Oppdateringer til 2022 Model Y

Startet av JLindberg, tor 09. des 2021, kl. 13:55

« forrige - neste »

hogst77

Har fått ein hentedato 17 desember ser eg på tesla kontoen min, men har verken fått epost eller sms om henting er OK. Blei litt i tvil når eg ser oppdateringene for 2022, særlig kjappare cpu, mulig høgare nyttelast og bedre isolering på bakvindua er litt kjedelig å gå glipp av når prisen sannsynligvis vil være den samme. Samtidig vil det jo alltid komme fortløpande oppdateringer av modellen som mange skriv... Når vil det være sannsynlig at oppdatert model Y vil bli levert i Norge? Og korleis er prosessen viss ein vil utsette levering?

ladov

Hvordan var det igjen, om jeg bestiller en TMY nå så kan jeg bare kontakte Tesla og be om at bilen min skal være produsert i Tyskland? Så får jeg den i Q1-Q2 til neste år?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Autowinder

Ja, det noterer de. Men de nye batteriene kommer neppe med det første etter hva som meldes. Mulig 2. halvår, men like gjerne 2023.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: hogst77 på søn 12. des 2021, kl. 11:07
Har fått ein hentedato 17 desember ser eg på tesla kontoen min, men har verken fått epost eller sms om henting er OK. Blei litt i tvil når eg ser oppdateringene for 2022, særlig kjappare cpu, mulig høgare nyttelast og bedre isolering på bakvindua er litt kjedelig å gå glipp av når prisen sannsynligvis vil være den samme. Samtidig vil det jo alltid komme fortløpande oppdateringer av modellen som mange skriv... Når vil det være sannsynlig at oppdatert model Y vil bli levert i Norge? Og korleis er prosessen viss ein vil utsette levering?
Var slik med meg også, bilen er varslet 15. så jeg ringte en selger jeg har prata med på Skøyen for å sjekke at alt var ok og da fikk jeg VIN på fredag. Så rota han til lån i Santander så jeg har masse penger tilgode og fullfinansiert bil 🤣
Ba han om å rette opp og har fått 7 sluttfakturaer men ikke noe riktig på siden. Men banken ser det jeg forventet, så det går nok helst bra.

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hogst77

Etter litt fram og tilbake så utsatte eg levering til februar/mars då dette blei mest praktisk med tanke på avhending av bilen eg har i dag. Tesla Bergen var veldig hjelpsomme og fiksa det på 1 minutt. Så då blir det nokon andre heldige som får ein Y til jul.  :) Krysser fingrane for at batchen i februar/mars kjem med 2022 oppgraderinger, men det får tida vise. 

ladov

Sitat fra: Autowinder på søn 12. des 2021, kl. 21:53
Ja, det noterer de. Men de nye batteriene kommer neppe med det første etter hva som meldes. Mulig 2. halvår, men like gjerne 2023.
Klar over det, det er uansett mye annet fint på lista, kommer det oppgradert batteripakke på toppen er det bare en fin bonus. :)
11kW hjemmelader

Autowinder

Neppe før 2H 2022: "Tadanobu added that Panasonic is currently aiming to start "test production" of those new 4680 cells at a plant in Japan in March 2022."
https://electrek.co/2021/10/25/panasonic-unveils-tesla-4680-battery-cell-production-next-year/

Men kommer det før er jo det topp.

ladov

Høres ikke det litt rart ut? Produksjonen i Tyskland starter så smått om en uke eller to, da tenker jeg at 4680-cellene er klare allerede, eller ikke kommer i volumproduksjon på en god stund, kanskje om et år? Oppstart i mars er hverken fugl eller fisk..
11kW hjemmelader

Radial

Er jo kommunisert ganske lenge at batteriet til Berlin vil være lik som Kina, dersom ikke 4680 kan leveres i tilstrekkelig volum.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Frantisek Ruzicka

Is it the worth to order TMY for Norway now and be sure to get the one with 2022 upgrades with February delivery? (I'm sure it will still come from China)
2022 Tesla Model Y LR FSD ordered December 2021
2020 Tesla Model 3 LR AWD FSD...trading in
2009 Mini One...sold

Thalgar

IMHO: Det er så mykje usikkerheit om Model Y nå at eg ville venta med bestilling, eventuelt utsetta levering, til eg var heilt sikker på at desse endringane er bankers på bilen ein får. Berre forskjellen på 200 kg meir nyttelast vil bety mykje, ikkje minst om ein sel bilen seinare. Same med MCU3 vs. MCU2.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Radial

Ikke minst mulighet for å få ferdig hengerfeste fra fabrikk, for denne tralten med å vente er noe herk for en som faktisk bruker hengerfeste innimellom (plank/søppel/isolasjon).
Nå er det MG'n med takstativ fra Thule som må være "henger"...🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elhansen

MCU3 er ikke det kun performance enn så lenge? Eller så er det bare ulike tråder og svært ulike meninger om dette.

Nyttelast grunnet nytt karroseri er jo et poeng, men ellers så tror jeg vel ikke det blir de største endringene.

Men har man bil og ikke trenger ny så er det jo bare å vente. Og venter man til høsten så får man kanskje nye batterier også? 4680. De kommer nok ikke i februar jf div forståsegpåere.

olemorten76

Mulig jeg har misforstått, men jeg trodde disse endringen kun gjaldt Performance biler foreløpig??! Krysser fingrene på at jeg tar feil da heg også venter Y lobg range februar/mars 2022...
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

JLindberg

Nå hvor 2022 Model Y blir levert i Tyskland er de første erfaringer kommet inn på TFT-forum. Har oversatt med google translate herunder.

Veldig interessant at flere påpeker at avfjæring er mere bløt enn testbil (2021 Model Y)

Sitat
So AMD Ryzen, double glazing in the back, heated windscreen wipers... you already know everything.

What really surprised me are 3 things.

1. The sign recognition works great...I was amazed.

2. The suspension wasn't too hard, perfectly happy on winter tires and rims. The test drive car was harder on 19" summer. Did they change something there?

3. The auto pilot. It worked PERFECTLY and confidently in wet weather with barely visible lines and dazzling oncoming traffic! My wife and I were completely speechless! There are WORLDS between the test drive vehicle and this one. Back then, I had to take over more often to be on the safe side when visibility was clear and lane markings were clearly visible. He also struggled on tighter curves. This one here drives with AP actively as if on rails. So good it was almost scary.

Unfortunately, a headlight looks out a little too far. Otherwise everything okay after the first assessment.
https://tff-forum.de/t/model-y-longrange-bestellung-und-auslieferung-ab-q1-2022-teil-2/173384/655

SitatPicked up my MY today! :hugs:Somehow I have the feeling that the chassis is far from what I saw on the test drive. Have 20" on it, test drive was with 19". Here it comes, my wife noticed it immediately! Definitely not so rough and overly hard anymore!
https://tff-forum.de/t/model-y-wer-ist-noch-unzufrieden-mit-dem-fahrwerk/137077/923

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA