Tesla appen er best!

Startet av skysurfer, ons 15. des 2021, kl. 17:19

« forrige - neste »

skysurfer

Måtte bare skrive litt i frustrasjon....her er et kort sammendrag:

Min far har en mercedes c350e med hvor appstyringen sluttet å virke.
Det er jo naturlig at den slutter å virke når man betaler for et år om gangen så da skulle jeg hjelpe ham å fornye abonnementet. Vi holdt på i en times tid å trykke rundt i appen for å prøve å fornye abonnementet uten hell (jeg har IT-bakgrunn). Det endte opp med at han oppsøkte merkeforhandler. Der ble han bare møtt med en som trakk på skuldrene og anbefalte og slette alt og prøve på nytt.

Da var det klart for runde 2:
Jeg slettet både konto og app, og etter "litt" inntasting av informasjon så fikk jeg valget om å tilknytte bilen. Appen ville da ha understellsnummer og det ble lagt inn. Appen ville deretter at vi skulle ut i en iskald bil og trykke på Info knappen i taket. Etter trykk på infoknappen begynte bilen og sende data til Mercedes. Etter en liten stund begynte den å ringe. Volumet gikk selvfølgelig ikke an å justere, det var alt for høyt og spraket. I alt bråket kunne vi høre en stemme som sa at denne tjenesten kun var tilgjengelig mandag-fredag frem til 19 på kvelden. Dette var på en søndag....

Runde 3 på hverdag:
Vi satte oss i den kalde bilen og ringte opp igjen....
Etter litt tast 1 for ditt osv. fikk vi snakke med noen.
Der fikk vi beskjed om å gå inn i appen og ta bilde av førerkort, og deretter ta en selfie.
Fattern løp inn for å hente førerkort, og etter mye om og men ville appen til slutt godta førerkortet, og etter litt om og men, godtok den selfie også. Dette må manuelt godkjennes av Mercedes.
Hun vi snakket med sa at vi ikke måtte bestille tjenester i appen, men heller logge inn fra en PC.
Vi flytter oss inn til PC'en og forsøker å logge inn.... Server utilgjengelig pga. vedlikehold....

Runde 4:
Etter litt tålmodig venting fikk vi logget inn.
Når man da skal velge pakkene med tjenester er det lett å velge feil pakke. ALT som Tesla gir gratis til sine kunder skal Mercedes ha blodpris for. Vi velger å kjøpe en pakke med komfor-tjenester, betaler med kredittkort og får etter hvert en bekreftelse på at tjenestene er bestilt. Vi skifter da fokus til appen på telefonen. Der står det ikke noe om at det er kjøpt noen tjenester.....
Etter litt roting rundt i menyen på websiden finner jeg ut at de tjenestene man har kjøpt må AKTIVERES MANUELT!
Tjenestene blir aktivert, og det kommer en push-melding til telefonen om at tjenestene er aktivert.
Men appen mener fremedels at ingenting er aktivert.
Etter en restart av appen skjønner den at den at tjenestene er aktivert. Status på alt fra låser/dører/vinuder/dekktrykk er: Utilgjengelig..... hurra for Mercedes.....not.
Dette er faktisk helt tragisk....

Hilsen litt frustrert hjelper..
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

AlexØ

Hadde frem til 8desember en mercedes. men jeg brukte aldri appen ettersom det eneste jeg kunne gjøre var å låse eller låse opp.

men du burde prøve Peugeot sin App.  Moren min har en e-208 og den lar deg starte oppvarming av bilen ca 15% av gangene man kommer inn i appen, som igjen er ca 30% av gangene man prøver å åpne den.

skysurfer

Sitat fra: AlexØ på ons 15. des 2021, kl. 17:45
men du burde prøve Peugeot sin App.  Moren min har en e-208 og den lar deg starte oppvarming av bilen ca 15% av gangene man kommer inn i appen, som igjen er ca 30% av gangene man prøver å åpne den.

Høres ut som Nissan og Peugeot har samme opplegg  ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

k1

Bruker nissan sin selv og har ALDRI problemer med den. Den er bare treg, men fungerer fint nok.
Men ja, hittil har Tesla sin app vært den beste/mest brukervennlige jeg har brukt.

Lynet

BMW sin app er også treg. Bruker ca 1 min på å starte varmen, og du får ingen tilbakemelding på om den virkelig har startet!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Ikke så rart siden Peugeot leverer bilene sine med ultramoderne 3G-modemer (!). Siden 3G er utdatert og avslått kommuniserer bilen bare på det trenge 2G-nettet. Til sammenligning kan det se ut som nye Tesla 3 og Y til året kommer med 5G-modem.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på ons 15. des 2021, kl. 22:17

Ikke så rart siden Peugeot leverer bilene sine med ultramoderne 3G-modemer (!). Siden 3G er utdatert og avslått kommuniserer bilen bare på det trenge 2G-nettet. Til sammenligning kan det se ut som nye Tesla 3 og Y til året kommer med 5G-modem.
Kanskje de har WAP som backup  :D ;D
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1000kwh

Appstyring var helt vesentlig for Tesla fra dag 1. Derfor er de best og forblir sikkert det i all fremtid.

geear

Sitat fra: Handyman på ons 15. des 2021, kl. 23:47
Sitat fra: jkirkebo på ons 15. des 2021, kl. 22:17

Kanskje de har WAP som backup  :D ;D
GPRS iallfall.. ;)

kodax

Ikke kødd med WAP, det var jo konge! (...dvs. artig å ha og lage sider, men bruken var jo så som så..:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA