Levere Strøm?

Startet av GHS, tir 21. des 2021, kl. 22:22

« forrige - neste »

Trond.m

Litt på siden i forhold til temaet, men jeg skulle gjerne hatt et adapter med AC uttak tilsvarende det man kan få til Ioniq. Hadde vært fint å kunne bruke batteriet på bilen til elektrisk utstyr. Mener at Ionic har et adapter som man kobler til ladeporten med Schuko uttak, men det er vel ikke en standard så det kan brukes på andre biler.

turfsurf

Sitat fra: elektro på tor 12. mai 2022, kl. 22:41
Dette er jo i så fall helt rått og en god grunn til å kjøpe en bil som ticker mange bokser for allerede, særlig med software 3.0.1! Regner med at en ev. ID.6 og ID.Buzz også får det samme.
V2H er ihvertfall ett stort pluss for min del. Når dette kommer på plass og blir standardisert kommer jeg garantert til å bytte til en bil med det. Passer perfekt til hyttebruk. Kan være kjekt hjemme og for å ta effekt-topper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Trond.m på lør 14. mai 2022, kl. 10:11
Litt på siden i forhold til temaet, men jeg skulle gjerne hatt et adapter med AC uttak tilsvarende det man kan få til Ioniq. Hadde vært fint å kunne bruke batteriet på bilen til elektrisk utstyr. Mener at Ionic har et adapter som man kobler til ladeporten med Schuko uttak, men det er vel ikke en standard så det kan brukes på andre biler.
Krever at bilen støtter å levere strøm under V2L-protokollene, noe som Ioniq 5 og Kia EV6 støtter. Nye Kia Niro EV skal og få støtte for dette, og de vil bruke likt adapter.

Er noen flere biler som har meldt at de vil støtte V2L, bla Ford F-150 lightning. men om de kan bruke Hyundai/Kia-adapteret er usikkert. Det må nok testes, eller sjekket på oppbyggingen (koblingsskjema) for å se om de er interkompatible.

Kanskje kan det at Ioniq/Kia kan støtt opp til 3,6 kW effekt, føre til at det ikke virker hos andre. Ford sier de støtter opp til 9,6 kW, så det er mulig at det gjør at disse ikke virker om hverandre.

https://www.cnet.com/roadshow/news/hands-on-hyundai-kia-v2l/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Takk for god informasjon  :+1:

Hvis id.4 skal støtte V2H, så skulle man tro at det bare er en SW endring til for å støtte V2L.

turfsurf

Sett fra bilen sin side, hva skal egentlig forskjellen være på V2H, V2G og V2L? Er ikke alt dette ting som styres fra utstyret som kobles til bilen?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søn 15. mai 2022, kl. 10:07
Sett fra bilen sin side, hva skal egentlig forskjellen være på V2H, V2G og V2L? Er ikke alt dette ting som styres fra utstyret som kobles til bilen?
Jeg vil gjette strømstyrken som skal leveres i retur, og om det leveres over AC eller DC. AC passer fint for lavstyrke strøm ut, DC krever vel en boks som fungerer som en kontrollenhet for å si hvor mye strøm og ved hvilken Volt den skal sende med.

Jeg ser ikke noe veldig stor forskjell for bilens side om det er V2G eller bare V2H, men både hvordan det kobles opp og hvordan strøm styres mellom hus og grid eller bil, vil være svært forskjellig.

Der den kun trenger å koble fra strøm inn til huset via grid når bilen skal levere til Home, så må den være smartere når den skal sende ut til Grid. Og jeg tenker både boksen med mer avansert styring for å kunne sende strøm tilbake til grid, vil nok være dyrere og mer komplisert enn V2H.

Når det skal kunne sendes som V2G, så må også utstyret i nett-trafo støtte at strøm sendes i retur.
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på man 16. mai 2022, kl. 01:09
Jeg vil gjette strømstyrken som skal leveres i retur, og om det leveres over AC eller DC. AC passer fint for lavstyrke strøm ut, DC krever vel en boks som fungerer som en kontrollenhet for å si hvor mye strøm og ved hvilken Volt den skal sende med.

Jeg ser ikke noe veldig stor forskjell for bilens side om det er V2G eller bare V2H, men både hvordan det kobles opp og hvordan strøm styres mellom hus og grid eller bil, vil være svært forskjellig.
Kan ikke tenke meg at det vil være noe annet en AC som benyttes. Strømstyrken vil nok være avhengig av bilens lader, og ikke styrt av om det er V2L/G/H.

V2G og V2H vil vel være så godt som null forskjell rent teknisk, det er vel kun hvem som styrer som er forskjellen. Unntaket vil vel være en power gateway hvis huset skal kunne gå off-grid i perioder.

elektro

Spørsmålet er om det er bortkastet å investere i to Easee bokser da. De skal ikke opp før utpå høsten en gang, før det vet vi kanskje mer..
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på tor 26. mai 2022, kl. 11:30
Spørsmålet er om det er bortkastet å investere i to Easee bokser da. De skal ikke opp før utpå høsten en gang, før det vet vi kanskje mer..
kjøp 1, kjøp en blå/rød industristikk (100,-) til den andre kursen enn så lenge?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Svk

Støtter id4/enyaq V2L nå?

Øyvind.h

Tror ikke de får V2L, men programvare i min støtter nå tilsynelatende V2H. Men det krever ladestasjon som støtter V2H. Det er produkter under utvikling, men kjenner ikke til ladere som støtter V2H i Norge pt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svk

Strømbrudd igjen her.nå har jeg bestillt V2l adapter. Så er jeg klar til neste gang.hadde jo tenkt å bytte til id4/enyaq.
Får ikke solgt attoen allikevel.

Hvorfor er det så få som støtter V2L?

igniztion

V2L er for min del mest en gimmick. Kan selvsagt se noen kjekke bruksområder, men V2H/V2G er jo genialt spesielt om man har solceller. Kan bruke bilen som strømlager i stedet for å investere i et dyrt batterioppsett til huset. Uten solceller er det jo kjempekjekt å kunne forsyne huset med strøm i de dyre timene og lade opp batteriet når det er billig.

2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

RJK

Sitat fra: igniztion på søn 20. aug 2023, kl. 21:26V2L er for min del mest en gimmick. Kan selvsagt se noen kjekke bruksområder, men V2H/V2G er jo genialt spesielt om man har solceller. Kan bruke bilen som strømlager i stedet for å investere i et dyrt batterioppsett til huset. Uten solceller er det jo kjempekjekt å kunne forsyne huset med strøm i de dyre timene og lade opp batteriet når det er billig.

Gimmick? Er jo en enorm batteribank som man har med seg. V2L gjør jo at man kan utnytte dette når man er på veien. Eller med en ledning inn vinduet for å gi litt strøm om det er svart i elanlegget hjemme eller på hytta.

At V2H/V2G er enda mer anvendelig, også som et husbatteri for de som har veldig gode avtaler på hurtig/lynlading eller har hus med egen lader og solcelle-anlegg, ser jeg på som et utvidet bruksscenario som bare treffer noen. Men veldig fint for de det treffer for.

Ikke alle får satt opp solceller siden man bor i leilighetsbygg eller det er verneverdig eller boligen rett og slett ikke egner seg. Så må man i tillegg ha egen lader som går mot eget sikringsskap, om man ikke får en avtale som begunstiger bileier dersom det er via fellesladere i et fellesanlegg.

Er jo lite interessant å bruke eget elbilbatteri til begunstigelse for borettslaget, om man ikke ser at bidraget gavner en selv nok.

Det siste er jo mot eget bruksmønster. Solcelleanlegg produserer mest på dagtid, og for mange så står bilen i parkeringsområdet til arbeidsgiver på dagtid når det produseres som mest.

Da er det veldig lite til hjelp, om man ikke kan få billig strøm hos arbeidsgiver, som kan hjelpe til på kveld og natt når man er hjemme igjen. Og spørs om arbeidsgiver er så lysten på at alle som kjører elbil gjør dette, samtidig som de selger egen produksjon tilbake til netteier.

Selvsagt er det de som bruker kollektivt til og fra jobb, og da er det selvsagt fint å kunne bruke bilen til å tjene/spare penger på egen strømproduksjon. Jeg har mere trua da på at man kjøper seg et husbatteri (eller en skrota Leaf med fungerende batteri og lading) som kan fungere som husbatteri. Det siste er sikkert den billigste løsningen. ;)
Bosted Oslo

Svk

Tenker V2L og Airfyer er knall :-) men er det bare korea/kina biler som har dette?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA