Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IONIQ Electric kampanje... er det god?

Startet av Batman, tirsdag 14. desember 2021, klokken 16:00

« forrige - neste »

Batman

Hei,

ikke en annonse, men jeg tenker å kjøpe ny ioniq premium for 299.000. er det god pris for ny 38kw ioniq eller finnes det bedre biler til denne prisen?

auty

Det kommer selvsagt litt ann på hvilke egenskaper du er på jakt etter.

Hyundai Ioniq er ikke den bilen det går mest av om dagen.
Den har vært på markedet en stund, og lader sakte. Men har veldig bra effektivitet.
Om den er noe særlig mer utdatert enn Nissan Leaf (som selger bra) tror jeg egentlig ikke.

Anbefaler deg å sammenligne mot bilene hva folk kjøper i ca den pris- og størrelsesklassen. Data fra elbilstatistikk.no

  • Tesla Model 3
  • Nissan Leaf
  • Hyundai Kona
  • VW ID3
  • Peugeot 2008
  • MG ZS EV
  • Citroen e-C4
  • Opel Mokka

Hvis du liker tilbudet du har fått på Ioniq bedre enn hva du kan få på en av disse, så har du en vinner.

Batman

Tusen takk :+1:

jeg vil gå gjennom listen din. det jeg liker med ioniq er at bilen er tilgjengelig for kjøring og ingen ventetid.

Daniel_0007

#3
Ville heller gått for id3, f.eks denne kampanjen for 310k hvis du bor i oslo. Da får du vesentlig mer rekkevidde samt en mer moderne bil.
Evt cupra born i first utgave fr 350k da får du med vinterhjul og serviceavtale.

https://butikk.cupraofficial.no/bygg-ny-bil/first-born/line

https://blogg.eabryn.no/volkswagen-kampanje/id-3/
Model 3 2019 LR Rwd

Batman

Takk for hjelpen! Cupra ventetid er 26 uker. Jeg skal sjekke ID3, er den bedre enn Ioniq 38kw?

batterimannen

Sitat fra: Batman på tirsdag 14. desember 2021, klokken 18:45
Takk for hjelpen! Cupra ventetid er 26 uker. Jeg skal sjekke ID3, er den bedre enn Ioniq 38kw?

Det kommer an på hva du er ute etter. Hvilke ønsker har du for rekkevidde, innvendig plass, lydisolasjon, hurtiglading og ekstrautstyr? Er det kanskje fordel med å kunne ha taklast og eller hengerfeste, eller er det helt likegyldig?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Batman

Takk for hjelp :+1:

Jeg vil si å passe familie på 4. 200 km rekkevidde å kjøre til og tilbake fra skianlegget. taklast er ikke obligatorisk, men velkommen

Jeg ser også på nettsiden at kona standardsortiment selges for samme pris

RJK

#7
Sitat fra: Batman på tirsdag 14. desember 2021, klokken 20:36
Takk for hjelp :+1:

Jeg vil si å passe familie på 4. 200 km rekkevidde å kjøre til og tilbake fra skianlegget. taklast er ikke obligatorisk, men velkommen

Jeg ser også på nettsiden at kona standardsortiment selges for samme pris
Dessverre er begge bilene skrekkelig trege med å hurtiglade, og lynlading kan du omtrent glemme å få effekt av. Da må du i tilfelle opp på Kona med det store batteriet. Da er du plutselig oppe i prisleiet til en TM3 RWD, som har tilsvarende rekkevidde, men tilgang til SuC-nettverket.

Min lader ca like sakte i minutter 10-80, men da har jeg til gjengjeld fylt på rundt 51 kWh, mens Ioniq 38 vel har fått ca 30 kWh ekstra. På samme ladetid vil du kunne se pumpa ved siden av levere strøm også til bil nr. 2, og den vil forlate kun få minutter etter, eller ca samtidig om de 2 bilene ikke hadde så tomt batteri som 10 % SoC.

Selv om jeg liker bilen min veldig godt, så er det ikke til å stikke under en stol at ladetid på langtur er en øvelse i å finne alternative gjøremål, om du ikke skal spise samtidig. Da til gjengjeld har du god nok tid til dessert og kaffe...

Jeg ville kun vurdert Ioniq om rekkevidden er tilstrekkelig uten behov for lading langs veien, selv på vinteren. Eller du er villig til å stå lenge for noe begrenset rekkevidde videre.

Dessuten får du langt mere på krok bak en TM3 RWD, og langt mere lagringsplass, så hadde jeg vært ute etter ny bil nå, ville den stilt sterkt. Ja, den er riktignok endel dyrere enn Ioniq'en du vurderer, også på forsikring, men er samtidig en mye mer komplett bil som fungerer glimrende på langtur.

Synd, men Hyundai drepte Ioniq med den trege ladetiden, ihvertfall for meg som liker formen og utseendet bedre på Ioniq.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Batman

Takk for hjelpen.  :+1:Som jeg forstår er TM3 startpris 376.000 så legger man til vinterdekk og ekstra ting blir det over 400.000. Det er nesten det dobbelte av budsjettet mitt for bilen. Målet mitt var å kjøpe Ioniq 28kw i begynnelsen, så økte jeg litt budsjettet og søkte etter brukt Ioniq 38 kW. Pris for brukt Ioniq 38kW er rundt 230.000-250.000 på finn. Da tenkte jeg at jeg kanskje kan kjøpe ny Ioniq for 299 900 i stedet for å kjøpe brukt.  :) Jeg sliter virkelig med å komme til en avgjørelse.

RJK

Sitat fra: Batman på onsdag 15. desember 2021, klokken 21:35
Takk for hjelpen.  :+1:Som jeg forstår er TM3 startpris 376.000 så legger man til vinterdekk og ekstra ting blir det over 400.000. Det er nesten det dobbelte av budsjettet mitt for bilen. Målet mitt var å kjøpe Ioniq 28kw i begynnelsen, så økte jeg litt budsjettet og søkte etter brukt Ioniq 38 kW. Pris for brukt Ioniq 38kW er rundt 230.000-250.000 på finn. Da tenkte jeg at jeg kanskje kan kjøpe ny Ioniq for 299 900 i stedet for å kjøpe brukt.  :) Jeg sliter virkelig med å komme til en avgjørelse.
Ja, da er jo det et lite hopp... ;)

Trenger stort sett ikke bruke penger på annet enn valgfri farge, hengerfeste og vinterhjul til TM3, da den er ganske komplett. EAP er det flere som mener du ikke får noe særlig igjen for, og FSD er bortkastede penger, til nå.

For all del, Ioniq'en er en lite tørst bil, og ser bra ut i mine øyne. Om den er stor nok til din bruk, kan egentlig bare du vite for sikkert. Og samme om treg hurtiglading blir en issue for deg eller ikke.

Ellers synes jeg det er bra med valg i 300 K-klassen, og @Auty har en grei liste å velge blant. Er dog ikke så fan av Leaf, da den bruker ChaDeMo, og den både coldgater og rapidgater.

Selv har jeg sansen for de franske på listen. Flere av de gir grei rekkevidde, og ganske grei ladefart. Og flere av de takler litt taklast og litt på slepekroken om det skulle være ønskelig eller behov for. Alt til en pris rundt de 300 K du strekker deg til allerede.

Uansett, lykke til med valget!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Batman

takk for hjelpen! Jeg vil begynne å ringe selgerne :) :+1:

IK

#11
Hei! Tenkte selv på ny Ioniq.
Vær obs på at du må betale for matter og vinterdekk.
Ble sagt i BnH at til sammen koster bilen 320.000

Batman

Jeg har snakket med Hyundai-representant i dag også. Ja, de har nevnt det samme. Nå begynte jeg å tenke på å kjøpe brukt ioniq på finn.  :-[  Jeg er på villspor

Batman

Sitat fra: IK på torsdag 16. desember 2021, klokken 19:58
Hei! Tenkte selv på ny Ioniq.
Vær obs på at du må betale for matter og vinterdekk.
Ble sagt i BnH at til sammen koster bilen 320.000

Hei, Jeg så innlegget ditt, hvilken bil endte du opp med å kjøpe? Jeg har veldig lik situasjon som deg

IK

Hei

Endte med Kia Soul 2018 som kostet halvparten. Funker veldig bra i byen / omegn so far...
Kupeen er overraskende romslig men bagasjerom er liten.
Denne er min første elbil.
Har en bensinbil for lange turer.

Vurderte også 2008e. Synes denne er kul. Og har vinterdekk inkludert i prisen :)
Citroen e4 er enda billigere tror jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA