles-paa-grunn-av-brannfare

hanche

Bra video, det der. Jeg stusset litt over 61-gangen, altså at bensinbiler brenner 61 ganger så mye som elbiler. Min første innskytelse var at bensinbiler er gjennomgående eldre enn elbiler, og det er gamle biler som brenner mest. Men slike forhold har nok forsikringsselskapene stålkontroll på, så det er neppe årsaken til den store forskjellen.

Jeg trodde de fleste bilbranner oppstår på grunn av problemer i 12V-anlegget? Og siden det ikke er store forskjeller på bensinbiler og elbiler på 12V-siden, burde de brenne omtrent like mye. Det vil si, i tillegg til varmeutvikling og kanskje gnister fra 12V-anlegget, trengs noe å antenne. Bensin er en åpenbar kandidat, og gjør nok sitt til at statistikken favoriserer elbiler. Likevel er jeg overrasket over at faktoren er så stor som 61 ganger.

Noen som kjenner til pålitelig og detaljert statistikk over årsaken til bilbranner?

Electric cars in Norway

Sitat fra: hanche på onsdag 17. mai 2023, klokken 10:18Bra video, det der. Jeg stusset litt over 61-gangen, altså at bensinbiler brenner 61 ganger så mye som elbiler. Min første innskytelse var at bensinbiler er gjennomgående eldre enn elbiler, og det er gamle biler som brenner mest. Men slike forhold har nok forsikringsselskapene stålkontroll på, så det er neppe årsaken til den store forskjellen.

Jeg trodde de fleste bilbranner oppstår på grunn av problemer i 12V-anlegget? Og siden det ikke er store forskjeller på bensinbiler og elbiler på 12V-siden, burde de brenne omtrent like mye. Det vil si, i tillegg til varmeutvikling og kanskje gnister fra 12V-anlegget, trengs noe å antenne. Bensin er en åpenbar kandidat, og gjør nok sitt til at statistikken favoriserer elbiler. Likevel er jeg overrasket over at faktoren er så stor som 61 ganger.

Noen som kjenner til pålitelig og detaljert statistikk over årsaken til bilbranner?
Ja, jeg også lurte på det med 61X men det med statistikk det varierer vel fra land til land... vi har jo Faktisk her hos oss:

https://www.faktisk.no/artikler/j19p7/er-elbilen-en-brannbombe

Kopi:

Elbiler brenner sjeldnere

Faktisk.no har fått tilsendt tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som viser antall bilbranner i Norge fordelt på drivstofftype. Tallene er for perioden 2016–2019, og er basert på innrapportering fra alle landets brannvesen.
I denne perioden er det registrert 60 elbilbranner, mens det er registrert 2651 branner i bensin- og dieselbiler.

hanche

Mer relevant utdrag fra den artikkelen (min utheving):

SitatIfølge seksjonssjef Jon Erik Holst i DSB, brenner bensin- og dieselbiler fire til fem ganger så ofte som elbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken.

Holst opplyser at dette er basert på at det finnes rundt 2,5 millioner fossilbiler i Norge, mens det finnes rundt 251 000 elbiler.

Fire–fem ganger låter mer plausibelt. Og da er det enda ikke korrigert for det enkle faktum at den gjennomsnittlige bensinbil er en god del eldre enn en typisk elbil, og eldre biler brenner oftere (tror jeg). Den norske statistikken ser ikke ut til å være detaljert nok til å gi sikre svar.

Electric cars in Norway

turfsurf

Sitat fra: hanche på onsdag 17. mai 2023, klokken 16:36Fire–fem ganger låter mer plausibelt. Og da er det enda ikke korrigert for det enkle faktum at den gjennomsnittlige bensinbil er en god del eldre enn en typisk elbil, og eldre biler brenner oftere (tror jeg). Den norske statistikken ser ikke ut til å være detaljert nok til å gi sikre svar.

Skal man sammenligne på tvers av biltyper bør man se på både alder og km kjørt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Electric cars in Norway

Oppdatering fra Nettavisen og Mail online:

Et lasteskip med 3000 biler står i brann utenfor kysten av Nederland onsdag morgen. Brannen skal ha startet i en elbil.

• 26.07.23 07:06 26.07.23 07:49

Et besetningsmedlem om bord er bekreftet omkommet og flere er skadd, melder den nederlandske kystvakten. Fartøyet «Fremantle Highway» hadde et mannskap på 23 om bord da det natt til onsdag begynte å brenne. Skipet befant seg da 27 kilometer utenfor kysten av Ameland på De frisiske øyer.
Klokka 05.23 ble det meldt at alle besetningsmedlemmene var evakuert fra fartøyet, som fortsatt brenner. Noen ble plukket opp med båter, andre ble evakuert med helikopter.
Ifølge avisen De Gelderlander og Waldnet hoppet flere fra mannskapet over bord og ble plukket opp av skip som kom til unnsetning.

Kystvakten mistenker at brannen skal ha startet i en elbil på skipet, som er et såkalt roroskip.

Skipet er registrert i Panama og var på vei fra Bremerhaven i Tyskland til Port Said i Egypt da det tok fyr. Ifølge kystvakten begynte det å brenne i skipet rundt klokka 2 natt til onsdag.
Klokka 02.15 fikk skipperen anmodning om å evakuere. 15 minutter senere hoppet et besetningsmedlem over bord. En redningsbåt hentet vedkommende opp av vannet. Senere hoppet flere andre fra mannskapet over bord.

Redningsbåter fra den nederlandske marinen ble satt inn i redningsaksjonen i tillegg til andre fartøyer som var i området.
Skipet ligger nå rundt 30 kilometer utenfor kysten av De frisiske øyer, melder Waldnet.

Avisen Telegraaf med meldingen om at en person er bekreftet omkommet og flere er skadd, ifølge kystvakten

Engelsk avis:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12338705/One-sailor-dead-23-evacuated-burning-18-500-tonne-cargo-ship-carrying-3-000-cars-North-Sea-Holland-electric-vehicle-caught-fire.html

One sailor dead and 23 evacuated from burning 18,500-tonne cargo ship carrying 3,000 cars in North Sea off Holland after 'electric vehicle caught fire'
  • Cargo ship was sailing from Germany to Egypt when an electric car caught fire
  • Crew attempted to put the flames out themselves, with at least one being killed
PUBLISHED: 07:29 BST, 26 July 2023 | UPDATED: 07:41 BST, 26 July 2023

At least one crew member died and several others were injured overnight after a fire broke out on a huge car carrier ship off the Dutch coast, the coastguard said.
Rescue helicopters and boats evacuated 23 crew members from the Panamanian-registered Fremantle Highway, a 18,500-tonne car-carrying vessel with almost 3,000 vehicles on-board. Officials have said there are 'many' wounded.
'Around midnight the Coast Guard received a report that the Fremantle Highway is on fire,' the Dutch coastguard said on its website.
The coastguard added that the incident happened about 27 kilometres (14.5 nautical miles) north of the northern island of Ameland.
'The crew tried to put out the fire themselves, but failed. Unfortunately one person died and several others were injured,' the statement said.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA