Spionere på kona - ja det går tydeligvis...

Startet av filtvet, onsdag 22. desember 2021, klokken 06:44

« forrige - neste »

filtvet

Tesla setter sannsynligvis ikke personvern veldig høyt :)

Oppdaget tilfeldigvis at jeg kan se hastighet, lokasjon og sikkert også styre bilen mens kona kjører og jeg er hjemme.

Sikker litt gøy, men i urette hender må vel dette være et stort problem? Går det an å slå av det? Vi har egne kontoer/kort vi bruker.

Smiling when sailing

Går det egentlig an å rive ut hele kommunikasjonsenhet, både 4 G og Wifi slik at man kjører en vanlig bil som ikke kommuniserer med nettet? Ikke at jeg har planer om å gjøre det med det første. Men kan være greit å vite hvordan det gjøres i tilfelle dataangrep på Tesla.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

utking

Sitat fra: Smiling when sailing på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:29
Går det egentlig an å rive ut hele kommunikasjonsenhet, både 4 G og Wifi slik at man kjører en vanlig bil som ikke kommuniserer med nettet? Ikke at jeg har planer om å gjøre det med det første. Men kan være greit å vite hvordan det gjøres i tilfelle dataangrep på Tesla.

Wifi er jeg usikker på. Model 3 bruker eSim, så ikke bare bare å fjerne dette heller.,

El Rolfo

Er det ikke derfor du kjøpte tesla da? Med dagens strømpriser er de jo ikke så billige lengre :P

Chris Aurora

Kontoen følger jo bilen, ikke en enkeltperson. Så svaret er vel å avinstallere appen på de enhetene som ikke skal ha kontroll over bilen.

Eller ikke være en creep og slutte å stalke kona di så klart ;)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Ingeniøren

Er ikke unikt for Tesla men vanlig for de fleste merker, inkl. den jeg kjører i dag - dog ikke fjernstyre. Vil man ikke ha det så blir man fort brukt fossilbilist igjen...

Det var noen unggutter som stjal en Jaguar I-pace i Trondheim for en stund siden og kjørte seg i hjel mot en buss. I etterkant kunne man lett gå inn på historikken i appn og se at de hadde holdt 100 pluss i en svingete 50 sone.  Ikke rart det gikk galt.

Kjekt å ha om bilen din blir stålet og for det fleste redelige mennesker er dette problemfritt  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Ampera

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. desember 2021, klokken 06:44

Oppdaget tilfeldigvis at jeg kan se hastighet, lokasjon og sikkert også styre bilen mens kona kjører og jeg er hjemme.

Sikker litt gøy, men i urette hender må vel dette være et stort problem? Går det an å slå av det? Vi har egne kontoer/kort vi bruker.

Ja det går, du/henne gjør følgende:
Deaktiver mobiltilgang til Model 3 ved å berøre Kontroller > Trygghet og sikkerhet. > Mobiltilgang.

Så slutter bilen å sende data til appen, litt usikker kanskje den forsvinner helt fra appen også.
Det er jo slik telsa ble stjålet før, de bare gikk inn og slå mobiltilgang av , og derfor krever bilen innloging til tesla konto for å slå dette av etter en vis oppdatering :) .

jkirkebo

Sitat fra: utking på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:55
Sitat fra: Smiling when sailing på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:29

Wifi er jeg usikker på. Model 3 bruker eSim, så ikke bare bare å fjerne dette heller.,

Det er bare å koble fra antennekontaktene så blir det null kontakt med omverdenen.

Man må demontere litt for å komme til da.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

filtvet

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 22. desember 2021, klokken 11:14
Tinnfoliehatt funker også.

Hva har det med saken å gjøre?

Jon Bing hadde vi som foreleser på it-høgskolen i ca 1990. Han sa følgende setning:

"Mannen kjøper en kjole i str 36, kona bruker str 40".

Om du ikke tror at slike data kan komme på avveie og brukes er du naiv. Men de flestwe er er nok det i dag.

Handyman

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:37

Jon Bing hadde vi som foreleser på it-høgskolen i ca 1990. Han sa følgende setning:

Om du ikke tror at slike data kan komme på avveie og brukes er du naiv. Men de flestwe er er nok det i dag.
Så må man ta sannsynligheten med i bildet.
Det er fult mulig å få et fly i hodet og dø av det, likevel er det heldigvis ikke mange som bekymrer seg for det.
Man bekymrer seg for svært ulike ting her i verden, og det meste kan gå skikkelig galt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. desember 2021, klokken 12:37

Alle forstår jo at data kan komme på avveie, men det er jo en kalkulert risiko for å delta i samfunnet uten store begrensinger.

Og Tesla bør ikke være førstevalg, hvis man er bekymret for data på avveie. Det finnes vel ikke noe bilprodusent som kontinuerlig har tilgang til så store mengder data om en bil, inkludert kamera...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Samtidig er Tesla relativt offensive når det gjelder sikkerhet, de har gjentatte ganger stilt opp i hacke/crackekonkurranser/gatherings, gjort en bil tilgjengelig for å prøve seg på, og tilbudt forskjellige premier, opp til en million dollar. For eksempel her: https://electrek.co/2020/01/10/tesla-hacking-challenge/amp/

Å gå åpent ut på denne måten har jeg stor tro på kontra å holde alt innenfor egne fire vegger. Har aldri hørt at noen andre bilprodusenter har gjort noe slikt. Samtidig er det definitivt en bekymring, ikke min egen privacy, men konsekvensene av at noen kommer seg inn og hva det faktisk er mulig å styre og ødelegge. Vil tro det er fullt mulig å "bricke" alle Teslaer, om man har riktig kompetanse og tilganger. Eller noe så enkelt som ddos-angrep som forhindrer sll app-bruk osv. som regel er slikt bare kortvarig, men uansett irriterende.

Kim-

Ja, du kan skru det av ved å skru av "mobil data" eller noe i menyen, da har du ikke lenger kontakt med appen i det hele tatt.. Usikker på om bluetooth nøkkelen fungerer da
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Diravi

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. desember 2021, klokken 06:44

Dette er jo ikke akkurat noe nytt da. Vi har hatt Model Si snart seks år og appen fungerte vel slik lenge før vår tid med Tesla.

Man kan selvsagt bekymre seg over personvernet, men vi bruker det til å time middagsmatlagingen til sistemann er hjemme.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA