Driving Assistant Pro og andre assistanse-system

Startet av daktari, tir 21. des 2021, kl. 22:44

« forrige - neste »

daktari

I dag har jeg fått testet kjøreassistenten skikkelig. Jeg er veldig imponert. Selv på dagens snøføre holder den fila stabilt og fint, både på 2-felt og 4-felt. Med valget i menyen kalt "Tilpasse hastighet til strekningsforløp" holder den farten nede i svinger, rundkjøringer også.

Fartsjusteringen er genial. I manuell modus sier den fra om kommende fartsgrense. Litt nærmere, og man kan trykke "set" på rattet, og ny fartsgrense velges, både reduksjon og økning. Man kan sette individuelt påslag også. Auto fartsjustering er mulig, men jeg foretrekker manuell.

Automatisk filskift på motorvei: Filskiftassistent heter den. På motorveien trykker man en lett gang på blinkern. Bilen skifter symbol på rattet ca 1 sek mens den kikker i blindsona, så skifter den fil mykt og retter opp. Etter min mening funker denne raskere og mykere enn Tesla sin, og man trenger bare en liten touch. Hvis man har bra situasjonsoversikt går det raskere å gjøre det selv.

Assisted driving plus, som høres ut som level 3 maks 60 km/t i kø på motorvei fikk jeg ikke prøvd.

Har heller ikke fått testet lyskryssassistentent som skal varsle om røde lys, ta over bremsingen og varsler når det blir grønt igjen.

I Tyskland kan man få bilen til å trekke ut mot sidene ved kø på motorvei, "rettungsgasse"/nødkorridor, men den er deaktivert her i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

Jeg ble også imponert over hvor godt det fungerte i snøvær.
Men det var flere av disse systemene det stod «ikke støttet i dette landet», men siden du fikk brukt det, så bekrefter det antagelse om at det var kartkvaliteten der jeg bor som var problemet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Mhg22

Er ikke adaptive cruise standard? Må man ha driving Assistant plus?

Trond.m

Sitat fra: Mhg22 på tor 23. des 2021, kl. 21:48
Er ikke adaptive cruise standard? Må man ha driving Assistant plus?
Ja, ut fra prislisten så må vi konkludere med det.

LMOR

I dag tenkte jeg å lage noen ruter, men får ikke Manøvreringsassistenen frem.
Er det bare automatisk ryggerute som det er åpnet for så langt?
Mente jeg hadde testet dette, men kan være jeg bare testet rygging

LMOR

eSim

Vet du om parking pro er noe alle med parking plus får? Eller må det kjøpes som en SW oppdatering?

LMOR

Oppfatter at det er mer visuelt, at du kan peke på den plassen du vil parkere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA