Problemer med 4G i kulden?

Startet av e-tron-tron, man 13. des 2021, kl. 14:18

« forrige - neste »

e-tron-tron

Er det flere her som opplever problemer med 4G i minusgrader?

Det kan være en ren tilfeldighet at mine problemer oppstår når det er kuldegrader. I de siste ukene har jeg hatt treg eller ikke-eksisterende 4G. Jeg har full eller god dekning, men bilen har ikke internettforbindelse.

Har selvsagt prøvd standard ting som omstart av hjem-skjerm, TCAM, av og på med mobildata osv.

Polestar support aner heller ikke noe, som forventet.

Vinteren i fjor opplevde svært mange 4G-problemer. Problemet var globalt for hele flåten. Tror konklusjonen ble at problemet var server side for flåten. Men ettersom jeg nok en gang har samme problemer, dras tankene mot at det kan være individuelt i bilen, der minusgrader er fellesnevner.

Ønsker å forhøre meg her før jeg tar en (sannsynligvis meningsløs) tur til Bilia.

hELgenen

Hadde null problem i går - ikke kjørt i dag så vet ikke status der nå.
Men har tilgang til bilen fra app - så alt ser normalt ut herfra.

CorsoDante

Sitat fra: Polestar-eier på man 13. des 2021, kl. 14:18
Er det flere her som opplever problemer med 4G i minusgrader?

Det kan være en ren tilfeldighet at mine problemer oppstår når det er kuldegrader. I de siste ukene har jeg hatt treg eller ikke-eksisterende 4G. Jeg har full eller god dekning, men bilen har ikke internettforbindelse.

Har selvsagt prøvd standard ting som omstart av hjem-skjerm, TCAM, av og på med mobildata osv.

Polestar support aner heller ikke noe, som forventet.

Vinteren i fjor opplevde svært mange 4G-problemer. Problemet var globalt for hele flåten. Tror konklusjonen ble at problemet var server side for flåten. Men ettersom jeg nok en gang har samme problemer, dras tankene mot at det kan være individuelt i bilen, der minusgrader er fellesnevner.

Ønsker å forhøre meg her før jeg tar en (sannsynligvis meningsløs) tur til Bilia.

Var -7 her for et par dager siden, og siden har jeg ikke hatt 4G. Får heller ikke musikk via Bluetooth, så da er man på DAB...

Ble det en meningsløs tur til Bilia / mobil service for din del?
TMYP HW4 / TM3P Atom

hELgenen

Har fortsatt ikke hatt problem med 4G - minus 20 her i går.

Virker også som bilen vekkes av 4G aktivitet gjennom appen - dvs. hver gang jeg går inn og sjekker status via app - så trigges lading. Det trekkes da ca  93W i underkant av 1 time etter at jeg har vært inne på appen.
Denne bilen oppfører seg veldig annerledes enn alle andre elbiler jeg har hatt på akkurat dette området.
Ville definitivt ikke sjekket app dersom jeg f.eks skulle la den stå over lengre tid uten tilkoblet lader da jeg mistenker at bilen sakte men sikkert da ville tappe batteriet......

Uansett - null problem med 4G i 20 minus her

Oddaa

Sitat fra: hELgenen på søn 26. des 2021, kl. 11:01
Har fortsatt ikke hatt problem med 4G - minus 20 her i går.

Virker også som bilen vekkes av 4G aktivitet gjennom appen - dvs. hver gang jeg går inn og sjekker status via app - så trigges lading. Det trekkes da ca  93W i underkant av 1 time etter at jeg har vært inne på appen.
Denne bilen oppfører seg veldig annerledes enn alle andre elbiler jeg har hatt på akkurat dette området.
Ville definitivt ikke sjekket app dersom jeg f.eks skulle la den stå over lengre tid uten tilkoblet lader da jeg mistenker at bilen sakte men sikkert da ville tappe batteriet......

Uansett - null problem med 4G i 20 minus her
Om dette fungerer lignende som hos Volvo så gir de følgende beskrivelse som bør begrense problemet du antyder: ''Etter at fjernnøkkelen er tatt ut av bilen, er funksjonene til kontinuerlig tilgjengelig i 5 døgn, og deretter én gang per time i de neste 17 døgnene. Etter til sammen 22 døgn blir systemet slått av til bilen startes igjen.''

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

e-tron-tron

Sitat fra: CorsoDante på søn 26. des 2021, kl. 08:54
Var -7 her for et par dager siden, og siden har jeg ikke hatt 4G. Får heller ikke musikk via Bluetooth, så da er man på DAB...

Ble det en meningsløs tur til Bilia / mobil service for din del?

Ikke dratt til Bilia ennå. Etter oppdatering til P1.8 har jeg ikke hatt problemer, så det var trolig noe feil i tilknytning til P1.7 software.

Men på Reddit er det noen som også nevner at problemet kan skyldes feil i hardware, siden Polestar gjenbruker samme hardware som i Volvo. Der er det kjent at enkelte moduler sliter med fukt og lekkasje, som fører til at 4G forsvinner. Det er en kjent feil, og selvsagt plagsomt at Polestar support ikke er kjent med dette.

Alt er likevel usikkert siden softwareoppdateringen fikset problemet hos meg.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA