AC-lading virker ikke - reklamasjon?

Startet av fonberg, lør 18. des 2021, kl. 18:51

« forrige - neste »

fonberg

Hei, bilen min (2017 S90D) vil ikke AC-lade. Prøvd flere ladepunkter, både org. Shuko-ladekable, og Type 2-kabel. Samme symptom: Bilen stopper lading etter få sekunder, viser feilmelding om AC-lading i dashboard, bilen prøver å starte lading et par ganger til før den gir opp og ladeportlyset blir rødt. Hadde lignende symptom i oktober 2020, da var bilen innenfor garanti, og Tesla byttet internlader. Nå er bilen gått 105k og er dermed utenfor garanti. Vil jeg da kunne kreve reklamasjon på reparasjon og deler som er bare et drøyt år gammelt?
Booket service for dette i appen, og tidligste tidspunkt var 7. januar. Men denne situasjonen er vel grunn god nok til å ringe inn «emergency» på servicetelefonen - eller?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Muffinman

Har hørt Tesla avslå å reparere håndtak som har ramlet istykker på nytt ved å vise til en 2 års delegaranti. Så kan hende det er noe der som er nyttig. Men det kan jo i teorien være ulike ting som gjør at AC-ladingen ikke funker annet enn selve laderen.

fonberg

Virker som det er bilrelatert i hvert fall. Prøvde to andre ladebokser i dag, med samme resultat. Andre biler lader uproblematisk på disse. Samtidig prøvde keg også i dag både AC og DC (SuC) hos Tesla Trondheim, og her ladet bilen uten problem...

La inn servicebehov i appen i går, og fikk time i Trondheim 7. januar. Gikk inn og redigerte i dag for å legge ved bilde av feilmelding, og da mistet jeg tydeligvis plassen i køa... Ingen ledige tider i Trondheim, og eneste alternativer var noen tider i Molde 17. januar fire timers kjøring unna (jeg bor i Trondheim).  Kan jeg forvente at saken blir prioritert fram ved manuell håndtering av forespørselen?

fonberg

Feilmeldingen, har fått den samme på fem ulike ladepunkter.

Muffinman

Lading som ikke virker, da skal du prioriteres. Ville prøvd å få kontakt med noen utenom den hersens appen.

fonberg

Sto i skranken hls Tesla Trondheim da du skrev forrige post, Muffin😊 De tok inn bilen, og mistenker feil i ombordlader. Måtte akseptere kostnadsestimat på drøyt 4k for to timer diagnoseestimat-arbeid. Må man typisk betale for arbeid dereom det viser seg å være reklamasjon på deler?

Klykken

Nei, reklamasjon bør gjelde hele jobben..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

alda

Kommer inte detta in under batteri och drivlinjegarantin som är på 8 år? Annars reklamation.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

MrBacardi

Med forbehold om at denne bilen er et forbrukerkjøp (og ikke bedrift) så skal dette være en reklamsjonssak (innenfor 5 år). Du skal ikke betale noe for hverken diagnose eller reperasjon.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

fonberg

Sitat fra: MrBacardi på man 20. des 2021, kl. 14:50
Med forbehold om at denne bilen er et forbrukerkjøp (og ikke bedrift) så skal dette være en reklamsjonssak (innenfor 5 år). Du skal ikke betale noe for hverken diagnose eller reperasjon.

Privatkjøpt ny, av meg. Da bør det ikke være noe problem selv om den er passert 100k, takk for avklaring.
Kjører forresten Lexus 250 etellerannet leiebil i mellomtiden. Good grief. 100.000 knapper og symaskinmotor som spinner vilt uten at det skjer noe.

fonberg

Oppdatering: Tesla byttet ombordladerne, mente at to av tre delladere var defekte. Blant annet den som håndterer enfas-lading, som forklarer hvorfor den ikke ville lade på min boks som er 16A enfas. Betaling for dette var ikke tema fra Teslas side.

Klykken

Sitat fra: alda på man 20. des 2021, kl. 14:31
Kommer inte detta in under batteri och drivlinjegarantin som är på 8 år? Annars reklamation.
Nei, det er isolert sett batteri og isolert sett motor(er).

Sitat fra: fonberg på søn 26. des 2021, kl. 09:59
Oppdatering: Tesla byttet ombordladerne, mente at to av tre delladere var defekte. Blant annet den som håndterer enfas-lading, som forklarer hvorfor den ikke ville lade på min boks som er 16A enfas. Betaling for dette var ikke tema fra Teslas side.
Supert! Slik det skal være 👍👌
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: fonberg på søn 26. des 2021, kl. 09:59
Kan være en tanke å prøvelade med blått adapter om en har slik problematikk. Det er lasket og vil gi spenning til alle delladere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA