Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

V2l

Startet av moby666, tirsdag 21. desember 2021, klokken 11:05

« forrige - neste »

moby666

Vil følgende funke og er det "innenfor "

Jeg har en 16 amp kurs i huset som alle panelovner er koblet på. Det er også et stikk på veggen ute på denne kursen. Hvis jeg tar sikringen på denne kursen og tar en kabel fra V2l adapteret på bilen med stikk i hver ende og kobler den i kontakt på veggen. Vil det være innenfor? Kretsen til vanlig strøm er brutt ved sikringen og kretsen Vil få strøm fra bilen. Hvordan blir det med jording?

Øyvind.h

Det hørtes ikke ut som et opplegg du bør gå for. Til nøds legg skjøteledning fra bilen og inn et vindu/gjennom ventil (det er heller ikke lovlig, men hakket mindre ille enn et strømførende støpsel).
Men - det er mer noe jeg ville vurdert ved langvarig strømstans og krise enn daglig bruk. Det er ikke en trygg og god løsning. Skulle noe gå galt står du der med solid regress, pluss risiko for liv og helse som ikke kan erstattes på samme måte som ting kan.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

scoot

Det korte svaret her er NEI. Dette er på ingen måte okay, og potensielt livsfarlig hvis du kobler spenning på et støpsel som du stikker inn i en stikkontakt for å fore anlegget med strøm. Tenk hvis noen kommer og drar ut denne og kommer nær pinnene på støpselet? Da blir det 230V rett i hånda, og dette er en av hovedgrunnene til at det finnes HUN/HAN plugg og støpsel.

1. Det vil funke, men det er ikke innenfor.
2. Husets jordelektrode er ikke utkoblet selv om du tar sikringen, så anlegget vil fortsatt ha jord - bilen har ikke jordet uttak i V2L, og skal egentlig ikke reagere nevneverdig på dette. Men siden du nå får spenning fra en bil - og har jordelektrode som også har spenning mot faser fra netteier kan det bli potensialforskjell på anlegget innvendig som kan forårsake berøringsspenning mellom annet jordet utstyr - siden de nå er forsynt fra to forskjellige forsyninger.

Den eneste måten en slik løsning kan funke SIKKERT på er hvis huset og bilen er beregnet for det, og det er det ikke i dette tilfellet - hverken eller. ( jeg snakker batteribanker, inverter og ordentlig kobling mellom nett-spenning og det man trekker fra bil/batteribank ) Dropp det!
2009 Revai

moby666

Ja, lekte bare litt med tanken :) har vel egentlig gjort de samme vurderingene selv. Men hadde vært kult å finne en god, enkel og sikker løsning. Bor ikke langt unna en IONITY stasjon, så det kunne vært potensielt penger å spare, hvis strømprisene fortsetter sky-high.

Jorn01

#4
Hvis det handler om å spare penger, så vil jeg tro at det vil være bedre å koble bilen direkte til noen av apparatene som bruker mye strøm, f.eks en panelovn eller to, en kokeplate eller en varmtvannsbereder, etc. innenfor 15A(?) som er max på V2L.
Du vil da ikke bryte noe regelverk.
Løsningen du antyder ville jeg bare ha vurdert som nødløsning ved langvarig stømbortfall - etter først å ha koblet ut hovedsikringen. (Eneste "fordel" vil da være at du kan bruke en av husets kurser m/ tilhørende stikkontakter - istedenfor å ha noen skjøteledning liggende på gulvet).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA