Key Fob

Startet av hELgenen, søndag 12. desember 2021, klokken 10:11

« forrige - neste »

hELgenen

Er på jakt etter key fob til nøkkel nr 2 - kunne forsåvidt tenke meg å bytte ut key fob'n til nøkkel nr 1 også.

Er litt usikker på denne appen - dvs. appen har fungert, men i går kveld måtte jeg faktisk låse opp mobilen og starte opp appen for å få låst opp bilen - og da måtte jeg gå via menyvalget i appen...Tidligere berørte jeg bare håndtaket med mobilen i lomma...

Uansett - har kikket litt på ymse key fob på nettet.

Fant noen på amazon som så ok ut - men prisen havnet på 354 NOK kr - dvs. da blir det vel full moms ,fortollings - gebyr og alt det andre så sluttregningen havner vel fort på tusenlappen. Det synes jeg faktisk ikke det er verdt uten å ha holdt plastikken først - så tenkte at kanskje noen har noen tips til hvor jeg bør kjøpe slik at det ikke blir katta i sekken.

RJK

Du må sette deg bedre inn i reglene for import. På Amazon krever de inn mva for norske myndigheter på sluttsummen du betaler, inkludert det du må betale i frakt. Dermed er det forhåndsfortollet inn, og mulighet for transportør til å kreve inn ekstragebyr er mer eller mindre eliminert.

Sagt på en annen måte, du må ikke betale noe utover sluttsummen du avkreves av Amazon, så her er det bare tut og kjør.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Rart..har faktisk fått toll på varer fra Amazon. Så mulig posten roter da?

jrs

Bare pass på at du velger en fraktmåte hvor det står "estimated VAT".
Da betaler du moms til Amazon, og slipper gebyr når pakken kommer til Norge.

rowu98ab

Hvis key fob er det samme som "karosseriet" til nøkkelen, fikk jeg i dag levert en slik for nøkkel 1 fra AliExpress. Ikke original men skal ikke så mye til for å forbedre den plastkassen som nøkkelen ligger i. Valgte en i skinn, samme farge som bilen, med lærreim og metallhempe, gun black metal. For 20 $ var det helt greit å teste.

Fornøyd jeg, ser endelig ut som en nøkkel.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

hELgenen

Bestilte en på amazon.
Sabla pris...560 NOK inkl frakt og moms.

Men tar gjerne imot en lenke på ali express sin variant om den fungerer.

rmi

hELgenen

Da har jeg fått et nytt nøkkel deksel.

Hele prosessen var litt oppklarende. For det første trodde jeg faktisk at den andre nøkkelen jeg fikk kunne settes inn i en ny key fob. Men nei. Med bilen fikk jeg 2 nøkler. Den vanlige + en såkalt activity key (Key Tag/Sport key) samt 2 slike metall nøkler hvor den ene av de to ligger inn i key fob.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Bilde over viser orginal deksel, nøkkel( i nytt deksel), activity key + en metall manuell backup nøkkel
Jeg trodde faktisk at denne activity key var "innmaten" jeg kunne putte i en ny key fob - men det var det altså ikke.

På 2021 modeller forstår jeg det ble levert med 3 nøkler - 2 vanlige + en activity key.
På 2022 modeller leveres det kun 1 vanlig nøkkel + activity key.

Men hva skal man egentlig med denne activity key? Det er jo ikke mulig å bytte batteri i denne uten å bryte opp hele dingsen og lodde på nytt batteri ifølge youtube videoer.

Den vil ubønnhørlig gå tom for strøm
Og du VIL trenge den dersom du skal bruke app som nøkkel - da må man nemlig ha begge fungerende nøkler i bilen. Og alle bytter jo telefon iblant - så du MÅ ha en fungerende activity key når du bytter telefon - men activity key vil da kanskje være tom for strøm...

Det hele er fullstendig ulogisk og ekstremt lite praktisk. Jeg forstår at Polestar etterhvert vil gå over til at app blir standard nøkkel. Nå fungerer app for ustabilt etter min mening - jeg føler det er umulig å kun bruke app - står jeg der uten en fungerende app er jeg låst ute fra bilen....
Og med kun EN vanlig nøkkel (2022 modell) med mulighet for batterskifte føler jeg bilen har en mangel - mister jeg den nøkkelen og er tom for strøm på activity key (noe som VIL skje) - så står jeg der kun med app. En app man ikke kan stole på.

Konen min skal bruke bilen i det daglige - hun evner ikke å bytte batteri på hovednøkkelen skulle den gå tom for strøm. Mao. plutselig står hun der en morgen uten tilgang til bilen (jeg har pendlet avgårde lenge før hun).

Vi har vært der før med andre biler - og da er det bare å finne frem reservenøkkel og så ordner jeg med batteriskifte i etterkant.  Her er det umulig - activity key vil gå tom for strøm uten mulighet for å bytte batteri, registrering av app vil kreve activity key - og vi VIL bytte telefon fra tid til annen.....

Forstår at man KAN bestille en ekstra nøkkel - noe vi da MÅ gjøre for å sikre oss her.
På siden til Polestar står det ikke oppgitt noen pris - i butikken står det ikke angitt som et produkt man kan kjøpe.

Det STORE spørsmålet er jo denne activity key saken - er dette noe Polestar bare leverer ut slik at vi som kunder kan kaste denne plastdingsen i søpla senere? Får stadig vekk masse nyhetsbrev om hvor opptatt av bærekraft Polestar er - men dette?

En alternativ løsning er å bryte opp dekselet på activty key og finne en ny key fob til innmaten, en ny key fob som lett lar seg åpne og bytte batteri på - vet noen om det er mulig å få tak i slike?

oivindg

Et spørsmål. Er det ikke RFID i nøkkelen som ikke er avhengig av batteri? Altså at man i verste fall låser seg inn med mekanisk nøkkel og starter bilen ved å holde den elektroniske nøkkelen mot et punkt på rattstammen eller lignende?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Oddaa

Activity key er vel som på Volvo antar jeg, en vanntett sportsnøkkel som f eks tåler bading. Bruker du den til noe så vil du kanskje være villig til å kjøpe en ny dersom batteriet går tomt mens du fortsatt eier bilen.

Ser også at noen demonterer dem og bytter batteri. Om de fortsatt er vanntette etterpå varierer trolig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: oivindg på lørdag 01. januar 2022, klokken 14:40
Et spørsmål. Er det ikke RFID i nøkkelen som ikke er avhengig av batteri? Altså at man i verste fall låser seg inn med mekanisk nøkkel og starter bilen ved å holde den elektroniske nøkkelen mot et punkt på rattstammen eller lignende?

Ikke som jeg vet - det er batteri i begge nøkler. Det er også en mekanisk nøkkel som lar deg komme inn i bilen.
Om en av nøklene også har en RFID vet jeg ikke - men det burde man jo kanskje tro, men finner ingenting om det i manualen.

Det jeg derimot finner er at om de vanlige nøklene med batteri ikke fungerer og du kaster deg over den mekaniske nøkkelen så går alarmen......Det skal visstnok være slik.

Jeg sliter litt med logikken til Polestar - og forsåvidt Volvo - har med å dele ut en nøkkel med batteri hvor batteriet
ikke kan byttes ut. Jeg ser at dersom nøkkelen skal være vanntett så er det jo en utfordring å lage den slik at man mekanisk kan åpne den...Men ærlig talt...Dette kunne f.eks løst med en sylindrisk nøkkel som man skrur åpen med en pakning på samme måte som disse små lommelyktene man kan få kjøpt....Nøkkelen kunne være like liten, like lett,vanntett...og batteriet kunne byttes. Alt på en bærekraftig måte. Nei - dette er rett og slett dårlig ingeniørarbeid og svak design. Som ingeniør selv må jeg si dette gjør meg litt flau....

Nå skal det sies at mye av det samme kan sies om disse bank-id brikkene så det er jo ikke noe nytt at folk ikke gidder å tenke og heller lager bruk og kast....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA